vit nådd ytterligare 60 fot, Ända till 2000 fot utisjön har man sett skjutning af bottenlagret ega rum till följd, af den pressning som skett genony de nedsänkta oerhörda -stenoch grusmassornas Sedan; bantåget passerat-den. nyay för. jern: vägen uppförsa svängbron öfver Södertelje kanal, s:annade: tåget på andra sidan denna bro, på det revisorerna måtte få taga den samma i närmare betraktande, Sedan :revisorerna: gått nedtill: kanalbrädden, passerade tåget flera gånger fram och tillbaka öfver bron. Man beundrade dess lätta konstruktion som gör det möjligt att en enda man utan ringaste ansträngning öppnar och sluter densamma. Öfverste Ericsson tog vid brons omsvängning, jemte kapten Elworth och stationschefen vid Södertelje, löjtnant Morsing, plats på svängskifvan och helsade derifrån hrr revisorer, dermedelst invigande denna del af det stora arbetet. Revisorerna besågo här äfven en banvaktarestuga. Dessa äro uppförda i schveitzerstil och trefligt inredda samt kunna möjligen mångenstädes tjena till mönster vid uppförande af smärre anspråkslösa boningshus å landet. Sedan revisorerna åter intagit sina platser i vagnarne satte sig tåget ånyo i rörelse och böjde invid Saltskogsfjerden in på den branchebana, som för intill sjelfva staden Södertelje. En stor del af stadens befolkning bade strömmat ned till bangården; för att välkomna tåget, som anlände dit kl. 14:2. Öfverste Eriesson inbjöd herrar revisorer på en uti stationshuset anordnad riklg dejeuner. Herr öfversten föreslog dervid sjelf en skål för hrr revisorer, hvilken besvarades at revisionens ordförande grefve Lagerbjelke, som tolkade det allmänna erkännandet af öfverste Ericssons förtjenster om jernvägsanläggningarne i vårt land. Herrar revisorer anträdde uti en mycket lifvad stämning, under klart och vackert väder, kl. 3 e. m. återfärden. Äfven nu gick låget med sakta fart, för att tillfälle skulle lemnas att betrakta anläggningarne och trakten, och tåget anlände till bangården på Södermalm kl. Y, 6 e. m.