ON VN Invigningen af kommunikationslinien Söderhamn—Bollnäs. Härom skrifves sistlidne fredag från Söderhamn i Helsingen: Sedan den slutliga afsyningen samt invigningen af den nya kommunikationslinie, som uppkommit genom jernvägsanläggning för lokomotiv från Söderhamn till Bergvik, ångbåtsfart å Bergviken till Segersta, jernvägsanläggning för hästkrafter bärifrån förbi det stora fallet vid Landa samt sedermera ängbåtsfart uppför sjön Warpen till Bollnäs bro, blifvit tid efter annan uppskjuten, ingick hit i lördags eftermiddag underrättelse att chefen för vägoch vattenbyggnadskå ren, öfverste Modig, skulle hitkomma för att i början af denna vecka förrätta nämnde afsyning. I sammanhang härmed utsattes invigningsakten att hållas i onsdags, till hvilken tid det för direktionen och arrangö rer i öfrigt allt varit litet brydsamt att hinna ordna allt, som var nödvändigt för festens värdiga firande. Emellertid hade allas sam manlagda arbete härpå lyckats förträffligt, och i onsdags morgon kl. half åtta syntes vid det med flaggor, löf, blommor och kransar smakfullt smyckade stationshuset härstädes en talrik samling personer, klädda i högtidsdrägter, väntande att i festen deltaga. Om en kort stund voro äfven församlade derstädes flera från andra orter inbjudna personer samt landshöfdingen Asker, öfverste Modig, bolagets herrar direktörer m. fl. Öfverste Modig meddelade, sedan de närvarande församlat sig på planen vid stationshusels södra sida, att han föregående dagen verkställt afsyningen samt uppläste det häröfver upprättade syneinstrumentet, som till alla delar vitsordade alla arbetenas soliditet och deras fullkomliga ändamålsenlighet enligt det kontrakt med staten, som bolaget haft i och för det beviljade statslånet. Sedan öfversten lyckönskat bolaget till den nya kommunikationsliniens fullbordande, öfverlemnades syneinstrumentet till direktionens ordförande, hvarefter landshöfding Asker förklarade linien från och med denna dag öppnad för den allmänna trafiken. ärefter tillkännagafs att bantåget oförtöfvadt skulle afgå, hvadan det var att intaga platser i både täckta och öppna vagnar, dessa sednare löfoch blomsterklädda, och så bar det af med fanoch flaggbeprydda lokomotiven Söderhamn och ?P. H. Wid mark framför tåget till Bergvik. Under vägen har man flera broar samt trenne små stationer att passera, vid hvilka sednare denna dag ej gjordes något uppehåll. Bland brobyggnader torde i främsta rummet böra anmärkas den stura viadukten i dalen nedanför Kingsta, stroxt efter det man passerat under bron å landsvägen. Ifrågavarande viadukt är 490 tot lång, ända till 25 fot hög i kurva om 3000 fots radie och en stigning af 1:60. Bron öfver Marmaviken crbjuder ock en frapperande anblick: hon är 392 fot lång, i medeltal 18 fot hög och byggd af trä; för dem, som önska en noggrannare beskrifning på densamma, hänvisa vi till det sist utkomna häftet af tidskrift för byggnadskonst och ingeniörvetenskap, der den äfven är förtydligad med ritningar. Att dessa och öfriga brobyggnader m. m. äro starka och pålitliga, har man haft tillfälle att profv:, då ångfartyget Christian. som mäter nära 100 fots längd, helt fördes deröfver till Bergviken å tven.e för ändamålet inrättade fyrhjuliga vagnar. Vid bron öfver Marmaviken gjordes ett uppehåll, för att taga det der uppsatta bjelkuppfordrings verket i betraktande. Ett litet prof gjordes. d fyra man hissade upp ur valtnet sex stycken bjelkar, mätande cirka 250 kubikfot och af omkring 30 skeppunds tyngd Härefter fortsattes färden till Bergviks stötion, som äfven var festligt smyckad met flaggor och blommor. Bergviks stationshu: ligger särdeles vackert till å en kulle vic Bergvikens strand, lemnande den öppnast och vackraste utsigt öfver sjön åt dess Hest stränder man kan önska sig. B der är, likasom stationshuset i Söderhamn met flera till banan hörande byggnader, uppför: i schweizerstil och tager sig mycket bra ut. Vid Bergviks brygga lågo älven festlit prydda jernvägsbolagets ångbåt Ohristiar samt Kilalorss bruksegares ångbåt, ombort å hvilka vi snart befunno oss ute på Berg1