Article Image
AA NV FORSAR g Ve fen aven Till Redaktienen af Aftonbladet. Det torde ännu vara i friskt minne, att un der de månader, då regeringens proposition rörande anslaget till statens jernvägar eller de så kallade vestra och södra stambanorna var föremål för statsutskottets bebandling, fortgick isynnerbet angående frågan om sträckningen. af den södra banan från Finjasjön till Jönköping en särdeles liflig agit.tion i ett par härvarande tidningar, och deribland företrädesvis i Nya Dacoligt Allehanda, till försvar för banans riktning genom den östra delen af Småland åt Nässjö och derifrån i rät vinkel till Jönköping. Denna bearbetning blefännu starkare, sedan statsutskottet, efter en långvarig uadersökning af uppgifterna i jernvägskomitns betänkanden, hade med betydlig pluralitet funnit sig föranlåtet att frångå regeringens förslag och i stället på grund af de motiver som i betänkandet anfördes, tillstyrka banans Å sträckning å en rakare och mindre dyr linie Töfver Tenhult. — Aftonbladet åter å sin sida liakttog under hela denna tid neutralitet i denna fråga; och då ärendet setlan förekom i riksstånden, lemnade debatternas vidlyftighet en naturlig förklaringsgrnnd dertill, att tidningsreferaterna icke kunde meddela innehållet deraf annat än i största sammandrag. Sedan frågan om den södra jernbanans sträckning genom Småland numera är afgjord, så har den visserligen förlorat ögonblickets intresse; men det finnes ettannat, som ännu återstår, nemligen sanningens och nationens, att till rättelse för framtiden få tillfälle att lära känna, huru denna angelägenbet blifvit vårdad af de särskilda myndigheter, som haft med densa nma att skaffa, nemligen jernvägskomitn, regeringen och statsutskottet. Det är af denna anledning, och då härtill kommer, att en tidning efter diskussionen i borgareståndet påstod ingenting mindre, än att statsutskottet blifvit vederlagdt af ett par talare för Nässjölinien samt att utskottets ledamöter icke haft någonting i sak att genmäla mot dessa invändningar, som undertecknad ödmjukt anhåller, att nu, sedan de muntliga anförandena blitvit justerade, få genom Aftonbladet meddeladt hvad jag ansåg mig böra yttra vid tillfället. Ett särskildt skäl till denna anhållan är, att jag under öfverläggningen framlade en beräkning, enligt hvilken jernbanan mellan Finjasjön och Jönköping öfver Nässjö antages komma att kosta, när räntor och alla omständigheter inberäknas, omkriag tio millioner mera än den allra kortaste och billgaste vägen, som, enligt hvad i mitt anförande finnes ådagalagdt, jernvägsstyrelsen hvarken tagit i betraktande med ett ord i sitt betänkande eller på något sätt utmärkt på den stora jernvägskartan, ehuru fullständig undersökning deröfver blifvit gjord. Denna kalkyl har man åå andra sidan sökt utmåla såsom ända till löjlighet öfverdrifven; och det är således icke utan all vigt, att densamma med sina premisser) må komma till allmänhetens kunskap, då det. ej lärer nekas, att vissa af de omständigheter, som deruti vidröras, ega en ej ringa märkvirdighet i afseende på sättet att fullgöra ett af ständer och regering lemnadt uppdrag. Stockholm den 13 Juni 1860. L. J. Hjerta. (Af det ifrågavarande anförandet uteslutes här, för att undvika vidlyftighet, det som angick banorna mellan Halsberg och Örebro och mellan Falköping och Jönköping, hvilken sednares färdigbyggande af mig jemte flera andra påyrkades. Det följande -handlar således blott öm sträckningen från Finjasjön genom Småland): Jag öfvergår nu till 4:de punkten, och måste dervid börja med att tillstå, att utskottet gjort sig skyldigt till ett fel, som i mångas ögon icke lär vara ringa, nemligen att det påstås hafva varit för vidlyftigt i sitt b tänkande. Man hår nemligen, sedan detta betänkande blifvit utdeladt, hört en och annan fälla det omdörhe, att betänkandet Visserligen syntes fotädt på goda grunder, men det vore allt för utförligt, och att det hade varit bättre att inskränka det till hältten eller en tredjedel af hvad det nu är; man orkade ju knappt läsa igenom det. Ja, jag ierkänner visserligen att det varit väl och att betänkahdet skulle blifvit mera populärt, om det kunnat expedie-, ras på några få sidor för att ej pröfva tålamodet. Men de, som gifvit sig tid att taga kännedom at innehållet, skola säkert vitsorda att det icke är ut skottets fel att ej hafva varit kortare. Orsaken ligger deri, att sedan rikets sednast församlade ständer beslutat eller åtminstone så nära beslutat, som det var möjligt, utan att binda händerna på kommande ständer, att jernvägen skulle dragas genom Lagaådalen, men tillika i skrifvelse anhållit att flera undersökningar för utrönande af lokalförbållandena och banans tjebligaste sträckning måtte anställas, så har den komite, åt hvilken blifvit uppdraget att verk ställa dessa undersökningar, då intresset för den östra linien började göra sig gällande, haftall möda ospard för att metivera en åsigt, som så snörrätt stred ej blott mot ständernas mening vid de två sista riks dagarna, utan också mot K. M:ts sition i ämnet och emot den af öfvers som en hufvudgrundsats för stambanorna alltid uttalade åsigt; att för dessa bartor genom landet borde sökas den kortaste vägen; en åsigt, som helt och, hållet gällde såsom motiv, när det föreslogs att lägga vestra banan söder om Mälaren. : Följden blef att om man såmmanlägger Komitens utlztande och bilågorna dertill, så befibnes att komitn mer än dubbelt si vidlyftigt som utskottet behandlat ämnet. Den för: ste talaren på förmiddagen har sagt att utskottet från alla håll hopplockat skäl till bevisande af Lagaliniens företräde, att hans åsigter i frågan grunda sig på lokalkännedom; att inga statistiska uppgifter kunna motväga hvad man med egna ögon sett samt att utskottet trädt till frågans behandling med förut fattad mening och efter den uppsökt sina bevisningsmedel. Jag betviflar icke, att den ärade talaren har mycket skarpa ögon, men hemställer dock, om de! verkligen kan vara möjligt att hvad man personligen sett från sitt åkdon under en resa genom de ifråga varande landskapen kan uppväga den samvetsgrann: och genomgående granskning, grundad på officiella applysbingar, hvilken utskottet egnat åt utredninger x ortförhållandena, på grund af de upplysningar, utskottet haft att tillgå, och hvilka dels direkt inforIrats från orterna och dels inhemtats på möten in. å, ör konubgens befallningshafvande, der personer ai motsatta tänkesätt varit i tillfälle att till besvarand ipptaga hvarandras meningar. Att utskottet börjar ,ehandliogen af denna fråga med förutfattad.menin; om Lagalinicns företräde är så ogrundadt, att ja; tvärtom kan upplysa och styrka att, när på riksgälds afdelningen komitöns betänkande samt K. M:tspro position först hade blifvit genomlästa, allmänra tår ken var att Nässjölinien kade ett afgjordt företräde PA MÅ Je mm RR

16 juni 1860, sida 3

Thumbnail