Article Image
Siffror tala, säger ordspråket. Erfarenheten lärer äfven, att de understundom tala så högljudt, att det är omöjligt att tillstoppa sina öron för deras vittnesbörd. Isynnerhet är detta fallet då det är fråga om jemnvigten mellan inkomster och utgifter. Rikets ständers statsutskott har i dessa dagar, med afseende å rörelsen på statens jernvägar, framlagt några siffror af detta slags hvilka inmebära ett tänkvärdt gif aktl för statsmakterna och nationen. Det väckta förslaget om åtgärder till beredande af besparing i anlöggningssamt driftoch under: hållskostnaden för statens jernvägar har föranledt utskottet att lemna en öfversigt af de resultater, som rörelsen lemnat å de redan färdiga statsbanorna, samt anställa en beräkning öfver den förlust för statsverket, som blir en följd af det förhållande, hvari inkomster och utgifter stått till hvaran ra å dessa banor. Utskottet säger sig ej ha förbisett att den väckta frågan om beredande af den största möjliga besparing i:de utgifter, hvilka för jernvägars anläggning och drift samt-underhåll erfordras, utgör, med hänseende till byggnadssättets bestämmande och : trafikens första ordnande vid framtida jernvägsföretag samt reglering af trafikanstalterfia å de redan beslutade och under byggnad varande statsbanorna, en angelägenhet af den vigt förlan-. dets ekonomiska välstånd, att densamma utan tvifvel förtjenar och fordrar att särskildt uppmärksammas. Icke allenast betydenheten af de summor, som jernvägarnes anläggning. medtaga, påkalla vid dithörande angelägenheters besörjande den största omtanka och noggrannaste beräkning af rörelsens behof och landets tillgångar, utan erinras bör äfven att den icke-mindre betydande driftoch underhållskostnaden är, så väl ivanseende till beloppet, som möjligheten att genom inflytande inkomster blifva betäckt, i väsendtlig mån beroende af byggnadssättet, rörelsematerielens beskaftenhet samt trafikens ändamålsenliga inrättning och ordnande. . Utskottet anmärker derefter, att i beräkningen af utgifterna för jernvägarne icke upptagits Kostnaden för -underhåll af sleepers, railer och vagnar, samt beräknar densamma, å grund af uppgifter från jernvägsbyrån, till 15500 rdr pr mil. Om — fullföljer. derefter ttskottet — den sålunda förslagsvis beräknade underhållskostnaden för öfverbyggnad ock rörelsemateriel här upptages något lägre eller med en jemnåd summa af endast 11,000 rdr rmt årligen för mil, utvisar således trafiken å stambanorna, vid den utsträckning, som ofvan förut angifvits; en brist af omkring 5000 rår? rint årligen för mil, eller för då trafikerade 15 mil tillsammans 75,000 rår rmt om året.. Efter samma beräkning skulle, å den för trafik numera öppnade väglängd af 23,6 mil; årliga bristen af detta miltal utgöra tillsammans 118,000 rdr. Men den erfarenhet; som vunnits, sedan rörelsen blifvit utsträcktöfver denna större väglängd, visar ett ännu mindre gynnsamt resultat, Under första halfåret af innevarande år 1860 har jernvägssträckningen från Göteborg till Töreboda lemnat en bruttoinkomst af 271,550 rdr rmt, hvilket gör för hvarje mils jernväg 15,833 rdr och således, om inkomsten under sednare hälften af året antages blifva lika stor, 31,666 rdr för år. Då underhåll och driftkostnad mellan Göteborg och Falköping, enligt jernvägsstyrelsens uppgifter, utgjort för år räknadt 31,000 rdr pr mil, utom de i räkningen uteslutna re måste således den uppkommande risten här antagas till minst 10,000 rdr,-eller för 17,15 mil till 171.500 rdr för år. Den södra-stambanan från Malmö till Sösdala, 6,74 mil, har under första balfåret af 1860 lemnat en bruttoinkomst af 136,943 rdr eller för mil 21,397 rdr och således, om sednare halfårets inkomst blifver lika stor, tillsammans 42,794 rår. Underhållsoch driftkostnad har här, enligt uppgift, utgjort omkring 41.000 rdr för år, hvadan, med tillägg af de uteslutna posterna, bristen här måste beräknas till något mer än 9000 rdr rmt för mil, eller för 6,4 mil 57.600 rdr, samt följaktligen hela bristen för de tll trafik öppnade 23,6 mi stambanor till omkring 230,000 rår rmt årligen. Den erfarenhet, som merändels ådagalagt en tillväxande trafik. för hvarje nytt år, under hvilket en jernbana varit. för trafik öppnad, skulle väl gifva utsigter: till framtida minskning af denna brist, men på den tid stambanorna hittills varit begagnade bar likväl, på sätt ofvan är antydt, icke en tillökning egt rum, som motsvarar tillökningen i väglängd: Den vestra ståmbanan, som med 10,64 mils väglängd under första halfåret 1859 lemnade i bruttoinkomst för mil 17.775 rår rmt, har under första halfåret af 1860 med 1775 mils längd gifvit endast 15,833 rdr brutto för mil, eller 1942 rdr mindreför halfåret per mil. Södra stambanan åter, som under första halfåret 1859 med 53 mils längd gaf i bruttoinkomst 21,357 rdr för mil, har för motsvarande balfår 1860 på 6,4 mils väglängd lemnat 21,390, eiler ett-något, ehuru föga större belopp för mil. . Då detta förhållande, äfvensom södra stambanans, i jemförelse medl den vestra, större bruttoinkomster per mil, synes :erhålla förklaring dels af folkmäagdens olika täthet omkring de särskilda banorna, dels af folkrängdens fördelning utefter vägens längd och af den omständigteten, alt de: delar af de färdigbyggda banorna. som blifvit för traf6ken först öppnade, varit belägna närmast de tvenne större städer, hvilka: utgöra de färdiga bandelarnes änd

29 augusti 1860, sida 2

Thumbnail