Article Image
kort såg sällskapet anlända.? . Stookholms skärgård ooh hamn. Till Redaktionen af Aftonbladet. Hr kapten J. A. Nordvall har i Posttid ningen för den 28 Januari låtit införa en uppsats under rubrik : Frågan om Nynäsbanan, hvilken sedermera varit synlig i Aftonbladet och andra tidningar. Då denna uppsats innehåller om beskaffenheten af Stockholms skärgård och hamn tppgifter; hvilka möjligen kunna ingifva Hos utlänningen, som begagnar hvarje tillfälle att i sina tidningar referera årtiklar om handel ochsjöfart, ett oriktigt begrepp och ett MUR sek omdöme till skada för vär hittills erkändt goda Stockholms hamn; så hafva ledamöter af sjökaptenssocieteten funnit sig befogade att beriktiga dessa möjligen misslödande uppgifter. Hr Nordvalls uppsats börjar med, ati Stockholimr såsom sjöhandelsstad betraktad företer många och stora olägenheter i afseende på dess läge oech hamn, och att ?i första rummet den 12:34 18 mil långa skär gården är full af grund, trånga sund och farligheter?; samt att dess lopp icke är rakt, utan ständigt kröker sig i AMA möjliga bugter och svängningar hela kompassen rund?; — Sendhamnssegelleden är blott 9 mil, och Landsorts, som nwär 18 mil, skulle genom Stäkesundets upprensning blifva seed tydligt, ungefär tredjedelen förkortad. Grunen och de trånga sunden äro af våra lot sar så väl kända; att de numera ej utgöra några egentliga farligheter, såvida man ej dristar sig att segla i tjocka och mörker. hvarigenom olycka har inträffat. Inleppen till Londons; Antwerpens, Amsterdams, Nan tes, Bordeaux; Rouens m. fl. hamnar förete vida större svårigheter. Det af seg lare mest begagnade farvattnet, eller genom Sandhamnsinloppet, kröker sig blott halfva (icke helay kompassen rund, dock ej förr än vid Kodjupet, dit man seglar med cirke A-strecks differens i kurs, eller mellan NNV. och VNV. Till större fartygs beqvämlighet att komma fort, då de i skärgårder mötas af vidriga vindar, finnes ständig tillgång på bogserångbåtar, som draga dem på 6 å 8 timmar, eller på dagen, från tullstation till Stockholm. Segelledens längd; svårigheter och krökningar äro sålunda inga framstående hinder för fortkomst eller egentliga orsaker till faror — men, hvad som är ett verkligt och ofta farligt hinder, är segelfartygens nödtvungenhet att ankra vid tullstation, för att undergå första visitationeny hvilket, vid stor migt väder, kan bafva menliga följder, så som förlust af ankar, vådan att stöta på land eller komma i kollision med andra fartyg på det inskränkta utrymmet; dess: utom kan under tiden den goda vinden ändra sig: Detta visitationstvång är för seförtygen ett verkligt onus, hvarifrån ånggen äro fritagna, ehuru dessa med mer lätthet; utan ankring och segels borttagande. kunna emottaga tullvisiten. Jemte lotsen kunde em tullvaktmästare utsändas det ankommande segelfartyget till mötes, för att försegla luckorna till lastrummet, eller åt följa som beväkning, och det seglande fartyget få lika obehindradt som ångfartyget ortsätta resan. I sammanhang härmed må nämnas, att Rindösundet, såsom bättre och kortare se gelledy borde upplodas och utprickas, för att af Fotsarne begagnas, äfvenså påpekas bristen af ledfyrar i skärgården, hvilka här äroaf lika stor nödvändighet som i andra hammars långa inlopp. En sådan fyr behöfdes vid Kanholmaårne för inkommande fartyg, och för utgående kunde Korsö fyr lysa inät. Det heter vidare i hr Nordvalls uppsats: När man ändtligen kommit fram, finner mah en föga rymlig hamn med ett alldeles opassligt djup af 19 å 22 famnar, på många ställen besvärad af sjunkna vrak. hvari ankaren fastna och ofta förloras, på andra åter sjunka ankaren ner i dyn hela 5 å 7 famnärne, så att man åtminstone icke i hast kan åter få upp dem.4 Det är ett nog förhastadt, ej på moget öfvervägande grundadt, utan snarare genom tillfällig imuls trammanadt, omdöme, att kalla Stockolms Kamn Sföga rymlig. Man tänke sig densämma utgöras af hela strömmen ner mot Waldemars-udden och än vidare samt Ladögårdslandsviken, och derjemte Mälaren,

20 februari 1862, sida 4

Thumbnail