—Den pnecmatiska ioriskaffoingsapparater i London... På den öppna plats, som gränsa till Southwork och Vauxhalls vattenverkbygna derna i närheten af Battersea Pier i London ser man en fortlöpande svart jerncylinder, til hälften nedsänkt i jorden och löpande på er sträcka af omkring 700 alnar låhgs utåt flod stranden, undantagandes, på det ställe, hvares eylindern gör en krökning och sänker sig helt och hållet under jorden, innan han löper in ; ett skjul. Med detta rör experimenterar man för närvarande, för att tillgodogöra sig tillämpningen af ctt system att fortskaffa paketer och dylikt medelst nfttyck, Detta fortskaffningssätt är långt ifrån någon ny id, utan den har redan blifvit praktiskt använd, i det att det elektriska telegrafbolaget i London under loppet af sex-år begagnat detta medel till kommitnikution med -de distrikter, som omedelbart omgifvadess hufvudstation. Men dem plan, enligt ;hvilken the pneumatic va ERE company genom sina civ:lingeniörer, hrr T. W. Rammell och Latimer Clark, ämnar tillämpa systemet i vidsträcktare skala, innebär dock åtskilliga förbättringar: Ofvannämnda ed är omkring 30 tum i genomskärning. nedra halfvan befinner sig en app hvars gär äro stöpta i sjelfva röret. Vagbarne, på hvilka paketerna och brefpåsarna skola: fomskaffas,: äro äfven aftackjern med hjul, som passa efter spåren; men ehuru vagnarne väl till sin yttre form äro afpassade efter cylindern, sluta de dock icke hermetiskt till densamma, hyarken upptill eller på sidorna; Det behöfves i sjelfva verket icke något vacuum eller follkomligt ufttomt rum. -Obrukbarheten af de förut försökta atmosferiska jerhbanorna härrörde hufytdsakligenderaf. att ett. så betydligt lufttryck erfordrades samt till en del. äfven af det komplicerade i. systemet, i det att fortlöpande ventiler skulle öppnas och stängas hvarje gång en train skulle atgå, Denna: olägenhet är hel: och hället undanröjd vid den: pneumatiska fortskaffningsapparaten. Det använda trycket är ieke större än af en vattenpelare på 6 tum hvilket icke en: gång utgör. hälften af barometerns: allmänna variationer. Man tror sig kunna uppgå en hastighet af 25 a mil i timmen: (ock. är. detta samt tyngden å de vagnar och deras innehåll, hvilka skola fortskaffas, till en del beroende af den. mekaniska! kraft som användes: Hvad afståndet angår, tyckes emeller: tid,detta: vara begränsadt, så att hvarje enkelt system svårligen kan verka på längre Håll än eng. mil. Såsom förbindelsemedel i städer. nöedliflig törelseskall systemet: kunna begag. nas med mycken fördel, och det skall sannolikt först praktiskt användas i postväsendet. TLuftuttömningen framför vagnarne sker genom ett slet Centrifagalapparat; hvilken: vid ändan, at 5 fdern står i förbindelse med densamma. en bakom vagnarna varande tätare luften skall då framföra dessa med ofvannämnda. hastighet. När; vagnarne närma sig slutet af cylindern, hejdas deras fart genom en mycket sinnrik inrättning. : Luftuttömningsapparaten verkar nemligen icke vid cylinderns yttersta: ända, utan genom ett sidorör på kort afstånd derifrån. Så snart. vagnarne passerat. detta.,sidorör, verkar naturligtvis luftuttömningen bakom dem, hvyaremot .den luftmassa, som ännu är framför. dem, sammantryckes genom deras fart oeh verkar starkare-än de kraftigaste buffers på jernbanorna.. Luftens motståndskraft kan ytterligare regleras af de vid slutet af röret posterade vaktkarlarne, hyilka i god tid kunna höra vagntåget närma sig. . Man kan ännu icke veta, huruvida ieke systemet äfven skall kunna användas för personbefordring, och om man icke inom kort skall kunna bli blåst under hela London genriom ett dylikt luftrör, Emellertid är den obestridliga lättnad systemet skall förskafta postverket och.-minskningen i trängseln på gatorna två stora fördelar. — En sannolikhetsberäkning. Under nuvarande fredliga tider bråka en längd personer sin bjerna med — huru mycket bly som går åt för att döda en soldat, och anställa dervid följande betraktelser : Marskalken af Sachsen påstår i sina.Reveries, att man, för att döda en soldat. i krig, behöfver åtminstone hela hans kroppstynpgd i bly. Man ansåg länge detta påstående: Såsom en paradox, men. har. nu öfvertygat sig om att marskalken ej öfverdref. I en längre artikel i Revue des deux mondes finner man följande beräkning. Vid Solferino stredo två stora armeer en hel dag med. största förbittring. Österrikarne räknade nära 200,000 man isina led, och bland dem åtminstone 140,000 infanterister. Antager: man, att under denna ga tid ammunitionen. icke förnyades, utan