Article Image
gång utläggas, utom midtskepps, äfven genom portar i fören och aktern. Omkring 200 man kunna embarkera på en gång. Vid tillfällen då sappörkåren behöfde utlägga sina medförande pontoner, kunde dessa bogseras af detta fartyg, äfvensom det egnar sig mycket väl för att tätt under land eller inom skären bogsera alla grundgående fartyg, såsom sjuk-, proviantoch ammanitions fartyg samt pråmar m. m. — För att bogsera större och djupgående krigsfartyg till sjös eger kronan redan förut de nja vid Motala och Nyköping byggda bombkanonångsluparne. Upplintaren och konstruktören hr Frisk, som i 27 års tid tjenstgjort vid flottan och derunder flera gånger deltagit i skärgårds exercis med flottans kanonslupar och jollar, samt dessutom under permissionstid på egen hand uppgjort ritningar till och byggt flera solida och snällseglande kofferdifartyg, har genom exponerandet af ofvannämnde modell och ritning visat six hafva grundlig såväl praktisk som teoretisk insigt icke alle aast i byggandet och konstruerandet af far:yg i allmänhet, utan äfven i allt hvad till stt krigsfartygs bestyckning och armering hörer. Ehuru den nu exponerade modellen och. ritningen äro afsedda för ett örlogsfartyg, som kunde och borde göra Sverges skarpskyttekårer, åtminstone de, som äro bildade i de orter hvilka utgöra landets kuster, vid Krigstillfälle en stor och ovärderlig tjenst — :å har hr Frisk genom sitt uppfunna byggnadssätt visat hvilka ofantliga fördelar är handelsflotta skulle erhålla genom att vid aybyggnad af sådana fartyg tillämpa hans id; och det är mer än troligt att, utom många menniskolifs räddning, flera millioner rdr på några få år skuile inbesparas om våra fartyg kunde, oaktadt en pålandstöt aing, en ombordläggning eller sönderskärning af is, hålla sjön till destinationsorten och ej antingen straxt sjunka eller nödgas gå in i närmaste hamn för att lossa en ska-. dad last och underkasta sig icke allenast tidspillan utan äfven Kanhända betydligt större reparationskostnad än hvad som vore nödvändigt i destinationseller hemorten. Hr Frisk påstår att detta byggnadssätt skulle vid nybyggnad af det största skepp icke öka kostnaden mer än några hundra rör. Då vår flotta i nödens stund icke torde blifva tillräcklig i vår långa skärgå:d från Haparanda till Ystad, så föreslår hr Frisk att, i en tid som denna, då personer af alla samhällsklasser offra tid och kostnad för vår: nationalf rsvar, våra skepysredare icke borde undandraga sig att vid nybyggnader så inrätta sina segeloch ångfartyg, att de kunde vid krigstillfälle vara örlo: sflottan behjelpliga sedan tonen försett dem med bestyckning. Detta vore blott att å dem göra kanonportar, släpor, embresyrer samt dobb-bjelkar. Man kunde mycket lätt å fartygen görs smärre salonger och hytter, huru man be hagade, blott de gjordes så, att de kunde löstagas, om det behöfdes, samt sedan ditsättas utan förstöring. Sjökaptener, styrmän och maskinister skulle då i krigstid kunna göra sig sjelfva och landet en större tjensi än att, som nu blefve fallet, antingen ligge stilla med fartygen eller låta dem tagas och

3 februari 1862, sida 4

Thumbnail