der ha, då deförordnade om öfverskottsmedlens ingående till riksgäldskontoret, icke påbjudit beräkning af någon slitningsprocent eller någon i sammanhang dermed stående afsättning af nägon eterviond för nyanskaffping af förslitna syllar, skenor och vagnar, och jernvägsstyrelsen har alltså icke egt att i räkning upptaga något sådant. Men derför gäller också, med afseende på de fjolårsräkningar, som lemnat ett öfverskott af, låtom oss antaga, 340,000 rdr, alldeles detsamma som om de tablåer, beträffande hvilka statsutskottet anmärkte, att de i deras dåvarande skick icke kunde läggas till grund för en allmän beräkning af jernvägsrörelsens resultater i ekonomiskt hänseende. Det är naturligt, att under första åren jernvägen trafikeras, då all öfverbyggnad och materiel är ny, utgifterna för underhåll af det ena och det andra skola vara högst betydligt mindre än framgent, då nyanskaffning af förslitna effekter måste ske, och lika naturligt är, att en beräkning öfver jernvägsrörelsens resultater, som icke tager i beräkning det belopp, hvarmed slitningsprocenten med ledning af erfarenheten kan antagas Nppgå, måste blifva i hög grad vilseledande. Handelstidningen har likväl icke ett ögonblick tvekat att lägga den ofullständiga räkningen till grund för sina slutsatser rörande jernvägsrörelsens resultater. Utan kännedom om de faktorer, som, å sätt vi visat, äro ur räkningen utlemnade, kan man af densamma icke annan slutsats, än att jernvägarne icke blott betalt sina dagkostnader, utan derjemte lemnat öfverskott; men man vet ingalunda om öfverskottet är så stort, att banorna kunna sägas ha betalt driftoch underhållskostnad. Man eger likväl materialier till räkningens kompletterande. Statsutskottet vid sistlidne riksdag erhöll från jernvägsbyrån uppgifier angående det belopp hvartill den årliga slitmingsprocenten pr mil kunde antsgas uppgå. Jernvägsbyrån hade beräknat den till 11,500 rdr. Om vi antaga, att under förlidet år trafikerades inalles 29V, mil statsbanor (vi beräkna dervid Södertelje—Gnestalinien, såsom icke under hela året trafikerad, till endast omkring 1Y, mil), så blir slitningsprocenten 339, rdr, enligt jernvägsbyråns egen, säkert icke alltför högt tilltagna beräkningsgrund. Om nu den uppgiften eger sin riktighet, att trafiken under året verkligen lemnat ett öfverskott af 340,000 rdr, skulle öfverskott och slitningsprocent således uppgå tilli det allra närmaste samma summa, och det skulle då verkligen kunna sägas, att de trafikerade delarne betalt sin driftoch underhållskostnad, men de hade dock alldedes icke derutöfver lemnat något öfverskott. Vi ha redan sagt det, att om detta resul: tat ernåtts, så vore det utan all fråga ganska hugnande, och öfverträffade mångas förhoppningar. Likväl känna vi icke tillräckligt det vid jernvägarna iakttagna bokföringssätt, för att veta, huruvida man af det uppgifna förhållandet vågar draga nämnde slutsats. Vi ha oss nemligen tekant, att fastän jernvägarne äro upplåtna till trafik, anses de trafikerade delarne icke vara färdiga, utan uppföras en del af de arbeten, som å dem verkställas, på ett 8. k. kompletteringsconto, hvars utgifter bestridas, icke af trafikinkomsterna, utan af jernvägsbygnadsmedlen. Men deremot hatva vi oss icke med visshet bekant om komletteringsarbetena och de egentliga underhällsarbetena äro så fullständigt skilda, alt icke tilläfventyrs någon sammanblandning eger rum och utgifter, hafda i och för underhåll möjligen till följd deraf i räkningarne synas något mindre än händelsen skulle varit om de trafikerade delarne varit aflemnade komplett färdiga och alla verkställda arbeten drabbat underhållsconto. Först när den färdiga banan kommer under särskild förvaltning, oberoende af bygnadsstyrelsen, blifva förhållandena i detta hänseende fullkomligt klara. Låtom oss emellertid antaga, att det gynsamma förhållande egt rum, att de trafikerade bandelarne under förlidet år betalt både driftoch underhållskostnad; huru långt i alla fall derifrån till det af Handelstidninen utbasunade förhållandet, att de icke blott burit sig, utan äfven lemnat öfverskott! Då man säger rätt och slätt att en anläggning burit sig, så menar hvarje affärsman der med icke blott att anläggningen betalt omkostnaderna för året, utan äfven att den lemnat ränta på anläggningskapitalet. Me nar han icke det, så säger han helt enkelt: jag har mina omkostnader betäckta. Hvad nu jernvägarne beträffar, så, om man antaer anläggningskostnaden för de trafikerade banorna till 750,000 rdr pr mil och den. ränta staten erlägger för de upplånade medlen till 5 4 (vi tala då icke om någon amortering) så blir årliga räntan på anläggningskapitalet för trafikerade 29V, mil 1,106,250 rdr. När de, utöfver driftoch -underhållskostnad, betala denna ränta, då skola v: medgifva, att de bära sig, och då de lemna någon behållning derutöfver, då skola vi säga att de Sicke blott burit sig, utan äfven lemna! öfverskott. Vi veta ganska väl, att Handelstidninger icke tänkt på räntan å anläggningskapitalet. och att den skall säga att derom icke varit fråga. Men då det alltid har sin nytta med —— XL xÄX smmmenemmismm sups