lyftigt till följd deraf, att öfverståthållareembetet i detsamma till en början lemnar en fullständig redogörelse för de former, under hvilka kommunalförvaltningen i Stockholm för närvarande besörjes, jemte upplysningar om beskaffenhet n och beloppet af de utgifter, som åligga de särskilta förvaltningsgrenarne, och de inkomsttitlar, som äro dem anvisade. Ofverståthållareembetet godkänner helt och hållet den af magistraten och femtio äldste uttalade åsigten, att hufvudstadens egendomliga förhållanden fordra en för densamma särskilt utarbetad kommunalförfattning, och uttalar öfver det af nyssnämnda korporationer afgifna förslaget det allmänna omdöme, Satt samma förslag, såsom bygdt på riktiga grunder, i väsendtliga delar öfverensstämmande med dem, på hvilka den af E. K. M. förordnade kommunalkomitens förslag hvila och i sina särskilda bestämmelser vittnande: om noggrann kännedom om hufvudstadens behof och: förhållanden, är af en beskaffenhet, att detsamma bör hufvudsakligen af öfverståthållareembetet lifligt förordas. Dock har öfverståthållareembeteat ansett sig böra göra några detaljanmärkningar och bifoga förslag till förändringar i åtskilliga paragrafer. Antalet at dessa förändringar är icke stort, såsom man skulle kunna tro vid hastigt ögmande på det-jemnsides med magistratens och femtio äldstes förslag upp: ställda ändringsförslaget; ty öfverståthållareembetet har hemställt, att. kommunalrepresentanterna icke skola kallas stadsfullmäktige, utan stadens äldste, och har detta föranledt ordförändringar i en hel mängd paragrafer. I afseende på denna förändring kunna vi icke instämma uti öfverståthållareembetets dsigt, utan anse magistraten och femtio äldste ha förfarit ganska klokt, då de på ett ställe i författningen antydt, att de nya kommunalrepresentanterna skulle motsvara den korporation som hittills varit kallad äldste (för att derigenom tillfyllestgöra den i grundlagen ännu qvarstående bestämmelsen, att riksdagsmännens af borgareståndet fullmakter skola af städernas äldste underskrifvas), men för öfrigt i hela författningen begagnat den af rikets ständer godkända benämningen stadsfullmäktige, hvilken ganska väl uttrycker begreppet om de nya kommunalreresentanterna och tillika med lätthet låter egagna sig både i singularis och pluralis. Namnet äldste sammanhänger helt och hållet med det gamla skråoch burskapsväsendet och skulle vara alldeles oegentligt om det användes såsom benämning för en stadsrepresentaticn sådan som den, hvilken nu afses. Det kan äfven tjena till attframkalla falska föreställningar, i det möjligen mer än en ganska ung man kan besitta insigter och skicklighet, som göra honom lämplig till stadsfullmäktig, ehuru det skulle kunna synas begreppsvidrigt att kreera honom till en af stadens äldste. Öfverståthållareembetet har också haft ganska mycket bråk med underliga omskrifningar, för att kunna i författaingsförslaget inpassa det svårhandterliga epitetet stadens äldste, då det t. ex. i stället för en stadsfullmäktig måst skrifva en ledamot af stadens äldstes församling 0 sv, Den vigtigaste af de förändringar i magistratens och femtio äldstes förslag, som magistreten för öfrigt föreslagit, består deri. att hufvudstadens magistrat skulle på så sätt få deltaga i kommunalförvaltningen, att eu af magistraten delegerad lagfaren ledamot skulle tjenstgöra såväl i sundhetsoch fattigvårdsnämderna som i hvardera af drätselnämdens afdelningar, ett förslag, för hvilket visserligen några icke ovigtiga skäl kunna anföras, men som dock, då öfverståthållareembetet så ampelt godkänt magistratens och femtio äldstes i motiverna till deras förslag uttalade åsigt, att magistraten icke i någon män bör vara sjelfskrifven förvaltare eller verkställare inom kommunen, icke synes os3 vara af öfverståtbållarembetet tillräckligt motiverad. Öfriga föreslagna smärre förändringaf, mot hvilka vi icke tro att några särdeles stora betänkligheter skola uppstå, äro: att öfverståthållaren må berättigas att stadsfullmäk tiges sammanträden öfvervara och i öfverläggningen, men ej i besluten deltaga; att förste stadsläkaren och polismästaren må hafva plats, den förre i sundhets-, den sednare i fattigvårdsnämnden; att valet af stadsfullmäktige må framflyttasj från December till Mars, till hvilken tid röstlängder, som icke äro allt för förlegade, hinna uppgöras; att valet till stadsfullmäktig ej behöfver inskränkas till inom välkretsen boende ledamöter af kommunen och ej nödvändigt förrättas på rådhuset; att val af ordförande och vice ordförande må årligen förnyas, och att till beslut, som böra underställas K. M:t, må hänföras förändringar i gällande bestämmelser eller åtaganden, eller påläggande af ny kommunalskatt, i alla de fall, der ut skylderna utgå eller skola utgå enligt annan än den i 40 bestämda allmänna grund (der således en klass lemnar större bidrag än andra). Öfverståthållareembetet hade äf ven önskat att för full rättvisas skipande borgarrätt kunnat tillerkännas hvar och en i stad bosatt mansperson, som erlägger bevillning tili staten, enligt borgmästaren Stol pes förslag, sedan de icke burskapsegande invånarne skola åläggas alla de särskilda skyldigheter, som borgare nu bestrida, men detta är för närvarande ej möjligt, bland annat till följd af rikets ständers beslut. För öfrigt föreslås flera mindre redaktions förändringar. Beträffande förslaget till förordning om kyrkostämma samt kyrkooch skoilråd, an ses detsamma ej härstädes tillämpligt, då hvarje församling ej i detta fall är afskiljd från de öfriga, utan ärendena kanna hand läggas gemensamt af sockenstämmonämnden. Afven de af magistraten och borger skapets äldste föreslagna förändringar anses ej tillfyllestgörande, utan hemställes att K. t måtta förordna Am ntarhotanda af er