TIGA UC ANUVIAE HUV, BAUTELEGA Stag UR alla edra. olyckor skola vara afhjelpta?. Dessa ord, hvari det politiska snillets sunda omdöme gaf sig luft, höjande sig öfver stundens förhållanden och nödtvång, uttryckte de nordiska staternas st ndiga och fortvarande intresse och böra ännu i dag vara ett orakelsvar för dem. Hvad Sverges suveräner beträffar, så ba de, i det de fortfara att möta de gemensamma farorna, endast att söka att af all förmåga förtjena förtroende, väcka ömsesidiga sympatier samt i den liberalaste syftning befrämja närmandet i institutioner och seder, på det att den dynastiska enheten, om det är nyttigt, att den en dag realiseras, endast må bli den naturliga kronan på den nationella enheten, och på det att folken, långt ifrån att misstänka dem för äregirighet, endast må kunna välsigna deras patriotism.? Den åttonde hufvudtiteln af statsregleringen, som i dessa dagar blir föremål för öfverläggningen inom stånden, har under de sednaste riksdagarhe, hvad särskilt angår den del deraf som omfattar den allmänna undervisning, medj berömvärd frikostighet omhuldats af ständerna. Den är ock väl förtjent deraf, ty på intet fält är det nedlagda kapitalet egnadt att gifva så mycket tillbaka som här, förutsatt att det gifves med urskilning och ej användes till ändamål, som i bästa fall äro gagnlösa. Sådant skulle dock, i vår tanka, blifva fallet, om ständerna beviljade det af K. M:t begärda och af statsutskottet nu förordade anslaget till inrättande vid universiteterna af bildningsanstalter för elementarlärare. .Redan då den kungliga propositionen härom vid riksdagens början meddelades ständerna, afgaf en ledamot af borgareståndet, som i kraft af en mångårig erfarenhet bör anses särdeles kompetent att döma i en fråga af denna natur, hr rektor Dabm, ett yttrande, hvari han helt och hållet afstyrkte den ifrågasatta organisationen och det för dess genomförande begärda anslaget. I detta yttrande, hvari en stor del af borgareståndets ledamöter instämde, ådagalade hr Dahm, huru den på flera läraremöten uttryckta önskan om anstalter för elementarlärares praktiska utbildning för sitt kall genom den nu föreslagna anstalten ingalunda skulle uppfyllas. Då det nemligen otvifvelaktigt varit såväl deras som ständernas mening med dessa anstalter att de skulle gifva den blifvande läraren skicklighet att göra sina kunskaper fruktbirande för undervisningen, ha deremot komiterade, och efter dem regeringen, af en lösryckt fras ur ständernas skrifvelse tolkat den så som om man ansett de blifvande lärarnes teoretiska insigter otillräckliga och velat genom skärpta fordringar höja dem. På denna grund ha komiterade föreslagit vidlyftiga kurser, der, som det heter i betänkandet, de blifvande lärarne skulle in.hemta de vetenskapliga grunderna för undervisningsämnena, sysselsättas . med textkritik, skriföfningar, djupare grammatikaliska undersökningar och komparativa språkforskningar, samt, inom matematikens område, med en från vetenskaplig ståndpunkt företagen repetition af elementerna, allt under en form, som skulle komma att återföra det f:ia akademiska studiet till skolans tvång och lexläsning. . Fvårt en sådan anstalt praktiskt skulle leda. är ej svårt att förutse. Den skulle bli en goå plantskola för systematiserande pedanter, det slags folk, som våra skolor ha största skäl att bedja att bli förskonade ifrån. Hvad våra skolor deremot behöfva, är lärare med förmåga att på ett enkelt och lefvande sätt meddela sig åt sina lärjungar, och det vinnes sannerligen ej genom -ådagalagd skicklighet i textkritik eller komparativ språkforskning. Härför erfordras någonting helt annat, och det är i första rummet praktisk öfning i undervisnings: allet under någon erfaren lärares ledning, och vidare kännedom om de teoretiska grunderna: för Jlärarekonsten och bekantskap med dess historia, 1 likhet med hvad rektor Dahm tillstyrkt, anse vi derföre, att ständerna, med. förkastande af den kungliga propositionen,i dess öfriga delar, böra bifalla den. i hvad :den rör den praktiska öfningskursen vid skolorna, samt tillika förklara sig villiga att anslå medel till inrättande af lärostolar i pedagogik vid universiteterna.