och. bevakningspersonal äro desamma, antin gen banan befares endast 10 mil till Falkö ping eller 17 till Göta kanal. 1 ofvanstående uppgifter om driftoch un derhållskostnad är icke slitning eller nyan:kaf ning af: sliper och räler inbegripen och icki heller nyanskaffning af lokomotiver och vagnar men väl allt slags underbåll af den rörliga materielen. Nu arbetande statsutskott har att utlåtande n:r 158, på ground af såväl mi na uppgifter som andra länders erfarenhet antagit den årliga slit.ingen af räler till 4000 rdr, af sliper till 2500 rdr, underhåll och nyanskaffning af lokomotiver till 3500 rdr, underhåll och förnyande af passagerareoch godsvagnar till 1500 rdr, allt pr milräknadt, så att sammanräknade kostnaden för underhåll och -nyanskaffning skulle komma att uppgå till: 11,500 rdr pr mil årligen. I denna summa ingår nyanskaffning af räler, sliper, lokomotiver och vagnar med 9500 rdr, underhållet af lokomotiver Med 1000 rdr samt underhåll af vagnar med äfvenledes omkring 1000 rdr. Dessa sistnämnda tvenne utgiftsposter finnas således -redan upptagne i de här ofvan, under rubrik: driftoch underhållskostnad, uppgifna summor. Såsom ofvan är visadt har den kontanta behållningen för innevarande års första åtta månader utgjort 6251. rdr pr mil räknadt, hvadan man kan med temlig säkerhet antaga att behållningen för hela året kommer att utgöra 9375 rår pr mil, och då det är denna summa som skall betäcka nyanskaffning af räler, sliper, lokomotiver och vagnar, och denna nyanskaffning, enligt de af statsutskottet åberopade grunder, kan beräknas till 9500 rdr årligen pr mil, så synes man kunna hysa grundad förhoppning, att inkomsterna redan under detta år skola betäcka icke allenast de löpande utgifterna, utan äfven sådana som framdeles i och för nyanskaffning erfordras. Det är visserligen för tidigt att på den erfarenhet, som under så kort tid kunnat inhemtas, grunda beräkningar för framtiden, men då trafik och inkomster såväl vid jernvägen som andra kommunikationsanstalter, med få undantag, alltid stiga, och detta förhållande, hvad Jernvägarne beträffar, icke serna kan blifva annorlunda hos oss än i andra länder, så torde man kunna antaga att ifvende svenska stambanorna skola bära Irift-, underhållsoch nyanskaffningsomkostnader utan extra bidrag af staten. Detta reultat är väl också hvad nationen till en böran förväntat, väl inseende att det oändligt stora gagn landets handel och industri hemar af jernvägskommunikationerna måste, unler de första åren efter trafikens öppnande, å anses såsom ränta å anläggningskapitalet; nen, såsom redan är nämndt, hvarken de vättre resultatårna af de sednare månadernas rafik eller de mindre fördelaktiga af tiden lerförut kunna anses utgöra någon säker mäere af framtida förhållanden, ehuru erfareneten från jernvägsanläggningar i allmänhet er stöd åt beräkningar, som visa de gynnammare resultaterna. Stockholm den 10 September 1860. s N. Ericson.