Article Image
Till redaktionen af Aftonbladet! Af ett referat i Aftonbladet finner man att en extra bolagsstämma hållits i Halmstad med Halländska ångfartygsbolaget. Med anledning häraf äfvensom vid läsandet af undersökningshandlinarne rörande ängfartyget Kattegats förolyckande, intagna i samma tidning, tager ins. sig friheten vördsamt fästa vederbörande direktions uppmärksamhet på att i de instruktioner för ingbåtsbefälhafvare som af resp. direktioner i allmänhet anbefallas till efterföljd finnes vanligen en punkt af följande lydelse: 4 3 Då fartyget är under fart, skall ovilkorligen befälhafvaren eller 1:ste styrmannen vara på däck och under kritiska omständigheter såsom i mörker eller tjocka eller i svåra farvatten — be EM tvåt. t måtte vara högst sällsynt att en ångbåtsbefälhafvare lemnar däcket eller går till kojs då han nattetid i mörkereller i snötjöcka löper med sitt fartyg längs en kust i ett sådant farvatten som Kattegat — och otroligt låter det att det kunnat hända då han ej satt fullkomligt pålitligt och skickligt befäl i sitt ställe, ty om man lemnar alla obestyrkta rykten åsido vill det likväl synas som detta ej var händelsen — då befälet på däck tvenne gånger — underhandlar med rorsängaren om rätta kursen innan det gifver bejallning om fartens tillbörliga saktande eller maskinens stoppande, hvilket åtminstone ögonblickigt bort ske då land framskymtade eller varsnades. N Huruvida DEN annan än kaptenen kan stälas till ansvar kan ins. ej förstå, då ej kronolots varit ombord under olyckan; ty lots nyttjar man ;j vanligen benämna rorgängaren eller vägvisaren och hvad ansvar kan man utkräfva af en dylik person. Deremot då man aflönar en befälhafvare med cirka 6 å 7000 rdr om året, så borde man kunna paräkna fullkomlig pålitlighet och kompetens — så vida man — ser sg före.

11 juni 1861, sida 3

Thumbnail