Article Image
de således i alla fall komma att gagna oss il! ett afseende, gfom vi städse måste ha i sigta,l och detta måhänJa bättre än något ännat slags). batterier. 5 : Så långt Observer. Å en annan sidain-) nehåller ett af de sednare numrorna at Ti-. mes, i hvars spalter agitationen för byggandet af jernklädda kepp bufvudsakligen be: drifvits, en. artikel; som redogör för nya för-1. bättringar i dylika fartygs konstruktion, förbättringar som synas undanrödja flera at del brister, som man anmärkt hos det först bygda fartyg af detta slag. Times artikel lyder sålunda : För några . månader sedan. lemnade vii våra marinunderrättelser ett. utförligt meddelande om resultatetiaf de utaf kapten Hewlet anställda experimenterna i afseende å skott-. fastbeten hos en skifva, bvilken en skeppsbyggare i Liverpool, hr Jones, konstruerat! efter en -princip, som ban föreslagit att användas vid byggandet af -ogenomträngliga krigsskepp och på hvilken uppfinning han tagit patent. Skifvan representerar. en del af sidan på ett fartyg, som böjer sig inåt från vattenytan i. en vinkel af 52 grader och är beklädd med tre tum tjocka jernplåtar, Sål lyckligt utföllo, dessa försök, att en af plåtarna .erböll, 17 skott på en yta, som var fem fot på. ena sidan och 2!7, på den andra, innan någon del af densamma bortslogs, hvarjemte till.på köpet jernet icke var fullkomligt genomborradt eller trävirket bakom detsamma synnerligen skadadt. Efter detta prof, hvarvid man erhöll så exempellösa resultater, återstod. det. för uppfinnaren att på, vanligt sätt genom ritningar och modeller bevisa, att hans plan var fullkomligt användbar vid byggandet af örlogsfartyg och förenlig med öfriga. erforderliga vilkor, :nemligen soliditet, utrymme för batterier, måttligt. djupgående, plats för maskineri, kolförråd, besättning och framförallt stor. hastighet. Hr Jones aflemnade således två, modeller. med tillhörande ritningar, som nödga enhvar: med allmänna insigter att slå bort alla tvifvel i dessa afseenden., I.betraktande af sakens vigt ha vi undersökt den med största noggrannbet och finna oss öfvertygade, att. det slags bepansrade fartyg, som -hr Jones, föreslår, skulle vara. faktiskt ogenomträngliga samt att. bans id6.är mycket lyckligare än den, som amiralitetet nu. följer. . Vi vilja, för att göra detta tydligt, närmare yttra oss om , den största af hr Jones modeller, nemligen modellen: till en fregatt, 350 fot länga 63. fot öfver .spantena, 327, fot djup; 6600, tons beräknad drägtighet, bestämd att i sina batterier föra 50 reftlade kanoner af svåraste kaliber, att framdrifvas. af en ångmaskin om: 1200 hästars kraft. och att vara 20 fot djupgående. Det är en långt ifrån öfverdrifven beräkning,, att ett sådant fartyg bör kunna göra 12 knop i timman. . Det. skulle således, ha erforderlig hastighet, och inrättadt att rymma ett kolförråd för 10,dagar,, kunde, det göras oberoende af segel och tacklage, som äro ett ofantligt hinder och en källa till. fara. under allt sjökrig på de nya vilkor, som införandet af ångmaskiner, refflade, kanoner och jerpbeklädnad pålagt oss. : Man tänke sig en flotta af sådana fregatter, höjande sig blott 12 fot öfver vattnet, med jernbeklädda sidor, böjda inåt från stäfven till aktern i 50 graders vinkel, långa och låga och så målade, att de kunna undgå att upptäckas, samt genomskärande vågorna med oerhörd fart, bastigare än Prins Albert, och Hertigen af Wellington, vara i stånd att ila tätt förbi dessa flytande träfästningar utan att jemförelsevis tillfogas annat än ringa skada af all den eld, som dessa, kunna öppna mot dem, ja måhända med fullkomlig likgiltigh-t mottaga den. Om vi önska att betrygga vår sjöstyrka mot hvarje fiende, kunde det tyckas klokt att anskaffa några fartyg af detta slag. Mot fartyg af samma beskaffenhet, som Warrior, kunna många allvarsamma inkast göras. . För att erhålla erforderligt utrymme är detta fartyg 27 fot djupgående; bredden öfver spantena och de perpendikulära, med långa jernplåtar beklädda sidorna synas oss mindre lyckliga i afseende på soliditet än den af hr Jones föreslagna idn. Det kan. ej heller betviflas, att den 80-pundiga Whitworthkanonen kan drifva en framtill platt projektil genom valsade jernplåtar i vertikal ställning, till öch med med en 22 tum tjock trävägg bakom dem. Framförallt synes den plan, hvarefter Warrior är byggd, vara onödigt komplicerad. Det finns vissa ställningar, från hvilka en fiende kan beskjuta dt långskepps, medan sådana fartyg som Gloirex skulle slippa undan oskadade. Det är ej blott ett ångfartyg, utan äfven ett segelfartyg, er förening, som vi ej kunna undgå att anse mindre rådlig från den stund faktisk ogenomtränglighet upppåtts, och det skall behöva er mycket stor i stället för en medelmåttigt talrik besättripg. Hvad som erfordras är förmåga att slå till med. största möjliga kraft till sjös och med minsta möjliga fara för våra käcka, sjömäns lif. Våra fartyg med träväggar hjelpa oss ej längre att lösa denna upp: gift, men om vi kunna nå målet med ångkraft och jern och likväl usderlåta att begagna .oss af dessa medel, förtjena vi attiörlora vårt öfvervälde till sjös. Samtidigt med kejsar Napoleons genom Constitutionnel offentliggjorda prögram och Pretssens protest emot Sardiniens åtgärderri Södra Italien, förekommer uti Journal des Debats en artikel öfver italienska frågan, hvaruti denna bebandlas på ett sätt, som väckt stoft uppseende i Itälien och föranledt en adress fråti senator Matteucci; som förklårar

7 november 1860, sida 2

Thumbnail