att tillintetgöra det väckta förslaget, lät densamma förmå sig att äfven framställa ett interimsförslag, afsedt att, ?om ock ofullkomligt;, söka förena de tre nu befintliga läroverken till enig och ordnad samverkan? samt att uppfylla de nödvändiga vilkoren för en fullständig. och god medicinsk undervisning.? Men af dessa goda afsigter synesingendera genom detta förslag kunnat uppnås, och då man läser komitens allvarliga förkastelsedom, sidd. 91 och 92, öfver det förmodligen från Upsala väckta förslaget, attvlåta alla tre läroverken qvarstå, men till universiteterria förlägga de teoretiska och till institutet de: praktiska studierna, så förekommer det oförklarligt, huru komiten kunnat låta öfvertala sig att, om ock blott ad interim, framställa ett förslag, som i realiteten blir alldeles: enahanda med det förra och kommer att låta univerbiteterna samt det stockholmska läroverket följa diametralt motsatta riktningar för sin verksamhet. Detta förslag går nemligen derpå ut, att hela den teoretiska undervisningen skulle meddelas af fakulteterna, utan att, såsom orden. lyda, dessa dock finge förbise de praktiska. delarne af medicinen, men deremot den praktiska hufvudsaklig n af institutet. Visserlgen heter det i inledningen till förslaget, att meningen dermed är att åt hvartdera liroverkets omsorg anförtro hufvudsakligen den; del af undervisningen; som bäst passar för dess nuvarande förhållanden, utan att dock utesluta den andra; men a den följande under visningsplanen finnes tydligt (såsom också br Mesterton sedermera i sin reservation nästan hånande förkunnat), att en sådan uteslutning verkligen skett för Carolinska institutet, uniler det att fakulteterna: ej. blott bibehållit. aila sina -fordna privilegier, utan dertill fått väsendtliga ya, hvilka. kommå att för staten medföra stora uppoffringar. I stället för att institutet förut fått verksamt deltaga i den teoretiska undervisning, som för de studerande erfordras, ochi sammanhang dermed lemnat nästan all den praktiska handledning, som blifvit de studeran ie bibragt, har all undervisning, så teoretisk som praktisk, nu blifvit fakulteterna förbehållen ända till dess den blifvande läkaren tagit licentiatexamen och således är nära fullbilda!, då han omsider skulle i Stockholm undergå ea 12 månaders praktisk kurs. Institutet, som hittills. egt att sjelft utbilda elever — ehuru dessa, genom fakultetens motstånd, förvägrats kompetens till alla läkaretjenster — skulle .derjemte förlora äfven denna rättighet; som likväl för den medicinska bildningens framtid i vårt land synes vara af största vigt, emeda;, om fakulteterna komma att bibebållas och den medicinska undervisningen således icke kommer att ernå den fullkomlighet, -som genom dess koncentrerånde här kunnat vinnas, det för Sverge, ensamt: genom: den. eggelse till täflan, som Carolinska institutets: undervisningiåt sina elever väcker, samt genom denna undervisnings til dragande inflytelse, torde vara möjigt i någon mån uppehålla det medicinska studiet i jemnbredd med dess nuvarande ståndpunkt i utiandet. Det vore i sanning ett märkvärdigt framsteg till den medicinska undervisningens förbättrande : att låta de läroverk, som hvarken, om ej tillfälligtvis, kunna förvärfva utmärkta lärare eller ens hålla de få: lirareplatser, som de: ega besatta, som. hvarken kunna meddela fullständig teoretisk undervisning eller ega nog material för en mångsidig och tillfredeställande praktisk handledning, erhålla den egentliga och bestämmande inflytelsen p -läkarens bildning, så att af de sju år, hvilka kursen i medeltal beräknas upptaga, sex skulle tillbringas vid dem;.och att med dessa studiikursen skulle, såsom hr Mesterton naivt yttrar. anses atslutad; under det att det läroverk, som har de utmärktaste lärare i Sverge och ett tredubbelt större antal sådana än någondera af fakulteterna, skulle erhålla en så underordnad och sentida toll i afseende på läkarnes bildning, att det kan ifrågasättas, hvarföre, om fakulteternas undervisning i öfrigt är tillräcklig, denna Stockholmssejour skall erfordras; ty gifvet är att den relativt icke kommer at: mycket betyda. De fel och luckor i den teoretiska undervisningen, som vid fakulteterna förekommit, känna ingalunda under n 12 månaders, på alla Stockholms kliniker : strängt upptagen praktisk kurs at. bjelpas eller fyllas; och då man redan nu påstår sig kunna nästan -helt och hållet-umbära Stockholms sjukvårdsanstalter, bör dett: blifva ganska lätt, om stinderna bevilja me. del till inrättandet af lika ansenliga anstalter i båda våra universitetsstäder. : Den förändring i institutets .benämning och den obetydliga andel detsamma blifvit tillagd! i elevernas pröfning lärer icke kunna för någon öfverskyla den. inskränkning i verksamhet och betydelse, sor institutet genom denna plan skulle -undergå.: Betecknande för detta förslag är äfven att fakulteterna: skulle af de två examina, hvilka hädanefter erfordras, utan allt deltagande af institutet, afhålla såväl den eng, den teoretiska, som. l:sta afdelningen: at den -andray den praktiska. Blott 2:dra afdelningen af den sednäre, d. Vv. 5, några praktiska prof, skulle afläggas vid medico-praktiska akademien i Stogkholm, och dä-skul e fakulteterna; vara. genom deputerade närvarande. För öfrigt vill man hafva Stockholmssejouren betraktad sisom en så obetydlig episod i der unge läkarens kurs, att denne icke ens-fingt dermed slutå, utan den examinerade elever skuHe ånyo begifva sig till universiteterna. för att i 3:ne terminer der komplettera sinz kliniskt inhemtade kunskaper i praktisk medicin samt afhöra professorernas föreläsnin är F). 5 Men det är icke för att förlänga och försämra den medicinska undervisningen, icke eller för att fördyra den som rikets ständer ) Se den i statsutskottet utdelade Upsala-broschyren,