Article Image
UTRIKES. FINLAND. I Papperslyktans Veckans krönika den 10 dennes förekommer bland annat följande: Vi ha denna vecka upplefvat en tilldragelse, som otvifvelaktigt skall intaga en blifvande plats uti Fihlands efemerider. Den 8 dennes klockan 6 på morgonen anträdde det första lokomotivet i allsköns tysthet och mycket försigtigt sin första färd öfver Tölöviken. Den så oförskyldt misstrodda föreningsbanker. uthärdade med stoiskt lugn denna pröfning, och om icke andra svårigheter funnits att bekämpa, hade denna första proffärd kunnat utsträckas vida längre än till Fredriksberg, ett par verst från stationen. Efter denna repetition på morgonqvisten gafs den egentliga representationen vid vanlig spektakeltid på eftermiddagen för en större publik. Lokomotivet, som bär namnet Ilmarinen4, förde i början endast tendern (förrådsvagnen) efter sig, och farten ökades småningom ända till ungefär fyra mil i timmen, d. v. s. en mil mera än meningen är att låta detsamma göra på färden mellan Helsingfors och Tavastehus. Till sist släpade det med sig från Fredriksberg öfver banken tio lastvagnar, innehållunde hvarje en kubikfamn sand. Tre andra lylika lokomotiv (CSuomi, Lemminkäinen?, Alutar) stå likaledes redan färdiga äfvensom flera passagerarevagnar. Första klassens vagnar ådraga sig isynnerhet uppmärksamheten för sin på en gång prydliga, solida och indamålsenliga inredning. Ett verkligt nöje ir att bese det i närheten af mekaniska verkstaden uppförda boningshuset för arbetarne vid densamma. Rummen äro tillräckigt stora samt snygga — i mångens tycke anske till och med för mycket prydliga. Den trefnad man sålunda beredt arbetaen i hans hem skall utan tvifvel välgöande inverka på hans karakter och arbetsluglighet.

17 augusti 1861, sida 3

Thumbnail