Article Image
hushållet. W. Inkomsterna och utgifterna vid statens jernvägar. För första gången sedan någon! svensk statsbana öppnades-har allmänheten fått genom chefen för statens jernvägsbyggnader del af förhållandet med både inkomsterna och utgifterna på de trafikerade banorna. Hr öfverste Ericson har nemligen om förhållandet. dermed under de tre första månaderna af innevarande år afgifvit en rapport, som var införd i Postoch inrikestidningarsgårdagsnummer. Rapporten är daterad: Stoczholm den 15 Juni 1860, eller två och en half månad efter förloppet af den period, som redogörelsen omfattar. Om detta ken förklaras der med att sammandraget af räkenskaperna er fordrat t:d, och att icke heller berättelserna om sjelfva jernvägsarbetenas fortgång pläga skyndsammare afgifvas, så torde det deremot blifva svårt att finna någon förklaring öfver det förhållandet, att regeringen icke låtit i sin officielia och för sådana ändamål med 10,000 rår årligen understödda. nyhetstidning meddela det betalande folket den i afset ende på jernvägsfrågorna så ytterst vigtiga och upplysande trafik-redogörelsen förr än nära. två månader efter att den var till vederbörande departement inkommen. Utdraget af rapporten. följer här nedan: Vestra stambanan från Göteborg. Trafiken har under detta qvartal visat en större liflighet än under nästföregående; men till följd af de omkostnader, som förorsakats af sällsynt stora snöfall under Februari och Mars månader, har förhållandet emellan inkomster och driftkostnad icke varit så tillfredsställande, som man på zrund af den temligen lifliga trafiken bort kunna påräkna. Endast dagsverkskostnaden för snöskottningar har uppgått till omkring 11,100 rdr, och om härtill läggas utgifter för snöplogning, afledning af vattenflöden m, m., uppgå dessa kostnader, som till största delen kunna anses tillfälliga, till omkring 20,000 rdr, och det belopp, hvarmed inkomsterna under qvartalet öfverskjutit utgifterna, har derföre, såsom nedanstående farmandrag; närmare utvisar, endast utgjort 18,577 rdr: Den under Mars månad alltjemt ihållande snöyran i förening med flera gånger inträffade utomordent-. liga snöfall gäckade alia bemödanden att ständigt hålla banan fullkomligt prastikabel, så att nästan hvarje tåg blef i mer eller mindre mån fördröjdt, men endast trenne, nemligen ett den 9 och två den 10, måste helt och hållet för dagen inställas. Under Februari var trafiken, ehuru tågen åtskilliga gånger blefvo fördröjda, likväl icke helt och hållet afbruten mer än en gång, nemligen emellan Töreboda och närmaste station derintill, Moholm, -vid hvilken sednare under den 27 och 28 nämnde månad bantågen måste stanna. , SST SK ORON jog ö 3 IS SES fö TÄRNA FASTA BE Se 2EPE Ek adsfiösiaidenn BES? ss, Se Or oem BR me: FREE BET: ERE R ISAR AE S FI sl KR 5353 --ön: 5 ar 55 BE RE Ei: ERS BARS Pr: 5 FRE PoE fr: bf: ME: SCR SÅR Få AT en: Ban SE eo fr FfSt ras Le: : RR i 2e5 Få SS gg: rö 2 Ex Sek BB: Pm: 5: fs? 8 2 ---EHR Ön : LZ: 5: ä 3 4 Fr : So: pi oa i 3 1) : FF: Ne R Ae 25 Pe TD: Bi FR Ma i H EE: : RE Er ENE hf 4 mo Rod: ES ER 2 AB ÅT Pi 2 3 Se Md 5 ET Fi Ra 27 -d FA Bern e. s zz 227? g I-) C oc: s rå led R CY 20 zz Öm pek sz SP 25 BS rr I-Å Få ten a--) eo aenuefg sopun 19770 wo 10f8)n sopores seq UeULq e3VUL) HU IT USp Je ju sd u9gstoguriR S 22 HAS oo T (siäcg kd 22 BE z es B 28 :SURRAR : NN Elon gt I rr ro on 5 Shawn: ed wo WOSNW RDENSE SI LÖR PDDTP T Slasct: AJS PÖSRDA 2 fec e bj NN mor ÄNRS3E Sale FER w vv NN deansk (se 2 pu NE SR NR BRON MRDETT felorsoeRr3 SNSST I MORD0a: FK ATTÖSNPR SKTF : OS a ww RR ln NM BRVNR 5 esset JÖSSE SNSrR AR z mm Elaorb. SR ed re Blvorss HT x ONE FIRSERE BRKERNA PECKA P Se Se avora 2J2REn SRIT8388 AF3A2 ER lg LJ NA ed vw SNS Er -:: 8 FNS I 2 FPjÖN?ES muälembes RTR Nlggre: fölarRas Teran I c FN3 gt Nee 8 3 eS of Bola owean h p FIRE NIOPPPR NARSR Utom emellan banans båda ändpunkter, Götebor; och Töreboda, hafva särskildta bantåg gått emellai Göteborg och Falköping samt emellan Göteborg oci Alingsås. Trafiktågens antal uppgick under qvarta let till 334, och sammanlagda sträckan, som dess: tåg passerat, utgjorde 4377 mil. Iockomsten fö hvarje mil tågen tramgått, eller för hvarje så kalla: tågmil, har i medeltal utgjort 28 rdr 6 öre. j Iden för fångtransport inredda vagnen bafva 5 personer, fångar och bevakning, transporterats. TIEERSödra stambanan från Malmö.25 fälrafiken under Jannari och fFebruari månade:

9 augusti 1860, sida 3

Thumbnail