ARI UL OV HaaStRIlditii. SEDD VART AESRAC Att är 3908 kubikfot vatten och skall således hafva en drägtighet af 30 svåra läster och följaktligen kunna bära alla de tyngder som erfordras. ) Med sin ångmaskin skall det icke allenast kunna hjelpa sig sjeift, utan ifven bogsera tvenne af de varliga rodd sanonslujarne eller fyra af våra kanon: jollar, så at manskapet å de bogserade sluparne eller jollarne ej behöfde användas till rodd mera än hvad nödvändigt vore för exercis. Kanonportar, landstignin sportar Joch-5 vattentäta skott äro afjern, äfvensom roder och roderpinne. Hvad byggnadssättet angår, har konstruk tören sökt förekomma fartygets fyllande med vatten och sjunkande genom att göra gar aeringen lika tät och fast som sjelfva bord läggningen. På fartygets vattentäta skot: blifva ej några ventiler, utan mellan hvarj: simmer är en afskiftning gjord mellan kölen och kölsvinet, så att vattnet ej kan komma från den ena sidan till den andra. Platting ,ch kitt läggas på de spant, som äro intill de vattentäta skotten, såväl vid bordläggsingen som garneringen, och några våghå ipphuggas icke. På ett spant å midten a; nvarje stör:e rum afstänges vattnet på samm: sätt och utpumpas medelst 4 smärre pum par vid hvarje vattentätt skott. Dessa pum par bestå af kopparrör, som slingra sig likt ormar mellan timren. En fot nedanför vat tenlinien göras likaledes afstängningar mellan hvarje timmer och våghål upphuggas ofvanför timren, hvadan det vatten, som dit möjligen kan intränga, upp-pumpas medelst småpumpar genom skondäoket. så att om fartyget tager skada genom påstötning å land elier is eller eljest springer läck, kav vatten icke intränga i fartyget, utan endast meilan -timren på den del af fartyget, der skadan skett: Blir fartyget skadadt genom kulor, skall det säkerligen genom detta byggnadssätt lättare kunna lagas och hinIras från att sjunka, än fallet är med våra vanliga fartyg, i hvilka vid. ett sådant till fälle vattnet genast sprider sig inom hels fartyget. ör att under den kallare årstiden uppvärma de större rummen och hytterna, har konstruktören i hvart och ett af dessa rum anbragt en större ihålig kula, dit ånga ge nom smärre rör ledes från ångpannan och gifver rummen en behaglig och tillräcklig värme. Fartyget bar tvenne master, och på däc ket äro enkla, men sinnrika och starka spel anbragta, hvarmed alla tyngre arbeten kunne förrättas, såsom masternas och skorstenen: fällande och resande, ankarenas lyftning. förhalning af fartyget, kanonernas upphalning och nedfirning ur och i släporna, cour seurens upplyftande i sin ters m. m. Kanon: öppningarne äro lika som å de gamla kanon slaparne ; men för den händelse fartyge: skulle behöfva gå till sjös eller utom skär gården, sättes elastisk kautschukduk orrkring kanonmynningen och kanonporten för at hindra sjöns ingående; äfvensom kanonerni kunna, för att hindra rullning, medelst speen med stor lätthet nedsättas under däcksami luckor och pressenningar påläggad, så att fartyget kan berga sig i hvad väder som helst. Fartyget har en styråra på hvarje bog och låring samt fyra roddåror på hvarje sida. hvilka utläggas, en i hvarje landstignings kanonport och två i hvarje landgångspost. så att, om fartyget blir öfverfallet vid någe! tillfälle då maskinen icke är uppeldad, det itminstone skall kunna vändås och skotten kunna riktas mot fienden. Fartyget skall medföra för sitt eget för svar 2:ne bombksnoner och för skarpskyttekåren eller armen, om så behöfves, 4landstigningskanoner. Främsta bombkanonen blir en 72-t:dig bakladdningseller vanlig bombkanon, som kan riktas till kastning i 45 graders vinkel och sedan sänkas för hvarje eller hvar 5:te grad ända till hori zontel ER Bombkanonen akterut blir en 50-T:dig bakladdningseller vanlig bombeller kul-Kanon, med hvilken skall kunna skjutas i 40 graders vinkel til väders och sedan sänkas för hvarje eller hvar 5:te grad. tilldess man kan skjuta horizontelt med vattnet. — De fyra landstigningskanonerna skola vara 6-:diga, refflade bakladdningskanoner. med hvilka man med stor fördel skall kunna skjuta ombord, och som med största lätthet skall kunna tagas i land på sina vagna och dragas af rmänskapet eller af hästar, ifall vägläogden vore lång. Ammunitior för dessa kanoner medföres på vagnarna. Ehuru fartyget egentligen är afsedt till landstignings-kanonångslup, kan det äfven göra tjenst som bombkanonslup och till en del äfven som mörsarefartyg. — Dess be: sättning, med befäl, skall utgöras af 50 man. som äro plaeerade ombord sålunda: : Chef (plats: aktersta hytten om styrbord) 1 Sekundehef (d:o d:o om babord) 1 Underofficerare (d:o — d:o om styrbord FÖUt) 25: s sen giv den segt örgr nn IyAGAEtr Sån rn LA AG 2 Mas nieter (d:o d:o om babord 2 ö 2 SÖFUD oo de rersränsrasr en elen est i Ägar rer Öfverkanonierer för att kunna följa landstigningskanonerna iland (plats: främsta hytten om styrbord) -..............-4. Maskinistlärlingar 2, timmerman 1, hornblåsare 1 (främsta hytten om babord Teo VS MESA RP PA ASPE SLS 4. I fören finnas platser för hängkojar till besättningen för ...... re samt på bänkarna för ..... 4. I aktern finnas hängkojplatser för 13. Summa 50. Kokkabyssen är ställd akter om babords hytt akterut; watercloset är anbragt akter om styrbords hytt; för krut, bomber, proviant och vatten äro förvaringsrum, liggande under fartygets vattenlinie. Alla hytter blifva af jernplåt och vattentäta så under som öfver däck, så att, om fartygets rum, der de finnas, skulle fyllas af vaten, dessa må hjelpa till att uppbära och förhindra fartyget från att sjunka. Som fartyget är ämnadt att flyta på grundt vatten, kommer naturligtvis en del at ångmaskinen och pannan att något sticka öfver