Article Image
IT i RR Ad bjotneå goda biträden. Härtill: ko att, ljd af ett sådant system, den i grundfonderna och bankdelegarnes ansvarighet liggande säkerheten för bankernas förbindelser till allmänheten och sina fordringsegare icke desto mindre i -verkligheten kan tillsammans blifva ej allenast lika ffast och betryggande som en stor banks öfver höfvan stora grundfond, utan ock ur vissa syn; punkter i ännu högre grad, i anseende dertill, fatt delegarnes antal i sådana öfver landet sprid:J da ortsbanker af lätt insedda skäl sannolik: : skulle jemförelsevis blifva större och lotterna: individuelt relativa storlek mindre än i fråga om en, alla öfvervägande, stor bank, att då er sedelutgifning ej kan bringas till så stort belopp, som. depositiontsbeloppet, om denna rörelsegren väl vårdas, emedan en så stor sedelmässa ej finge rum inom cirkulationen, och det : snart af erfarenheten skulle ådagaläggas att vinsten af en lägre ränta på ett större depositionskapital blefve för banken i sjelfva verket fördelaktigare, än räntefrihet för ett mindre belopp sedlar, behofvet af en högt drifven sedelemission just i följd äfven häraf, bland ännat, betydligt :skulle minskas, att denna rörelsegren alltså skulle bringas till hvad den naturligen bör vara, nemligen ett medel att anlita för upprätthållandet af den allmänna bankrörelsens oafbrutna gång, icke ett ändamål, och det så mycket lättare, som vid anförda förhållanden den ena bankens sedlar väl skulle kunna af den andra honoreras, och slutligen att de bankaffärsförbindelser,. i hvilka dessa kreditinrättningar efter ett friare banksystem till hvarandra skulle komma, äfven för en hvar af dem J skulle utgöra en kraftig sporre ej endast att sjelf sköta sin rörelse med full redbarhet och nit, utan ock att ängen tillse, att hvarje annan tillvägaginge med samma allvar, alla dervid samvetsgrannt iakttagande den Jag, hvaruti staten uppställt de gemensamma föreskrifter och förbehåll, som den ansett nödigt göra, till vilkor för dessa kreditinstituts bildande. Äfvenden mer än en gång ifrågasatta friheten vid ränteaftal: skulle under ett sådant öfver landet utspridt banksystem lättare och med större trygghet kunna ändamålsenligt ordnas, än-underförhållanden af motsatt beskaffenhet. Enligt komitåns förslag antages emellertid grundfonden för allmänna svenska banken till 40 millioner, med en möjlig tillökning af 10: millioner genom kommanditdelg ares upptagande. och med förbehåll af rätt till ytterligare tillökning till obestämdt belopp, efter derom i föreslagen ordning vidtaget beslut, jemte det att denna bank skulle vara pligtig att i Göteborg och Malmö inrätta afdelningskontor, -derest minst 30 delegare, egande tillsammans minst 500 aktier, der eller i trakten deromkring finnes bosatta, samt berättigad att inrätta sådana i andra städer; :och vid sådant förhållande skulle: denna -centralisation af -bankrörelsen, om den vunne kraft; af lag, icke lemna mycken utsigt för andra banker att med fördel kunna existera.. Härefter söker hr Nordström genom faktiska förhållanden: ådagalägga att riksbankens nuvarande till 45 millioner bestämdå grundfoönd hittills. visat sig såsom fyllnadssäkerhet fullt-tillräcklig för de förbindelser banken såsom sedelutgifvande-bank: under den utsträckning, dess verksamhet nu eger, kan kommaratt sig ikläda, och som derest denna verksamhet af naturliga anledningar skulle i framtiden erhålla ytterligare uträckning, en sådan då skulle stå i förbindelse med tillväxt i den metalliska kassan, anser hrxNordström åtminstone ej någon betydligare. tillökning af grundfonden ega något omedelbart sammanhang med .den organisation af riksbanken, som nu är ifrågasatt och hvars. motiver utgå från .helt andra grunder: Ur: Nordström yttrar-vidare: Ensamt för att kunna förränta en grundfond af 50 millioner efter 5 proc., vore en vinst af 2, millioner, erforderlig ;. de öfriga kostnaderna skulle naturligtvis äfven ökas i ett. visst förhållande dertill, och den statsekonomiska nyttan af de ansträngningar, som från bankens sida för vinnande af ett sådant resultat skulle blifva nödiga, kan, äfven om det lyckades att för någon tid uppnå, på goda skäl betviflas i ett land, der det cirkulationskapital, som af lagen förklarats utgöra låga betalningsmedel, endast en gång under de sednaste 26 åren till följd, af ovanliga anledningar uppgått till 58 millioner, ochi medel-, tal för samma tid blott till 37 millioner. Komiteens förslag utgår emellertid icke från rationela grunder; det grundas deremot på den ställning, hvaruti, enligt 1859 års bokslut, den nya riksbanken och den allmänna svenska banken skulle. vid nuvarande riksbankens föreslagna delning komma, och som detta skifte på svenska bankens andel Skulle öfverföra 20 millioner, har den summa, som blifvande enskilde aktie-egare skulle få teckna, blifvit till lika stort belopp bestämd, och derefter, i likhet med hvadi förslaget angående enskilda banker i afseende å kommanditdelegare förekommer, den ARE a tillökning medgifvits, som i S 17 omförmäles.. Om kommanditdelegare i svenska banken blir det tillfälle att yttra sig i sammanhang med frågan om delegarnes ansvarighet, och hvad den skiftesandel angår, som skulle svenska banken tillfalla, torde väl icke dess belopp kunna utgöra något bindande motiv för grand ondsbeloppets bestämmande. Staten saknar säkerligen icke tillfälle att på lämpligt sätt använda de för banken öfverflödiga tillgångar, som vid delningen kunde falla henne till. Jernyvägslånen allena kunna deraf konsumera mycket. — På nu afgifna skäl torde det föreslagna grundfondsbeloppet tåla en väsendtlig nedsättning, så mycket hellre, som ju meningen ej är, att hindra andra enskilda bankers tillkomst. Atminstone borde det :iej i något fall öfverstiga 20 millioner. Den tredje anmärkning af vigt som hr Nordströms reservationer innehåller, angår lämpligheten att ålägga de enskilda delegarne 1 den allmänna svenska banken solidarisk ansvarighet: Detta är, yttrar herr Nordström, en fråga, som synes särskildt förtjena att närmare ofvervägas. Bankdelegares förpligtelse till solidarisk ansvarighet för bankens förbindelser är hos oss, likasom i flera andra länder, ifråga om enskilda, det är af enskilda personer sammansatta, . bankbolag, en i allmänhet af lagen faställd grundsats, och det på många vigtiga skäl, mindre dock med ålernde å den större realsäkerhet eller förstärkning af bankens realkredit, som derigenom åt bankens på namn eller innehafvaren ställda ; förbindelser beredes, som fast ner i anseende dertill, att den utgör en alltid erksam uppmaning tör hvarje delegare att tille, att förvaltningen troget hålles inom redbaretens och det godkända reglementets gränser och ej urartar till spekulationer, som ligga utom bankens rätta ändamål och för densamma kunde nedföra äfventyr och förluster. På de enskilda delegarne ankommer det helt och hållet här, att ise förvaltningens, omedelbara ledare och beimma deras fullmakt, och allmänheten eger t ätt veta, till hvilka den har att hålla sig. -—-—-— TN DS AR YA3 — Dn cn ra åa DD MA GÖ ba 4

8 februari 1861, sida 3

Thumbnail