Article Image
nr ST GR SINE KASTAR an; som är af nöden för dess vinnande, och det: måste följaktligen betraktas såsom ett fördömligt slöseri alt bycga jernvägar för 800.000 rdr milen, då samma nytta dller) hemtas af banor, som kosta hälften, eller kanske mindre. skulle användas, man äfven skall vara nödsaked att lägga sig till en mycket stor materiel, vida större än på bredspårig bana Man skall r-åhända emot den smalspåriga banan anmärka, att med så täta tåg, som erfordras; men då man besinnar, alt materielen på den smalspåriga banan kostar endast hälften eller mindre än på den bred; spåriga, och man följaktligen kan å den förra hafva dubbelt så många lokomotiver och vagnar som på den sednare för samma kostnad, så förlorar anmärkningen betydligt af siu vigt; Och då dertill kommer, att i ena fallet kostnaden nedlägges endast i den mån trafikens tillväxt sådant fordrar, men i det andra redan ifrån början å väganlägeningen användes ett kapital, beräknadt efter den rörelse, som möjligtvis kan uppkomma i tidens längd, hvarigenom räntan å halfva kapitalet onödigtvis tynger å företaget ända från. första dagen och till dess rörelsens väntade fullvuxenhet inträffat, så måste de: erkännas ur ekonomisk synpunkt vara det riktiga alt rra sättet, icke på det sednare. Dessutom gäller, hvad de al mig ofvan omförmälda danska ingeni örerne så sant yttra: Att se långt fram i tiden vid anläggning ef våra jernbanor är visserligen riktigt, men att nu vilja lägg: trails och anskaffa lokomotiver, som skull derå i vara beräknade för 100 år härefter, är lik: gå tillväga på I rasande som att anskaffa de stöflar och kläder våra barn skola bära, när de blifv: fullvuxna. Jag vill tillägga, att terrasseringar, brobyggnader, tunnelar, beräknad: för en så aflägsen framtids behof, äro lik: okloka. Vi se, huru oerhördt vesamekap. slöjd och konst utveckla sig för hvarje dag. och vi knnna såsom en följd deraf med visshet antaga, att vi skola inom icke mång: är få se långt enklare och billigare fortskaffningsmedel än nu. Så har man t. ex. redan ett par år i England haft lokomobi ler, hvilka i London och på allmänn : lands vägarne med lätthet framdraga grofva lastvagnar med gods ef alla slag. Allt de: maskingods som tillverkas i en af de stö sta mekaniska verkstäderna i London utsändes sålunda: från fabriken medelst dessa ånghästar. — Hvem kan ana hela det inflytande denna och liknande uppfinninga skola komma att ntöfva på forslingsrörelser äfven 1 vårt land? Säkert är att det icke blifver ringa. Det kan äfven låta tänka sig. att etl afderotatoriska maskinsystemen, som nu är noder pröfning häri Sverge, visar sig antagligt, i hvilket fall detsamma ovilkorliecn kommer att tillåta utvecklandet af ex stor kraft på vida mindre lokomotiver än de nuvarande; och hvilka oerhörda, store resultater blefve icke äfven bäraf en följd: Med värt lilla kapital vore det derföre. enligt min tanka, högst oklokt att anlägger j lernvägarne så, att vi icke uten alltför stora uppolfiringar kunna omgestalta dem i enlig: he: med de förbättringar, hvilka antingen vart eget eller andra länder tid efter annar al menniskosnillet i samverkan med erfarenheten åstadkommas. Jag vill icke härmed hafva sagt, alt jar önskar, det man icke skall fullborda de beslutade tvänne stambanorna efter det system. hvarpå de äro begynte. På sätt jag redan yttrat, betraktar jagdetta såsom en fait accomli: och anser Sverge hafva råd att underhalla dessa 2:ne banor, äfven om de ick: räntera sig. Men jag har dercmot vela: lägga I dugen, huru oklokt det skulle vara om man i Sverge skulle företaga sig alt bygg: flera stambanor än de ra redan under an on utgift af 800.000 rd: en af detta kapital kt komm ittre resultat, derutinna tt de smalspå banorna blifva långt fö diga, bereda cn mycket Hfligare trafil med både menniskor och varor genom de 5 å 10 och, om få behöfves, än flera gån ger om dagen framoch återgående tågen. samt förränta.sig fördelaktigt, i stället a: knappt underhålla sig. Hvad jag nu här: ylirat om stambanor gäller i ännu högr grad om bibanor, hvilkas anläggande mer bredt spår är ännu oklokare. Jag anser sålunda, att hvarken Boråsbanan eller någon annan bibana bör anläggas annorlunda än med smalt spår; och om den smala spårvidden användes på den hufvudbana, som är föreslagen att utgå från Katrineholm öfver Norrköping samt vidare geBom Östergötland och Småland till någon sammanbindningspunkt å södra stambanan, skulle derigenom följande -ganska väsendliga fördelar vinnas, nemligen: i) Att banan kunde beqvämt byggas färdig på fyra å sex år, då den i annat fall kort komme att fordra åtminstone 8 å 1C är för sitt fullbordande. 2) Att dervid uppstode en besparing ; allva den för bredspårig bana beräknade an. : iogningskostnaden, eller åtminstone 400.060 . milen, då atlle pr mil, hvilken summa i stället kunde das till byggande af någon eller någe odra stameller sidobancr, hvilka lofva att räntera sig samt blifva vigtiga matare åt hufvudbanorna. 3) Medgåfves att draga banan mera öst2t och närmare eller öfver Wexiö och Ekö, hvilket onekligen blefve fördelaktigt för Småland; i hvilket fall det äfven blefve klo kast att låta södra stambanan få följa de

2 september 1861, sida 2

Thumbnail