fraktoch assuransförhöjningen blifvit tagen beräkning? 6. När id Nynäs vintertiden upplossade varo: skulle komma att belastas med transportkost nad å jernbanan derifrån, och vidare å Vestre stambanan (från den punkt der banorna mötas) först till stationen å södermalm, och sedan derifrån till tullhuset, kan man, i betraktande af dessa och öfriga omständigheter, föreställa sig något slags i minsta mån öfvervägande fördel af utländska varors importerande öfver Nynäs? 7. Kan man anse, att de varor, som utgöra hufvudföremål för exporthandeln i Stockholm, nemlisen metaller, spanmål, trävaror, tjära, lämpa sig för och förmå bära kostnaden af transport till södra banstationen, och derifrån på jernbanan till Nynäs, för att under vintern utskeppas mot högsta frakt och högsta assurans? Slutligen: 8. Kan det gillas och anses rätt, utur mensklighets synpunkt, att söka förlänga och befrämja sjöfarten å de nordliga hafven under den årstid, då kölden är starkast och snöstormar äro vanliga? Vidare frågas, med afseende på anläggning af en uthamn vid Nynäs, oberoende afjernbana derifrån: 2 1. Anses det vara äf stor fördel, att å någon punkt vid hafsbandet kunnd upplägga trävaror och tjära, ditförda, under loppet af sommar och höst, af kustfarare från norra orterna, i ändamål att derifrån utskeppas, med eller utan i Stockholm intagen bottenlast af jern. tidigt på våren, innan sjöfart från norrländska och österbottniska hamnar kan öppnas? 2. Anses af sådant varu-upplag, hvartill ej er fordras: magasiner eller andra byggnader än skjul, vaktarestugor och lastningsbryggor, an tagligen kunna påräknas tillräcklig afgift för att motsvara ränta å inköpet af plats och kostnader för hamnbryggors m. m. anläggning och underhåll samt tillsyn och biträde på stället? 3. Förefinnes anledning, att, för varu-upplag vid an eller annan från hafvet lätt ärkomlig, på försvarsmedel blottad hamn, taga i betraktande faran för dylik: fiendtlig plundring eller mordbrand, hvarå under sista engelskt-ryska kriget flera exempel gåfvos vid Finlands kuster? t. Hvilketdera skulle för Stockholms handel och sjöfart i allmänhet vara mest fördelaktigt, antingen anläggning af en uthamn i yttre skärgården eller upprensning och utvidgning af farleden genom Stäkes-sundet?