strozzit och Lorenzino de Medici sam 3envenutis Ugolino m. fl., ser man en tä nasea åskådare samlade framför ett stor pfulländadt stycke af en ung artist, Dome uco Morelli irån Neapel. Det kallas Icono lasti — Bilderstormarne, och. är en tafla, som äl kan täflg med verk från en lyckligare d, såväl i ämnets behandling som uttryck ich kolorit. Ett verk som tällar med Moellis mästerstycke om priset är hertigens al Athen jagt af Ussi; en tafla, som redan 1859 :xponerades i ett ofulländadt skick, men wvarvid konstnären nu syneshafva lagt sista wenden. Usel är en ung florentinsk artist ch endast känd genom deita sitt första zerk. Grupperingen är förträfflig och kooriten är, för att uttrycka allt med ett ord. le gamla mästarnes. Pollastrini från Li vorno har här åtskilliga goda taflor. Den västa är Emigranterna från Siena, Alessandro di Medicis mord? samt ?Ferraccios död?. Af Malatesta från Modena flera vackra stycken. Det största är Ezzelinos all?, som vunnit mycket bifall. Konstnäcen: synes -ha förgätit, att Ezzelino var född i Italien och af en slägt, som der varit bosatt i flera mansåldrar, då han gaf tyranaen, sannolikt för att framställa honom rätt förhbatlig i italienska ögon, denna konvenuonella förening af halit tyska, halft kroaiska anletsdrag, som inom Italien anses utgöra den österrikieka typen. Detsamma märkes äfvenledes. i. de hundratals bataljstycken från siesta kriget, hvilka här äro exponerade, och i hvilka man gifvit de besegrade brutala drag och ett fasansfullt uttryck. En taflei denna stil, och som gör ett ytterst pinsarbt uttryck, är Familjen Cigaolis nedskjulande på general Urbans befallning 18597, . Den är målad af Conti i Florens. En tät massa af österrikiskt kavalleri ses samlad på en gräsvall.På. en liten plats i förgrunden ses en grupp afallmoöge ber ge 12 till antalet, af alla åldrar, och hvilka af soldaterna med kallt blod netlskjutas den ene efter den andre. Betälhafvaren, general Urban, åser källsinnigt mordscenen. Tallan. gör samma förfärliga intryck som en framställning, af Niobemythen.:DeE värnlösa böndernas kasta sig den ene framför den andre för att för något kärt föremål fördröja det öde, som ingen af dem kan undkomma. De gamla äro slagna med stum häpnad; bland de unga ser man en 12 årig gosse, som modfullt blickar upp, hållande sin blodfläckade hand för bröstet, hvarifrån blodet strömmar. Det ligger en hjertslitande sanning i det hela. Denna handling var det vildaste dåd, som föröfvades af Guylais armå vid krigets början i trakten af Voghera. Honung Victor Emanuel stod för några dagar sedan framför denna tafla, och hans bröst höjdes al en suck, då han med fasa betraktade den rysliga scenen; och då han gick derifrån, lyfte han silt pekfinger emot taflan hotande och mumlade halfhögt: ?General Urban, ni har redan dyrt fåt: betala för detta, men ännu är icke allt slut! Detta är troligen första gången sedan konsternas pånyttfödelse. inom Italien vid medeltidens slöt som alstren från alla skolorna i Toscana, Lombardiet, Rom, Neapel och Sicilien kommit att uppställas vid sidan af hvarandra i samma fum. Ett småaktigi afguderi för ett lätt vunnet provinsielt rykte. den akademiska exklusivitetens tyranni förlorar mycket af sitt olycksaliga inflytand: här, der alla talanger under jemngoda vil-. kor mötas. I Milano har ock redan akademien blifvit upphäfd, och de elever, hvilka vändt sig för undervisnings vinnande till enskilda mästare, såsom bruket vari Michel Angelos och Leonardos tider, ha bekräftat deras opinion, hvilka ansett akademier vära uppfunna af rutinen: och -medelmåttan för att. förqväfva all slags. originalitet och förträfflighet. Och föreningen af konstalster från långt skilda provinser förvånar italienarne jellna såsom en uppenbarelse af undangömda talanger, dem man förut ickt haft den ringaste aning om. Icke ensnarinet och tillvaron åf den unge Morelli, son målat SBilderstormarne4, voro kända på denna sidan om Garigliano, och sjelf sväfvade troligen nämnde artist i samma okunnighet om hvad hans yrkesbröder i norra Italien uträttat. I afseende på skulpturen må till en början anmärkas, att hvad helst man kan säga om Canova, så var han dock den moderna italienska. bildhuggarkonstens skapare, samt alt hvilka talanger än må tillerkännas utlandets mästare inom denna konstgren, så kan. ännu i våra dagar skulpturen till en. stor del betraktas såsom ettitalienskt mono polium. :Äfven de största främmande tmästare ha funnit det nästan omöjligt att slå ned. sina bopålar annorstädes än i Italien. och hvilka -målareskolor än i andra lände blifvit, stiftade, så gifves det likväl för mar morns och bronsens verk blott enskola. och denna har silt enda bem-på halfön. På denna florentinska exposition ser mar arbeten, söm vittna om ätt: snillets gnist:. ännu fortlefver. inom Italien. Det mest fram stående är måhända la Leggi trice (läsandt flicka) af Magni från Milano; en staty, kring hvilken samlas en tät grupp af åskådare Den har ett uttryck lika sannt och oförgäng ligt som. det man finner i de gamla mästar nes verk, och betraktas allmänt såsom galle riets perla. Af samma konstnär ses en ?V nus, gungad af kärleken, ett verk af knap mindre förtjenst. Af Vela från Purin ?e, ung qvinna?, men: som ganska väl kunde ft: gälla för en Venus, och som mångeni Par skulle vilja tilldöma äpplet. Strazza frå Milano har .hitsändt. en repetition! af der Ismael?, som så mycket beundrades p: Londonexpositionen. Detkan ock möjliger vara samma staty. AF florentinären Cösto! har man en Carita? och Uen döende Mi neecus; verk, hvarvid konstnären icke än: laot sista handen. men som äro arbetade