Article Image
fot. Banvallen närmast Hallsbergs station, bank fyllningarne öfver de sanka ängarne. på båda si dör om: Säbylund och utmed Mosjöns vestrc strand samt gräfningsoch fyllningsarbetena vic Adolfsberg äro de hufvudsakligaste terrasserin ar, som pågått, hvarvid 7400 kubikfamnar jord: yttning verkställts och 3 trummor fullbordats. Ballastning har å spridda ställen utförts til sammanräknad längd af 14,500 fot. Grundläggningsarbetet för bron öfver Svartån utanför Örebro har under hela vintern fortsatts. Arbetsstyrkan utgjorde i medeltal 340 man. Södra stambanan från Malmö. I medlet af Januari började årets arbeten å denna .stambana.. Under vintern fortsattes utfyllningen af de stora bankarne utmed och öfver Balingslöfs och Ottarps sjöar, medelst fyllningsämnens utförande å isen och nedsänkning genom i banklinierna öppnade vakar och vid den blidare årstidens inträde påbörjades nya terrasseringsarbeten, först kring Almaån och Tockarp och derefter mellan Hästveda och Mannarp samt mellan Ousby och Gundängen, hvarjemte förbe-redelser vidtogos för arbetenas TE kring Elmhult. Icke mindre än 16;000 kubikfamnar jordflyttning och 124 kubikfamnar bergsprängning verkställdes och de härigenom fär obile dade -banklängderna utgjorde tillsammans 10,000 längdfot. Arbetsstyrkan utgjorde under Januari månad omkring 680 man och ökades oupphörligt genom tillströmmande arbetssökande, så att redan vid Mars. månads utgång 1560 man voro vid arbetena sysselsatte. Södra stambanan från Falköping. Utom den. bergsprängning, som pågått vid Margreteholm i närheten af det ställe, der jernvägen öfvergår sjön Stråken, hafva arbetena vid denna stambana under vintermånaderna egentlifan bestått i utförandet. af:ballast å linierna på åda sidor om Wartofta.samt emellan Sandhem och Nn Stråken. Sammanlagda längden ballasterad. bana; som under qvartalet å båda dessa ställen medhanns, utgjorde nära en half mil. Detaljundersökningarne för banans utstakning mellan Mullsjön och Jönköping hafva, så vidt väderlek och ART sådant tillåtit, fortsatts, Nya alternativer hafva blifvit undersökta, så väl för liniens framdragande genom den höga bergås, som kallas Getryggen, somiöfver den djupa Dömmeådalen samt för utstakningen närmare staden. Jönköping. SN jernvägslinie inom landet har -fordrat-så mycken undersökning för att träffa bästa sträckningen, som denna. Stockholm den 6 Juni 1861. . N. Ericson.

28 juni 1861, sida 3

Thumbnail