STOCEHOLM den 20 Aug. Under fortgången af jernvägsanläggningarne här i landet har man med ledsnad sett, att) den dervid behöfliga materiel, till värde afå många. millioner, från utlandet införts, ehuru densamma tillverkas af materialier, på hvilka god tillgång af utmärkt beskaffenhet här i landet förefinnes, och eburu en industri, nära beslägtad med den, som åstadkommer dylik: materiel, redan förefinnes. och till och med blomstrar i vårt land. Helt nyligen ha vi haft glädjen berätta, att en början till en förändring i detta hänseende inträdt, genomi nyss afslutade kontrakter om tillverkning inom landet af åtskilliga effekter för statens jernvägar. I dessa dagar har derjemte till ständerna inkommit statsutskottets utlåtande med anledning af de vid riksdagen väckta förslag om statens medverkan för åstadkommandexaf tillverkning inom landet af jernvägsmateriel, och man: finner deri. fullständigt omförmäldt hvad som för öfrigt i.och för detta vigtiga ändamåls uppnående hittills blifvit åtgjordt. Man inhemtar sålunda, att i början af detta år ett anbud inkommit från svensk verkstad (förmodligen Nyköpings). om leverans. af 10,000 sku räler äfvensom af lokomotiver, men till priser, som med ungefär 20 procent för de förra och 10: procent. för de sednare öfverskrede hvad staten i medeltal betalt för sådana?af engelsk tillverkning. Detta-anbud hade chefen för jernvägsbyggnaderna under den 2 Mars för regeringen anmält, med hemställan buruvida K. M:t, efter ständernas hörande i afseende å medels beviljande,, skulle finna lämpligt tillåta, att prisförhöjningar under vissa uppgifna vilkor finge beviljas för jernwägsmateriel af inhemsk tillverkning. Detta ärende remitterades, till pröfning af kommerskollegium, som i sin ordning ; inhemtade utlåtande af föreståndaren för bergkskolan i Falun och af teknologiska institutet. Alla dessa myndigheter ha yttrat den .mening, att, hvad räler anginge, afseende vid prisbestämningen borde fästas på den bättre beskaffen-: heten af det svenska jernet i förhållande till det engelska, och att, hvad beträffade lokomotiver, sådana visserligen borde kunna i Svetge tillverkas. till samma pris som de engelska, men att skäl torde för staten förefinnas att med afseende på de dyra anlöggningar, som för sådan tillverkning -erfordrades, i början något uppmuntra densamma. I sammanhang härmed har kommerskollegium äfven för afgifvande af utlåtande förebaft ansökningar om låneunderstöd, dels af grosshandlaren A. W. Frestadius, 200,000 rdr för ytterligare anläggningar å Bergsund för förfärdigande af-lokomotiver . samt till jernvägsvagnar : erforderligt jernarbete, dels af egaren till mekaniska snickerifabriken på Kungsholmen, hr P. J. Ekman, 120,000 rär för inrättande i sammanhang med nämnde fabrik af en fullständig fabrik för tillverkning af jernvägsvagnar. Vidare har öfverste Ericson under den. 25 Maj hos K. Maj:t anmält, dels att anbud och framställningar om tillverkning: af räler för statens jernvägsbyggnader dåmera från flera werkstäder inkommit, men alla till priser, som med -20 å 25 procent öfverstege hvad engelska räler skulie kosta; dels ock, att arbetet på statens jernvägar under innevarande år vore så anordnadt, att nya räler icke: skulle behöfva inköpas förän tidigt på våren nästkommande år, i afsigt att äfven svenska fabrikanter skulle kunna åtaga sig leveranser, derest det visade: sig blifva med statens fördel förenligt att använda räler af svensk tillverkning, hvarföre öfverste Ericson föreslog att åt en komitå af sakkunnige måtte uppdragas, att vid passande verkstad låta tillverka en erforderlig: qvantiteträler af svenskt bergsmalmstackjern samt anställa noggranna försök för att utröna buruvida. antingen. vigten per sräckfot kunde minskas: i samma. mån som möjligen priset å dessa räler öfverstege kostnåden för de utländska; eller ock den sannolikt högre anskaffningskostnaden motsvaras af en längre varaktighet, större värde efter förbrukningen eller andra härpå inverkande förbållanden. Till upplysning med hänseende till möjligheten. för närvarande att kunna för statens jernvägsbyggnader erhålla materiel af inhemsk tillverkning, har utskottet derjemte ansett sig böra meddela: att, disponenten för Motala mekamska verkstad för chefen för jernvägsbyggnaderna skriftligen tillkännagifvit, att nämnde verkstad dåmera kunde tillverka såväl ,räler, till belopp af öfver 150,000 centner årligen, som äfven lokomotiver och aniian jernvägsmaåteriel, rälerna till samma pris som för ordinärt svenskt stångjern; eller derunder, ifall mindre afseende fästades vid bättre qvalitet än hos engelska räler; men något högre i mån af större fordringar på garanti för hållbarheten, samt dem öfriga materielen till ungefär samma pris som för utJändsk materiel af enahanda beskaffenbet. Äfvenså hade egaren af det i Westerås län belägna Surahammars bruk erbjudit sig att för stalens jernvär gar tillverka en del smärre effekter, såsom skarfplåtar, bottenplåtar, bultar och skrufvar, för ett pris, som föga eler intet komme att öfverstiga hvad samma slags utländska effekter kostade. Dessutom har atskottet, till ytterligare upplysning i sammaå afseeude, fått sig tillställda afskrifter af tvenne till ehefen för statens jernvägsbyggnader ankomna skrifvelser, dels från kapten O. E. Carlsund i Motala, dels från grosshandlaren F. H. Kockum i Malmö, den förra af den 3 April och den sednare af den 23 Maj 1860, deruti kapten Carlsund, med erinran om det i början af innev. år gjorda tillkännagifvande:, att Motala verkstad kunde leverera 150 till 160,000 centner jernvägsskenor årligen äfvensom: en del gjutgods oeh maskinarbete, samt underrättelse derjemte, att Motala bolag anlagt ett särskildt valsverk, inrättadt hufvudsakligen för tillverkoing af räler, hvilket pu vore färdigt och kunde utföra beställningar i vägskenor af erforderliga :dimensioner, till större qvantitet än den. 1 yssnämndi ps tillkännagifvit, att