LITTERATURTIDNING. Innehåll: Atterbom, Pocsiens historia. — A. Mankell, Om sann och falsk deklamation. — Eneroth, Om skolträdgårdar. — Om Nerikes fornminnesförening och om Uplands fornminnen af R. Dybeck. — Litteratur och konstnotiser. En intressant nyhet, som i går anländt till hufvudstadens bokhandel och ,som vi icke kunna afhålla oss ifrön att redan i dag i korthet omnämna, är Poesiens historia af P. D. A. Atterbom, 1—IV (Örebro, N. M Lindh). Den är på en gång utkommen komplett i fyra band, d. v. s. så komplett som författaren vid sin död hade lemnat densamma. Handskriften till detta arbete utgöres af de föreläsningar som Atterbom trenne gånger och sednast 1848 höll i Upsala öfver allmänna poesiens historia; men vid hvarje af dessa särskilta föreläsningskurser omarbetade Atterbom sitt manuskript så betydligt, att deivis förefunnos tre väsentligt olika redaktioner, af hvilka den, som visade sig vara den sednaste och mesi utarbetade, blifvit vid utgifvandet följd. ehuru under ständigt jemförande med de öfriga. Man är utgifvaren, Lindhska firmans föreståndare, tack skyldig för den n:öda som blifvit nedlagd på ordnandetsamtdet fullständiga och riktiga användandet af dessa handskrifter, hvilket hvar och en, som någo: känner Atterboms sätt att skrifva och göra ändringar och tillägg i sina koncepter, inser icke ha varit någon lätt uppgift. — Han har derigenom tillgodogjort åt svenska eallmänheten detta värderika arbete, som fyller en märklig lucka i vår litteratur, hvilken icke har att uppvisa någonting annat i fråga om poesiens allmänna historia än Lenströms 1840 41 utgifna Handbok, som icke kan göra anspråk på att kallas ett originalarbete, stödjande sig på djupare insigt och grundlig egen ror kning. Al de trenne särskilta metoderna för behandlingen af poesiens historia, den kronologisktbiografiska, den estetiska, som subsumerar de särskilda skaldeproduktionerna under estestikens allmänna kategorier, samt slutligen den filosofiska, är Atterbom naturligtvis mest böjd för den sista, och han söker alltjemnt uti sitt arbete att visa poesiens utveckling i dess sammanhang med a dens stora utvecklingsepoker, utan att h derföre alldeles lemnar ur sigte det krorologiska sammanhanget eller den estetiska fackfördelningen. Hans syfte är, såsom han uti inledningen visar, att likekom han för i Siare och Skalder pjort för Sverge, för alla länder skildra. den historiska u!vecklingsgången genom poesiens un lioruvlformer med utsigter öfver det hela af men niskans öden och bestämmelse. Utom du nyssnämnda: inledningen, hvari författaren kastar en blick på den ställning .poesien i:.tager i verldshistorien såsom en af kulttvens förnämsta krafter samt på dess förhålande till filosofi, religion och myth, afhanrlar det första bandet: Poesiens urtid och första upprinnelser samt Orientalismen, nemligen Hebreernas, Indiens, Persiens och Artvbiens poeei samt en blick på Chaldeer, Phenicier och Egyptier. I det sndra bandet finner man första afdelnngen af den fors europeiska occidentalismens pocsi och vil