sköra, verldsexpesitionen i London, öfyerraskades öfverste :G., som tjenstgjorde vid nämnde regemente, en dag af, att en svart trumpetare, som benämndes Cuffey, på paradplatsen aren fram till honom och hörfligt tad om så lång tids 2ermission, att han derunder kunde hinna resa till London för att bese ex f an barsk befallning till neg va sig tillbaka till. sin plats? om han ej komma i arrest, och denne lunkade bort, mumlande att antingen han fick permission eller ej var hans resa till: London cen afgjord sak. sta morgon saknades han på paraden; han ha vemligen tagit tjenst såsom eldare på ett af postångfartygen och var redan på väg till England. Han ankom till London, besåg expositionen, roade sig någon tid, och när han ledsnat på detta lif och penningarna voro slut, inställde han sig hos de militära auktoriteterna och angaf sig såsom desertör. Man ville för en tid ej sätta tro till hans besynnerliga historia, och han måste visa prof på sin skicklighet såsom trumpetare, för att öfvertyga vederbörande. Slutligen blef han dock satt under bevakning och sänd till Vestindien på ett fartyg som transporterade trupper dit. När skeppet varit några dagar på vägs beklagade sig en ung officer öfver igheten att få sitt folk samladt till tider då han icke hade någon trumpetare. När Cuffey hörde detta, erbjäd han sig att afhjelpa Oligenheten. genom att tjenstgöra såsom trumpetare, och hansarbud blef genast antaget. Vid ankomsten till best melseorten utiemnades Cuffey till den förbittrat öfversten, som genast gaf befallning, att ha skulle sättas i arrrest, för att derefter las inför krigsrätt. Cuffey tog dock n kallt och steg fram till öfversten samt underrättade honom höfligt om, att han ej kunde behandlas såsom desertör, emedan han gjort tjenst sedan han lemnade regementet. de ej neka, att detta öfverensstämde s artik!arna, och öfversten måste åtnöja sig med att befalla Cuffey återtaga sin förra plats, under det att dennes ebenholzsvarta k er drogo männen upp till båda öronen, af förtjusning öfver trumpetarens slughet. — Hit ovanligt 2ngfarigg. Man kan för när varande, berättar Constitutionnel, i arsenalg ven i Paris se ett ångfartyg, hvars historia förtjenar meddelas. Ehuru bygdt uppe på Belleville — plateaun ligger mera än 3000 fot från bassinen vid Pantin — har dock denna farkost, som är öfver 70 fot lång och 10 fot bred, haft blott en enda man till konstruktör, modellerare, finfare snickare, timmerman 0. s. v., en man vilken börjat såsom guldarbetare, men som tyckes vara född till mekanikus. Skrofvet, som har en smäcker och långsträckt form, är bygdt af galvaniserade jernplåtar; kölen, däcket och hytterna äro af trä; ångmaskinen har 16 hästars kraft, och farten är med full ånga 6 knop och med expansion 4. Fartyget kommer att benämnas IHirondelle (svalan) och rymmer 120 tili 140 passagerare. Det ligger litet mer än 1 fot djupt då det är fullt lastadt. Vid första ögonkastet finner man ingenting särdeles märkvärdigt, utan det märkvärdiga är, att en enda man uppgor ritningen och utan ringaste hjelp sjelf ut ört densamma i de minsta detaljer, i det han af råämnen med egna händer tillverkat desså och derpå sammanfogat alla de särskilda beståndsdelarne; men det märkvärdigaste är dock, att denna båt, som på sin bygnadsplats vägde un efär 10,000 8 och tillika med sin bädd 14,00C . blifvit nedförd från ofvannämndå afstånd och med fullkomlig framgång satt i vattnet at denne man ensam. Mer än 300 menniskor voro närvarande vid denna märkliga transport, som verkställdes i början af november månad, och följde med intresse dess vandring. Fartyget var stäldt på en flat bädd på två hjul, hvarmedelst det lyftades fram, följde regelmässigt den riktning. hvarå man satte det, och lydde hvarje tryckning. som gafls det, i hyilken riktning som helst, uppåt eller nedåt, för att komma öfver de många svå: righeterna i terrängen, till höget eller venster. för att följa dess krökningar, allt detta medelst en väldig häfstång, som var anbragt i de båda hjulens axel och styrdes af konstruktören sjelt utan någor annans hjelp. Hvad som isynnerhet väckte förvåning var, då främre delen af fartyget, för att kunna passera öfver några upphöj ningar i marken, stundom höjde sig 18 fot och derpå ganska långsamt åter steg utföre, alltjemt mcd styrning, då vägen sluttade nedåt Ni förstäfven höjde sig, gled aktern utåt marken på ett slags sko, som var anbragt, för att hindra TR skamfilning. Efter en särdeles lyeklig färd från Belleville-platån till bassinen vid Pantin, löpte fartyget, ständigt med tillhjelp af den häfstång, som framdrifvit det, majestätiskt ut i vattnet under skallande bifallsrop af åskådarne, hvilkas antal under vägen oupphörligt förökats. Från bassinen vid Pantin fördes fartyget till arsenalgrafven, der det för närvarande ligger. — En dysier smekmånad. I tidningarna i staden Polsk-Lissa i Preussen utlofvades för någon tid sedan 20 rdr i belöning åt den som kunde meddela upplysningar om en stöld, hviiken blifvit begången hos en trädgårdsmästare på godset Pribisch oeh hvarvid-bortstulits 14 rdr. ipenninfar samt trädgårdsmästarens och hans systers ästa klädesplagg. Följande ett uppgifvet spår, begåfvo sig trädgårdsmästaren och hans syster en söndag till Sobrowo, hvarest vid deras ankomst ett brudpar just begaf sig till kyrkan för attlåta viga sig, och de pp då straxt att brudparet hade de stulna kläderna på sig. Tridgårdsmästarens syster var nog human att ej vilja störa vigselakten, men då brudparet trädde ut ur kyrkan, möites de af en gensdarm, som fråntog dem de stulna kläderna och förde dem i fängelse, der de nu måste tillbringa sin smekmånad HÄNDELS-UNDERRÄTTELSER. Vexelkursor. LONDON d. 20 Dec. -1N107, 11. 197, k 1110. 11. 17. Paris 3 md 25. H7. 25. 6. ; 25: AU 25. IR Ad. TV 19. Br 296) 293 Amsterdam 3 md. Hamburg 3 m UR Th RE ud