Article Image
Varta nUut, Uldll BaNVv UCeElRNdIitUltC ULI2 MISS då dem, som minst förstå och minst hafva i saken att säga. Hvad d2 äldste slutade med rådet, skulle defemot stånda och af hela borgerskapet fullbordas uta gensago. Att likväl de fordna allmänna rådstugorna fortfarit inom stadskommunerne, visa Kongl. brefven den 29 Juli 1752 och den 5 Febr. 1758, i hvilka landshöfdingarne och magistraterna förbjudas att, i oträngda mål, sammankal a borgerskapen till allmänna rådstugor eller öfverläggningar, undantagande då Kongl. förordningar det uttryckligen påbjuda. De äldste skulle deremot draga försorg om sina öfriga medbröders angelägenheter och, å deras vägnar, bevista öfverläggningarne med magistraten. Sådan är till ursprung och betydelse den institution, med vilken pr agistraten haft att, i stadens angelägenheter, samråda och gemensamt besluta. Denna samverkan har hittills oafbrutet egt bes ånd; men, utgående från den i vår tanka-riktigare grundsatsen att kommunen bör ega rätt att ensam råda i sina egna angelägenheter, hafva komiterade blifvit ledda till aen åsigt, att magistraterne i stället böra beklädas med en verkställande osh. förvaltande myndighet, med rätt att hos. menighetsrepresentanterna, såsom de allena beslutande, väcka förslag ialla på dessas pröfning beroende ämnen; och s dan är den ställning inom kommunen, som komiterade i sitt förslag å: magistraten anvisat. N Vi instämma i den åsigt, att kommunen sjelf och allena bör råda och besluta i I Te ter, hvilka den ensamt röra; men vi finna intet hinder, att kommunen ock sjelf må bringa sina beslut till verkställighet, äfvensom handhafva förvaltningen af de medel, hvilka äro för sådan verkställighet afsedda. Vi anse fastheldre motsatsen innefatta en inskränkning i den maktfullkomlighet, som inom-lagliga gränser bör kommunen tillkomma. Idn att göra. magistraten till sjelfskrifven verkställare och förvaltare inom kommunen synes hemtad från kom munalordningarne i de länder, der magistratsbefattningen är ambulatorisk bland stadsborgarne och i utöfningen inskränkt till al:enast administrativa göromål, men lag kipningen åt särskilda stadsdomstolar anförtrodd. Ett sådant särskiljande af göromålen vore måhända äfven här i landet, synnerligen i de större städerna , önskvärdt, om det kunde åvä abringas; men så länge ännu hos oss magistraternas ledamöter tillika äro domare i första instansen och ntöfva rättskippingen inom kommunen, kunna de svårligen dermed förena besyr af den beskaffenhet som komiterade velat åt dem uppdraga. Såsom kommunens: domare kunna de icke på samma gång vara kommunens tjenare, i sådan mening som den är det, hvilken har att koromunalstyrelsens beslut på tillsägelse verkställa; och med ansvarigheten för domarekallets utöfning bör icke förknippas ansvaret för en vidsträckt penninge förvaltning eller förutförandet af allmänna arbetsföretag, hvilka fordra helt andra insigter än som kunna i domstolen inhem-as, eller domaren under bildningen för sitt kall förvärfvat. Med den atveckling kommunalväsendet här i hufvudstaden erhållit och mång: falden af de bestyr, som dit höra, skulle, utan betydlig tillökning i antalet af magistratsledamöter, deras tid omöjligen blifva tillräcklig att. jemte fullgörandet af hvad dem i öfrigt åligger. tillfredsställande handhafva alla dessa olikartade bestyr, eller utöfva inseende öfver de särskilda styrelser eller personer, hvilka, enligt hvad komiterade förutsatt, skulle i de större städerna hafva dn närmare och omedelbarare handläggningen af förvaltningsärendena sig uppdragen. Förbises får icke eller. hurusom magistraten, såsom NA verkställare af kommunens beslut, ej sällan skulle komma i behof af domaremaktens anlitande em st enskilde, eller desse emo! magistraten, och de kollisioner, hvilka i sådana fall skulle blifva en följd deraf, att domareemvetet och verkställande makten: voro hos samma personer förenade, visa tillfyllest att, om än i smärre städer omständigheterna göra en sådan förening nödvändig, den likväl till sin id hvilor på en felaktig grund. Af hvad vi sålunda anfört föranlåtas vi betvifla, huruvida komiterades förslag i-denna del må vara i allo förenligt med begreppet om kommu nens rätt att sjelf förvalta sina angelägenheter. För visso är det 1 praktiskt afseende för hufvudstaden otjenligt, samt, under nuvarande förhållanden, overkställbart; och, jemte det vi anse kommunens representanter böra sjelfve, genom delegationer, i den ordning 36 och nästföljande paragrater i härhos biagda särskildta förslag utvisa, om verkställigheten af sina beslut och förvaltningen af dem anförtrodda tillgångar besörja, tro vi magistraten härstädes icke böra tilldelas andra ellerflera funktioner af ekonomisk eller administrativ natur, än som, enligt gällande författningar, densamma redan tillhöra. Den institution, som i :komiterades förslag bl:fvit kallad stadsnämnd; skulle, enligt hvad komiterade uppgifva, i viss mån motsvara stadens eller borgerskapets nuvarande äldste, hvilka, under sålunda förändrad benämning, borde, äfven i stäser der stadsfullmäktige finnas, i bredd med dessa bibehållas. Det vill synas, medgifva komiterade, som skulle denna nya institution blifva öfverflödig, när beslutanderätten kommer att öfvergå till: stadsfullmäktige, hvilkas sammankallande när som helst kan, på gifven anledning, ega rum; men, tillägga de, emellan den verksamhet, som pröfvar, och den, som samlar och väcker ärenden och frågor till pröfning oci afgörande, är skillnaden icke obetydlig, och stadsnämndens bestämmelse. vore för öfrigt att i frågor af-:mindre vigt besluta; äfvensom att med magistraten om verkställighetsoch förvaltnings A samråda, hvarigenom mera. fasthet oc säkerhet skulle vid dessa åtgärders utförande kunna: ernås. ; Sådan denna nya myndighet i kommunen sålunda blifvit till sitt ändamål angifven, och sådanä dessippdrag blifvit i.48 8 af förslaget till kommunalstyrelse 1 städerna närmare bestämda, anse vi densamma oförenlig med de former för verkställighet och förvaltning vi funnit oss böra uppställa; och hafva Vi fördenskull uteslutit från förslaget den institution, som komiterade. velat under ofvanstående benämning hafva i kommu nen införd. Då likväl genorh borttagande af närnda insti tution, som synes: hafva varit ämnad att ingjuta Vf i salmhällsorganismen och praktiskt bidraga att lösa svårigheterna vid utöfningen af dess särskilda funktioner, ett för denna organism oumbärligt element försvinner, hafva vi trott detsamma lämpligen kunna ersättas af det beredningsutskott, hvars sammansättning och ändamål vii33 S angifvit, Detta utskott skiljer sig från den af-komiterade föreslagna stadsnämnden derutinnany att det icke för sig utgör någon särskild myndighet inom kommunen, utan är ämnad till ett samband mellan dem alla, på samma gång man havvatt af densamma vänta sig initiativ 1 allt hvad till samhällets framåtskridande samt stadens nytta och förkofran i något afseende bidraga kan. a Öfverståthållaren har att, å sitt embetes vägnar, inom hufvudstadens kommun utöfva den styrelsemakt, som hvarken är konungen förbehållen eller i kommunens egna händer anförtrodd. Denna makt begränsas således, å ena sidan, af kon kr Mig. RJ a

14 oktober 1861, sida 2

Thumbnail