än vanligt gynsamma fraktkonjunkturer och derföre bör kunna anses såsom ett annat tecken på den kraftiga utveckling af industriel verksamhet och förkofran inom Sverge, hvarå den i hög fd förökade export af dess produkter till detta land, som sistlidne års handel företer, lemnar ett så talande bevis. Under sådana förhållanden är det naturligt att antalet af de barlastade svenska fartyg, som i årets lopp ankommit till hamnar uti Storbritannien oeh-Irland, äfven förevisar en ansenlig tillvext, ty ehuru blott 3 fartyg med en sammanlagd drägtighet af 228 läster ankommo i barlast från Sverge, infunno sig 648 fartyg om tillsam mans 57,123 läster; dessutom fraktsökande, förnHämligast från andra hamnar i det förenade kogren eller dess närmaste grannskap, hvar est de verkställt lossning, så att totalsumman a: de år 1860 till detta lands hamnar i barlast an komne svenska fartyg ubpgår till 651 med 57,351 lästers drägtighet, utgörande en tillökning af 92 fartyg och 7731 läster öfver nästföregående året. men af 196 fartyg och 18,067 läster utöfver medeltalen af de sju närmast föregående. Ofvan anförde voro de betingelser, under hvilka ett så ovanligt stort antal svenska fartyg sist lidne år anlände till detta rike. Tages nu i betraktande sätten, hvarpå de åter afgått, så befinnes att af svenska fartyg afgick år 1860 med laster från Storbritannien och Irland till Sverge ett antal af 7351, med en sammanlagd drägtighet af. 46,142 läster, utgörande 192 fartyg och 11,77! läster mer än nästföregående året samt 304 fartyg och 18,671 läster i öfverskott mot medeltalen af nästföregående sju år. Denna tillvext i betydlig och motsvarar någorlunda tillvexten i antalet af de med laster från Sverge hit ankomnc fartygen, men de slutsummor, som uppstå vid beräkningen af värdet af det sålunda härifrån landet till Sverge exporterade, visa mera ojeninhet, dels sinsemellan, dels gentemot den svenska importens till detta rike beräknade värden. Enligt de anteckningar som kunnat samlas upp: gick värdet af de från Storbritanien med svenska fartyg till Sverge exporterade laster år 186( till ett belopp af 243,990; hvaremot :t. ex. året 1856 företer ett högre exportvirde i eti lastrum af knappast mer än halfva omfånget mo: sistlidne års och året 1855 ett ansenligt högre, i ännu mindre lastrum. Dessa höga exportvärden nyssnämnde år stå i förbindelse nied och vore till stor del betingade af den ige afsättning till övanligt höga priser, som svenska produkter härstädes rönte under samma och närmast föreående tid, i följd hvaraf det konvenerade att värifrån införskrifva på nederlag magasinerade kolonialvarortill mer än vanligt omfång. Med laster till andra utrikes orter afgingo å! 1860 från Storbritanien och Irlafid 442 svenska fartyg med en sammanlagd drägtighet af 49,23E läster,: utgörande likaledes en ansenlig tillökning. eller 68 fartyg och 6,286 läster öfver nästföregående året samt 158 fartyg och 16,701 läster öfver medeltalen af nästlidne sju år. Norges skeppsfart på Storbritannien och Irland; redan förut af öfvervägande omfång, vann i år 1860 den samma, hvarken relativa eller absoluta tilivext som året först, eller som den svenska, men ökades icke destomindre i betydlig grad, så att den norska flaggan fullkomligt häfdar sin intagna plats i fraktfarten på detta rike. Af norska fartyg ankommo nemligen til! hamnar i Storbritannien och Irland sistlidne år. inalles 3850 stycken, med en sammanlagd drägtighet af 404,476 kommersläster, så att ehuru året 1859 varit utmärkt af en särdeles markerad stegring i antalet och sammanlagda drägtigheten at de derunder hit till landet ankomna norska handelsfartygen, har det af sistlidne år blifvit i sådant afseende öfverträffadt med 185 fartyg och 18,233 kommersläster,, medan tillvexten år 1860 likaledes representeras af 644 fartyg och 96,335 kommersläster utöfver medeltalen at de sju nästföregående åren. — Det är synnerligen i tillförseln af svenska produkter som norska skeppsfarten på Storbritannien och Irland funnit utrymme för den tillvext som sistlidne år företer öfver det nästföregående, ty häri sysselsattes år 1860 ett antal af 607 norska fartyg med en samnimanlagd drägtighet af 82.904 kommersläster och syenska exporthandeln på detta rike harsåledes sistlidne år erfordrat icke blott 208 svenska fartyg om 16,512 läster, utan äfven 142 norska fartyg om 16,840 kommersläster, eller af dessa båda flaggor gemensamt 350 fartyg med en sammanlagd drägtighet af 33,352 läster utöfver. det nästföregående, en tillvext hvilken ej kan annorlunda betraktas än såsom högst anmärkningsvärd, särdeles som det ka EN anledning till förmodan att ett liknande förhållande egt from med hänsyn till de främmande nationers fartyg, hvilka deltagit i denna fart, på skäl som i det följande komma att utveckla sig, äfvensom att det år, hvilket på förenämnde sätt blifvit öfverträffadt, ingalunda var ett år af kommersiell afmattning, utan tvärtom i den handelsgren, hvarom här är fråga, likasom i de förenade rikenas handelsgemenskap med Storbritanien och Irland i allmänhet, utmärkt af en särdeles verksamhet och i skeppsfarten öfverträffande alla dem som gått förut;., ; a I sammanhang med föregående analys af de öfver Sverges handel och s Fpptart med Storritannien och Irland år 1860 afdonsulatet förda fyndsakliga anteckningar, jär det af intresse att jen i skärskådande de al härvarande Board of Trade uppnådda resultater, sådana de framställas i dess sednast utgifna treårstabeller, med hänsyn dels till vår förenämnda handel och fppsjartå sig sjelf, dels till dess relativa förhållande. till andra länders, dels till Storbritanniens. och Irlands egen handel och skeppsfart i sin helhet, som innefattas i slutsaummorna utaf de förenämnda. Å Hvad beträffar dessa slutsummor, faller starkt i ögonen vid betraktandet af nyssbemälde tabelJer att Storbritanniens och Irlands handelsverksamhet år 1860 varit ovanligt stor, i detskeppsram till nära en million toms utöfver nästförege årets erfor !rats för importen och till mer n en half million tons derötver för exporten. Då i allmänhet det för sistnämnda ändamål årligen använda skeppsrum är större än det till import begagnade, så vill det af förenämnida omvända förhållande med den antyddatillökningen vidare bemärkas att det förenade konungariket sistl. år varit i behof af en ovanligt stor tillförsel och att denna icke, i annars vanligt mått motsvarats af exporten, omständigheter, hvilka längre fram komma att vidare framstilla sig. Med hänsyn till de särskilta flaggor, som funnit sysselsättning i denna förökade skeppsfart. bil er den britiska fortfarande sin öfvervigt, att lastrum till nära tvåtredjedelar af hela behofvet är hänfördt under denna; dernäst stäl ler sig Förenta Staternas och tredje rummet upptages, bland med laster ankomne fartyg, af Norges ensamt, samt bibehålles, bland med laster afgängne fartyg, af Sverges och Norges gemen: samt. Samma skeppsfart fördelad på de särskilta länder som handla med Storbritannien och Irland, visar en högst märkbar stegring i tillförseln (under alla flaggor) från Sverge, hvilken år 1858 bestriddes al 1482 fartyg om tillsammans 217.030 tons drägtighet; men 1860 — blott 2:ne år derefter — erfordrade icke mindre än 2345 fartyg, mätande tillhopa 422.766 tons, och iförening med 1631 fartyg om 274.459 tons, hvilka samtidigt införde laster från Nomess sc möt Te