Article Image
skaper. Om man der underkastar sig vissa ceremonier, så eger man rätt att skratta åt dem så mycket man behagar. — Allmän fysisk och politisk-geografisk Atlas för svenska skolverket, af T. von Mentzer. Stockholm. På P. A. Huldbergs förlag. Elfva ytterligare kartor af denna skolatlas ha nu utkommit, och verket är dermed afslutadt. Öfver arbetets plan och beskaffenhet ha vi redan förut yttrat oss. Vi erinra nu endast, att man här finner på olika kartonger af. samma karta framställningar af ländernas ytförhållanden, politiska indelninEN och vigtigaste fysikaliska förhållanden. å innehåller t. ex. kartan öfver Sverge ej mindre än fyra särskilta kartonger, af hvilka en visar oss högoch låglandets fördelning ij sina stora massor, en annan vattensystemerna, en tredje växtlighetens, och den fjerde befolkningens utbredning. Framställningen af den politiska indelningen är, hvad Sverge beträffar, för större redighets skull gjord på en särskild större karta. På ungeärligen samma sätt inrättade äro de kartor öfver Europa, Schweiz och Italien, som åtfölja häftet. På den sistnämnda äro natur. ligtvis de sista territorialförändringarne iakttagna. Bland häftets öfriga kartor omnämna vi en öfver kulturväxternas och värmets utbredning och en annan öfver de periodiska vindarne, hafsströmmarne, nederbörden och växtregionerna — kartor, hvari förf. tillgodogjort för skolan och den större allmänheten upplysningar, som hittills nästan endast funnits i dyrbarare kartverk. Häftet åtföljes dessutom af en karta öfver Europas jernvägar samt ett vackert titelblad för hela verket. Arbetet synes oss, både hvad plan och utförande beträffar, verkligen förtjenstfullt och motsvarande de fordringar man nu har af det geografiska studiet i våra skolor. -— Lärobok i Allmänna Historien. sÅ P. Westin, folkskolelärare. Stockholm. På P. A. Norstedt Söners förlag. Alt skrifva ett kompendium i allmänna historien för folkskolan är väl en af de svåraste uppgifter som en läroboksförfattare kan försöka sig på. Inskränkt som han är af lärotidens knapphet, måste han ur det så utomordentligt rika materialet utgallra så mycket som kan rymmas inom omfånget af ett helt litet och tunnt häfte, men på samma sång se till att hvad han uttager just är det allravigtigaste och mest karakteristiska, samt att i den stora öfverblick han sålunda jager öfver verldshändelserna sambandet dem emellan, eller det som gör historien till historia, ej afbrytes. Minst må han tillåta sig att upptaga det knappa utrymmet med torra och jemförelsevis ovigtiga händelser och namn. Se der dock hvad förf. till ifråzavarande lilla kompendium gjort sig skyldig till på nästan hvarenda sida af de 77 som boken innehåller. Hvad t. ex. Nabopalussar, Dejoces och Evil el Merod och upprepandet af de gamla konungalängderna och ointressanta och betydelselösa gamla sagorna skola gagna till i en bok för folkskolan är verkligen svårt attutgrunda. Bosen är föröfrigt öfversvämmad af årtal, nåsonting som äfven det visar attförf. ej gjort sig klart reda för fordringarne på ett sådant irbete som det han här företagit sig.

3 augusti 1861, sida 3

Thumbnail