pansarbeklädnad pungen Att i Sverge tänka på fartyg af sistnämnda sort, inser hvar och en vara en orimlighet. Kommendör Hjelms påstående, att jernfartyg behöfva hvarken lätta eller svåra reparationer, måste väl vara ett förhastadt uttryck, hvilket vi blott i förbigående ville anmärka. Af förf. till Vår tid och vårt sjöförsvar? -hafva äfven ångfregatter föreslagits. Denna fartygscert är enligt vår åsigt alldeles för dyr, i förbållande till den effekt. den bör kunna åstadkomma i strid, hvartill I ommer att den icke kan vara lämplig för skärgårdskriget, Den skulle således vara afsedd hutvudsakligen för strid på öppna sjön; men hvarthän skulle vi i sådant fall komma med en styrka af 5 ångfregatter om 22 kanoner, såsom föreslagits? Ett enda ängskepp kan presentera samma styrka som dessa 5, men:torde i kostnad ej uppgå till stort mera än 2 såduna. Det är ock vår öfvertygelse att ångfregatterna inom kort komma alt utrangeras, samt att det blir ångskepp, som komma att byggas, om landet en gång kommer derhän, att det finner sina tillgångar förslå och sin säkerhet kräfva att hälla en stor sjögående flotta. Till denna punkt bör Sverge i en ej aflägsen framtid kunna komma, då nationalbeväpningen husnit göra en stor del af armen öfverflödig, då kommunikationsanstalterna äro fullbordade och allmänna välståndet, tack vare dessa, stiger med förut ej anad fart. Dessförinnan måste vi emellertid låta oss nöja med de vapen tillgångarne medgifva; och förf. föreslår således att svenska floutan tillsvidare bör bestå af: 20 st. ånghkorvetter. med maskin af 400 å 500 hästars kraft och bestyckade med 10 st. svåraste refflade kanoner; å a st. ångkanonbåtar enligt nuvarande moell; 5 st. segelkorvettter med manöverdäck och auxiliärmaskin samt bestyckade på batteriet med 10 st. lätta bombkanoner (t. ex. 6 1, tums) och på däck med 10 st. 18-pundiga salutkanoner, såvida icke äfven dessa kunde rymmas på batteriet. Nuvarande mörsarefartyg och roddkanonslu pe torde böra bibehållas, såvida man icke ommer till säkrare öfvertygelse att ångka nonbåtarne fullt motsvara de förhoppningar man gör sig, då de sednares antal så småningom Lorde ökas och åe förra efterhand försvinna. Detta förslag torde sräfva en förklaring. Hvad först då ångkorvetterna beträffar, så är gifvet att de hufvudsakligen äro ämnade act operera i skärgården och såsom ledare för skärgårdsflotten.. De borde derföre byggas eå att detta ändamål först och främst vunnes, och som vi helt och hållet sakna mödell för sädana fartyg och de sednast:i den vägen ef vederbörande konstruerade fartyg ingalunda visat sig lämpliga, vore kanske stort skäl att ett pris utsattes på den hästa ritningen och täflan lemnades fri äfven i andra länder. — Deras bestyckning med 10 st. svåraste refflade kanoner är ganska respektabel och deras fart borde kunna blifva -ganska snabb, så att de äfven i öppen strid ingalunda vore att förakta. Som ångan blefve deras egentliga fortskaffningsmedel, borde några låoga eller långväga expeditioner icke med dem företagas, dels i anseende till den mycket större kostnaden, dels emedan den verkliga sjömannabildnin gen utvecklar sig bättre på soglande än på ångfartyg: just derföre äro ock de 5 segelkaorvetterna föreslagna. Dessas bestämmelse skulle således vara att i aflägsna farvatten skydda Sverges vidsträckta handel samt bibringa officerare och besättning. erforderlig öfnivg. En af dem skulle vara ständigt kadettfartyg och således kadettekolan flyttas ombord från det landtliga Carlberg. Till roddfartygen fordras ovilkorligen en mängd bogserbåtar och sådana ginge lätt alt vid behof få hyra inom handelsflottan. Någon nybyggnad för detta ändamål vore således icke af nöden. 7 För att få någon nytta af den gamla materielen torde man I öra inrangera så många fartyg deraf i den nya, som för ärvaratde kunna anses fullt dugliga, ehuru de: alltid måste anses såsom mindre lämpliga. Bland de med ångmaskin försedda antaga vi således att Stockholm, Carl XIV, Vanadis, Gefle, Thor och Orädd — således 6 af 20 — finge inträda i ångkorvetternas tid till de fordra större reparation, hvilket ingalunda borde påkostas, samt segelfartygen Desiree, Eugenie, Norrköping, Chapman, Lagerbjelke och Najaden ersatte de föreslagna korvetterna med auxiliärmaskin under samma förbehåll som de förra. Bland dessa kan man vidare antaga att 2 af de förra och 3 af de sednare inom 20 år äro redo att slopas. Det återstede således att n 0 16 st. ångkorvetter å 800,000 rdr 12,800,000. 2 , segelkorvetter å 700,000(?) 1.400,000. 8-, ångkanonbåtar å 150, 1.,200,000. eller inalles rdr rmt 15,400,000, hvilket deladt på 20 år gör 770,000 rdr eller omkring 250,000 rdr mera än nuvarande nybyggnadsanslag. Genom marinregementets indragning kunde något mera än denna summa komma nybyggnaden till godo och således inga nya anslag för detta ändamål behöfvas: Hvad nuvarande .skärgårdseller roddflottan angår, är vår åsigt derom tilltäckliot tydligt framstäld. då vi föreslavit