-utan .måste. lega åkdon förratt köra dem till närmaste torg och måhända äfven, der vara nödsakade anskaffa något att upplägga varorna på för att afvakta köpare, så forsla de hellre sina varor och personer till staden med egna åkdon, på gamla sättet, än begagna jernvä gen, och detsamma torde äfven en betydlig del af de mindre landtbrukarne eller så kallade berremännen göra. Jernvägen går då miste om den stora vinst, som allmogens wafik — utan tvifvel den sför sta inom låndet — skulle inbringa; ty erfa renheten har bevisat, att emedan varuplatser vanligen saknas vid ångfartygens tilläggningsplatser, gå dessa till en stor del miste om allmogens och deras produkters förande. En annan wvigtig sak för jernvägsstyrelsens behbjertande är att inrätta omnibusar, som på anmälan .afhemta de resande från hoteller eller bostäder, och föra dem eller deras effek ter till och från Jernvägsstationen för låg: pris; ty skola resande här i Stockholm, fö: att resa till Södertelje eller ner åt Södermar land t. ex., betala ungefär lika mycket för e: vagn till den aflägsna stationen, som passa.gerareplatsen på andra klassens vagnar ko star, så gå de, åtminstone då öppet vatie; finnes, bra mycket billigare på ångfartyg. Likaledes böra omnibusar eller billiga for don inrättas mellan jernvägsstationerna oc! närbeligna städer, då atståndet dem em lla ej ärfstö: re än:2 å 3 mil. sI allmänhet böra alla egxtro4i er:och till fällen tul prejerier på de i randes be kostnad: afstyras eller, så vidt på jernvägssty relsen eller trafikchefen beror, rent af förbju das ifrån första börjansaf banornas öppnande