trygg bankrörelse. Komiterade ha ingalunda förbisett, at denna hvarje enskild banks förpligtelse, samtidig med inskränkningen af tellanelle betalningsmedlet till. beloppet af verkligen befintlig metalisk valuta, innebär den i tilllämpningen kanske mest genomgripande reformen af vårt banksystem, och att betänkligheter torde möta ett förslag, som förutsätter antingen en betydligare tillökning ef landets metalliska fond eller åtminstone en större fördelning på de enskilda bankerna af den metalliska fond, som finnes. Men det är, enligt komiterades tanke, endast härigenom och förmedelst inskränkningen äfven i de enskilda bankernas sedelutgifningsrätt, som dessa banker, utan någon egentlig rubbning af deras förpligtelse att hvar för sig infria sina sedlar, bringas i nödvändighet ett i all sin rörelse ständigt aktgifva på förändringarne i landets metalliska valuta och att snarare bidraga till dennas upprätthållande, än, såsom hitintills, ur den inre rörelsen uttränga riksbankssedlarne ochisamma mån äfven underlätta den metalliska fondens utförande ur landet. Ändamålet med reformen kan dock icke vara att, utöfver verkligt behof, medelbari eller omedelbart pålägga de enskilda bankerna hämmande förpligtelser, helst, enliot komiterades öfvertygelse, den egentliga bankrörelsen just bör företrädesvis upplåtas ät den enskilda företagsamheten: Om det antydda ändamålet kunde ernås med mindre kostnader och lika, Om icke större, trygghet för de enskilda bankerna genom någon centralisering i hufvudorten för hela landets rörelse af den hvarje bank åliggande invexlingsskyldigheten, bör betänklighet ur allmän synpunkt ingalunda möta ett dylikt föranstaltande. Ty då förutsättas måste, att) de enskilda bankernas sedlar i landets inre rörelse mer och mer tillvinna sig förtroende och antaga egenskapen af allmänt gångbart omsättningsmedel, samt att staten, å sin sida. icke bör vägra att i sin uppbörd godkänna hvad lagstiftaren gifvit helgden, om icke af ett tvunget, åtminstone af. ett föga mindre oafvisligt betalningsmedel emellan enskilda, kommer behofvet att få dessa sedlar utbytta emot verkligt mynt hufvudsakligen endast il. fråga vid sådana liqvider, som med utlandet skola verkställas, och vid dylika tillfällen låter det hädanefter, såsom hittills, väl sig göra, att den metalliska kassan hufvudsakligen är att tillgå på ett ställe i riket, hemligen i hufvudstaden. En der inrättad, behörigen kontrollerad, centralanstalt för inföljaktligen, enligt komiterades tanke, väl hof, på samma gång som det för de enskilda anstalt tillhandahålla tillräcklig metallisk sin ort alltid skulle dermed vara försedd. Att föreskrifva en sådan centralisering vore emellertid ett ingrepp i hvarje särskild bankanstalts rätt att inom en trängre eller vidare krets begränsa sin rörelse och vid eget kontor fullgöra sina emot allmänheten åtagna förbindelser. Att medgifva centraliseringen, åvida den anstalt, som skulle verkställa nvexlingen, erbjöde tillbörliga garantier, synes deremot icke böra möta någon grundad betänklighet, utan tvärtom vara desto lämpligare, som en sålunda af någon eller några banker till en början begagnad förmån otvifvelaktigt ganska snart skulle föranleda en allmän och frivillig förening, till fromma ej allenast för en jemnare penmingecirkulation inom låndet och ett uppmärksammare aktgifvande på de olika bankernas sätt att bedrifva sin rörelse, utan ock för att, i mån af behof, genom tidsenliga åtgärder verka till upprätthållande af den erforderliga metalliska valutan. Den organisation, som för allmänna svenska banken blifvit föreslagen, synes komiterade erbjuda alla erforderliga garantier för att sätta denna bank i tillfälle att blifva en sådan föreningspunkt för de enskilda landsortsbankerna; och komiterade hafva derföre föreslagit de stadganden, som skulle, under vissa vilkor, berättiga öfverenskommelse, hvarigenom enskild banks sedelinlösningsskyldighet kunde af allmänna svenska banken öfvertagas. Angående grundfondssäkerheternas realisering. Tillåtelsen för enskild bank. atty i mån af behof, för infriande af sina sedlar realisera större eller mindre del af de grundfondssäkerheter, som skola utgöras af räntebärande obligationer, förutsätter dock, att denna utväg att uppehålla bankrörelsen och fullgöra bankens förbindelser endast i utomordentliga fall må anlitas. Enligt hvad, beträffande allmänna svenska banken, blifvit anfördt, anse ock komiterade enskild bank, som realiserat hela sin ifrågavarande grundfondssäkerhet, vara bragt i den belägenhet, då bankverksamhetens fortsättande kan anses äfventyrlig. Jemte det fall, att 10 procent af reservfonden gått förlorade, hvilket rikets ständer i sitt förslag antagit såsom anledning till en banks ställande under utredning, a komiterade såsom sådan anledning betraktat den händelse, att de grundfondssäkerheter, som skola utgöras af räntebärande obligationer, blifvit föryttrade. Grundsatsen att en sedelutgifvande banks grundfondssäkerheter skola i främsta rummet gå till infriande af bankens utelöpande sedlar och dessa sålunda tilläggas en förut saknad förmånsrätt till betalning ha komiterade i fråga om allmänna svenska banken närmare utvecklat. Denna grundsats har också blifvit inrymd i komiterades förslag. Slutligen yttra komiterade att vid en jemförande öfversigt af vårt närvarande bankväsende och de nya former, under hvilka bankrörelsen skulle, enligt de förslag komilösen af de enskilda bankernts sedlar skulle F tillfredsställa allmänhetens anspråk och bebankerna visserligen blefve vida mindre svårighet underkastadt att vid en enda centralj. vexlingskassa, än om hvarje bank för sig il.