vid hvars stränder mänga far-g leveröfd sina laster. Hvilket stort antöl : rtyg kunna licke dessa vatten rymma? Af ofvannämnde utlähdska hamnar, med betydligt större trafik, har knappast någon större areal än Stockholms. Här kan med visshet sägas, att den största handelsflotta har plats nog, Jallenast en hittills saknad hamnordning Iblefve noggrannt iakttagen. På strömmen kunde t. ex. fartygen placeras i linier, för-. töjas vid svåra moringsbojar och due dAlbes! lIför och akter. Derigenom undveks detta Å fartygens Skörande mellan södra bergen och I Kastellholmen, som inträffar då de ligga för lång ketting på ett Copassligt djupt vatTten, hvilket dock i allmänhet blott är 10 Ja 15 famnar djupt, högst 18 famnar under Tsöder. Dessa linier kunde förläggas utan Tför Skeppsoch Kastellholmarne, och den I djupare rännan under södra bergen blifva löppen farled för kommande och gående såväl ångare som seglare. Derjemte borde hamnlotsar anställas, hvilka anvisade ett kommande fartyg förtöjningsplats. Vidare saknas, förmenar hr Nordvall lätt tillgänglig och rymlig strand för landning och upplag af varor. Hvaraf kan denna brist uppstå, om ej genom de gyn nade ångfartygens privilegium att ligga lång skepps vid kajen, då deremot ostindieoct brasiliefarare, som under resan iakttagit all möjlig skyndsamhet, åläggas att just hä: ute på strömmen, ofta flera dagar, afvakt: de ögonblick kajen blifver ledig från ångfartyg, för att då ändtligen få begagna den? Bättre ordning och mer utrymme vunnes om ångfartygen anvisades kaj uteslutand:. i. ett ställe och segelfartygen på ett annat varvid dessa genast efter ankomsten kund: få lossa sina laster, utan uppehåll hvarke: af andras förmånsrätt eller genom inskrän! ning i lossningstid. Detta sednare är och en betydligt inverkande örsak till det bri stande utrymmet, ty ett fartygs lossning kunde verkställas på hälften så kort tid son du behöfs dertill, om, såsom på många andra platser, der det lastas eller lossar: under tullens kontroll, hela dagen, ja, til! och med natten, om så erfordrades, finge användas, och ej, såsom här är förhållanI det, lossningsöch lastningstiden vore inskränkt, tulltjenstemännen till lättrad, men de träfikerande till börda. Re Det är ock stridande mot en god hamn ordning, att en mängd skutor skola huru länge som Helst få ligga vid kaj, såsom vid Blasieholmen och Stads ården m. fl. plat ser, för att sälja och Tossa en obetydlig vedlast eller andra varor, och derigenom: borttaga plats för andra fartyg. De hol steinska jaktertia, hvilka alltför Itoge ligga vid Skeppsbron för att utminutera sina viktualier, öka äfven trängseln. Om derför: en afgift fastställdes för hvarje dag, som er skuta eller annat fartyg, hvilket säljer si last, förblef liggande utöfver bestämd tid skulle trafiken blifva mycket lifligare, i samma mån som det funnes en driffjeder at: bättre taga tiden i akt. Blifver ordning iakttagen, hindren för fortkomst undanröjda, förslaget om strandgat: och kaj vid Ladugårdslandsviken realiseradt. samt den skröpliga träbron vid östra ändan af Stadsgården förvandlad till en Tymlig kajsträcka; så torde utrymmet blifva mer än tillräckligt för så väl landning som upp lag af varor. Genom sistnämnde åtgärd skulle hamnen äfvenledes vinna ett mer städadt utseende, och man kunde, i förbigående nämndt, hoppas få bortflyttadt till an nan mindre trafikerad plats det oangenäma gula trähuset med dess pråmar och sop backe, som förpestar stadsgården och des: omgifningar. Må man heldre förörda sådana käjanläggningar eller hvad annat som kan bidrage till Stockholms-hamnens förbättrande och beqvämlighet, än att förespå en utflyttning?, som möjligen i en ganska aflägsen framtid kan komma att ske, men för hvar: nödvändighet nutiden icke ger ringaste orsak för handen: Kostnaderna af dessa kajanläggningar kunna icke blifva fonfe med dem af en utflyttning till nakna stränder och klippor. — Beträffande uppgifterna om de många vraken och den djupa dyn, så är det oss be kant, att tvänne vrak I igga sjunkna mellan Tjärhofvet och Störa varfvet; dessa behöfvs allenast utprickas, för att undvikas, eller ännu heldre upptagas, för att icke alls vare till besvär. Dylikafolägenheter, såsom sjunkoa vrak, kunna finnas i hvilken hamn som Kelst. Vi känna icke något enda ställe på strömmen, der det skulle finnas 5 å 7 famnars djup dy. Då Stockhölms hamn hittills varit, innan idn om den förmödade fördelen af des: förbindelse med Nynäs vaknat, ansedd för en bland de af naturen bäst lottade, fullt jemnförlig med och öfverträffande de fleste Hamnar i Europa, sämt innehållande möj: ligheter till större beqvärnlighet — så må man med skäl förundra sig, att den så oförmödädt fallit i värde och kunnat anses för Kastlig, för det man gifvit anvisning på en annan, förut knappast känd till namnet, ännu mindre till gagnet. ta Rättegångsoch Polissaker.