a Åtta rn Statens jernvägsbyggnader. Chefen för statens jernvägsbyggnader öfverste Ericson har låtit tillställa oss följande upplysningar om förhållandet mellan inkomster och utgifter vid trafiken å statens jernvägar : å en icke obetydlig del af allmänheten synes hysa den farhåganr, att, i betraktande af vårt lands ringa befolkning och vår i jemförelse med andra länder likaledes ringa varuforsling, inkomsterna af trafiken å statens jernvägar icke skola kunna betäcka driftoch underhållskostnaderna, och då underrättelsen om den af nästlidet års trafik uppkomna i riksgäldskontoret insatta behällning väckt en allmännare uppmärksamhet, anser jag mig skyldig att, på förhand och innen berättelsen öfver 1861 års trafik, stödd på årets bokslut, kan blifva till K. M:t afgifven och allmänheten derefter meddelad, böra lemna efterstående, något fullständigare upplysning i detta ämne, än den som genom en kortare notis i en eller annan tidning blifvit bekantgjord. Med öfverlemnandet af behållningen från trafiken å statens jernvägar följde nedanstående skrifvelse: Till hrr fullmäktige i rikets ständers riksgäldskontor. Sedan K. M:t, uti nådig skrifvelse den 12 Juni 1860, till mig-öfverlemnat. rikets då församlade ständers beslut i afseende på användandet af det öfverskott, som af trafiken å statens jernvägar möjligen kunde uppkomma, får jag nu, i öfverensstämmelse med nämnde beslut, härhos till insättning i riksgäldskontoret öfverlemna . ett belopp af 200.000 rdr, utgörande efter approximativ beräkning vid 1861 års slut innestående kontant behållning af ofvannämnde trafik. Om denna summa, mot all förmodan, skulle under innevarande statsregleringsperiod komma att för trafiken eller rörelsens underhåll erfordras, så förutsätter jag, att densamma får för sådant ändamål åter uttagas, vare sig hela eller en del deraf. pärskildt anser jag mig derjemte böra upplysa, att, oberäknadt omförmälda tillgång, omkring 140,000 rdr blifvit använda till inköp af reservdelar för materielen, samt af stenkol, cokes, olja m. m., hvadan den verkliga behållningen från trafiken i materialier och penningar vid förra årets slut uppgick till ett värde af omkring 340,000 rdr. Det ene af närlagde tvenne reversaler torde, med derå tecknadt qvitto, mig benäa återställas. Stockholm den 7 Februari 1862. N. Ericson. Jag har, såsom af denna skrifvelse inhemtas, förutsatt möjligheten deraf, att, ehuru osannolikt det än är, sådana oförutsedda händelser kunna inträffa, som påkalla de deponerade medlens återuttagande till större eller mindre del, men tillika underrättat hrr fullmäktige, att materielens underhåll och komplettering ingalunda blifvit försummade, innan den kontanta depositionen egde rum, då reservdelar för materielen samt förrådseffekter, såsom kol, olja, cokes m. m. blifvit inköpta för medel som från trafiken influtit och vid årets utgång i förråderna funnos i behåll till ett värde af omkring 140,000 rär. Vid aflemnandet till statsverket af de öfverskott, som vid trafiken å jernvägarne uppkommit, har jag sökt på det nogaste tillse, att alla för banans underhåll och trafikens bedrifvande behöfliga materialier och effekter af flera slag blitvit anskaffade och deras kostnad från trafikinkomsterna afdragen, på det att de medel, som i riksgäldskontoret insattes, måtte kunna anses såsom verkliga stateinkomster. Jag hyser också den öfvertygelsen att såväl de nu insatta 200,000 rdr som de förut deponerade 50,000 icke behöfva för jernvägsrörelsens vidmakthållande åter uttagas. Då ofvannämnde öfverskott af200,000 rdr icke till sin rätta betydelse kan uppskattas utan vid jemförelsen med anläggningskostnaden för de:bandelar, som inbringat detsamma, anser jag mig äfven böra upplysa, att jernvägslinierna Göteborg—Töreboda och Malmö—Hessleholm, eller de delar, som lemnat öfverskott, kosta tillsammans omkring 20,100,000 rdr, hvadan det för 1861 till riksgäldskontoret inlevererade öfverskott således utgör ungefär 1 procent på byggnadekapitalet. ruttoinkomsterna för södra stambanan från Malmö och vestra stambanan från Göteborg uppgingo för år 1860 tillsammans till 875.679 dr 52 öre och för sistlidet år till i det närmaste 1.024,000 rd. Medellängden trafikerad bana utgjorde under förstnämnde år, för båda stambanorna tillsammans, 23, mil, och för år 1861, då trafiken under hela året var utsträckt till Hessleholm, 24,9 mil Häraf synes att inkomsterna under 1561 ökades med nära 17 procent under det alt den