Article Image
den tor otrigt vore 1 vederboörng oraning sammankallad och beslutmässig, likväl ej, i följd af tillfälligt. förfall för ordföranden, skulle kunna afgöra förhandenvarande ärenden, som måhända ieke kunde tala uppskof. I fråga om sättet för ledamöters inväljande från de särskilda församlingarne, hafva komiterade, på grund af hvad E. K. M:ts nådiga skrifvelse härom innehåller, ansett sig böra föreslå, att desamma icke skulle, enligt socknestämmonämndens förslag, utses omedelbart af församlingarne, utan af församlingarnes folkstolestyrelser; dock ej nödvändigt inom dessa, Och tro komiterade denna sistnämnde fribet i afseende på valet hafva allt skäl för sig, enär det ganska väl låter tänka sig, antingen att ingen af församlingsskolstyrelses ledamöter befannnes hugad att åtaga sig det ökade besväret att såsom ledamot äfven i öfverstyrelsen deltaga, eller ock att någon utanför församlingsskolstyrelsen varande person ansåges lämpligare för det ifrågande förtroendet, än någon af samma styrelses egna medlemmar. I socknestämmo-nämndens förslag, att öfverstyrelsen skulle kompletteras med en af densamma vald läkare såsom ledamot, hafva komiterade endast tillåtit sig göra en mindre förändring, hvilken väsentligen kan betraktas såsom blott redaktionsförändring, i det nemligen komiterade föreslagit: en, företrädes vis bland. hufvudstadens läkare, vald ledamot; hvilket skett, på det något hinder icke må uppstå för öfverstyrelsens komplettering, i den händelse — som man visserligen kan förmoda sällar eller aldrig böra komma att inträffa, men dock ligger isom möjlighetens gräns — att för tillfället ingen läkare vore villig att åtaga sig förtroendet. Föreskriften om ledamöternas årliga inväljande i öfverstyrelsen är af komiterade bibehållen, enär sådant öfverensstämmer med hvad som vid val till kommunala bestyr inom hufvudstaden i allmänhet iakttages och, så vidt komiterade varit i tillfälle att erfara, befunnits fullt ändamålsenligt, särdeles då de afgående ledamöterne kudcna åter inväljas, hvilket komiterade i deras förslag äfven förutsatt. Sluttigen hafva komiterade ansett nödigt i denna paragraf tillägga några föreskrifter, som icke finnas eller bordt finnas i de af socknestämmonämnden antagna grunder, nemligen 1) angående reguliera sammanträden af öfverstyrelsen — ett stadgande, som för ärendernas verksamma handhafvande är alltför vigtigt för att här kunna förbigås, och 2) angående vilkoren för beslutmässighet; i hvilket sistnämnde hänseende komiterade, med kännedom om svårigheten, isynnerhet under sommarmånaderna, att inom hufvudstaden tillvägabringa något fulltaligare sammankomster af sällskaper och direktioner, trott sig icke böra föreslå större antal än fem, såsom ovilkorligen erforderligt för besluts fattande, på det, så vidt möjligt, hinder för ärendernas gång icke må, genom brist på tillräckligt antal vid sammankomsterna närvarande ledamöter, föranledas. Öfriga bestämmelser rörande öfverstyrelsens inre organisation, såsom om arbetsfördelning mellan ledamöterna, sättet för pebningemedlens förvåltning, protokollsföring m. m., hafva komiterade ansett icke böra inflyta i skolstadgan, utan torde lämpligastikunna upptagas i det särskilta reglemente för öfverstyrelsens verksamhet, som densamma sjelf icke lärer underlåta att uppgira. Samma anmärkning gäller äfven beträffande församlingsskolstyrelserna och behöfver derför ej äterupprepas, när fråga blir om dessa sednare. 3, mom. c. I fråga om lärares entledigande hafva komiterade bibehållit socknestämmonämndens förslag oförändradt, endast med den skilnad, att orden i den ordning gällande folkskolestadga bestämmer blifvit ersatta af motsvarande uttryck i nämnde stadga, med iakttagande af den olikhet, som af här ffrågavarande särskildta förhållanden föreskrifvits. Hvad åter tillsättandet af lärare angår, hafva komiterade utgått ifrån den åsigt, att, då öfverstyrelsen ensam är ansvarig för undervisningens ordnande och behöriga gång, densamma äfven bör ega den största möjiiga frihet i afseende på valet af lärare, samt i följd deraf visserligen ansett det lämpligt, att ansökningstid utsättes och ansökningar i vanlig ordning emottagas, äfvensom att vederbörande församlings skolstyrelse afgifver sitt förord för en bland de sgökande, men deremot icke trott att öfverstyrelsen skulle vara butilen inom ett af församlingsskolstyrelsen upprättadt förslag, hvilket sednare ord derför, till förekommande af möjligt missförstånd, uteslutits och blifvit ersatt af ordet förords — ej heller att, sedan tillfälle för hugade sökande att sig anmäla en gång varit beredt, men ingen bland dem, som sig anmält, kunnat antagas, något förnyande af samma förfaringssätt, med deraf följande tidsutdrägt, bör komma i fråga. 4 I afseende på kompetens till ifrågavarande befattningar är af komiterade föreslaget till iakttagande, hvad om kompetens till skollärarebefattning i allmänhet finnes stalgadt, hvarigenom äfven de, hvilkas aflagda prof berättiga till anställning såsom lärare vid högre läroverk än folkskola, icke skulle blifva inkompetenta. Den allmänna folkskolestadgan, enligt hvilken förslag till lärarebefattning upprättas af skolst,relsen och mellan de på förslag uppförda val derefter anställes af församlingens i sockenstämma röstegande ledamöter, hvarvid rösterna beräknas likasom vid klockareval, och ordförandens i skolstyrelsen röst gäller lika som kyrkoherdes vid klockareval,, innefattar tillika bestämmelser, angående besvärs anförande öfver olagligheter; begångna vid förslags uppsättande eller vid val af lärare; men då, efter hvad ofvan är yttradt, förslag till Tärarebefattning vid folkskola i hufvudstaden icke skulle komma att upprättas, och tillsättningen af sådan befattning skulle ske icke på allmän soctkenstämma, utan af öfverstyrelsen, anse komiterade omförmälda bestämmelser ej vara här tillämpliga; vid hvilket förKållande och enär gällande folkskolestadga icke förutsätter något fall i öfrigt, der klagan öfver skolstyrelses beslut och åtgärder må få ega rum, särskild föreskrift om tid och ordning för besvärs anförande af komiterade funnits icke vara af nöden. 3, mom. e. Vidkommande nybyggnad och ombyggnad af skolhus hafva komiterade, på grund af det nödvändiga samband, som måste förefinnas mellan byggnadsanordningarne och sjelfva skolplanen, ansett sig böra tillägga sådana bestämmelser, som synts erforderliga till förekommande af anordningar, hvilka möjligen kunde stå i strid med hela den plan för undervisningen och ordningen inom skolan, som öfverstyrelsen eger att uppgöra och öfver hvars behöriga utförande den har att vaka. Men ihga andra byggnadsfrågor, än de i förslaget särskildt angifna, skulle, efter komiterades mening, blifva föremål för: öfverstyrelsens pröfning. 6 4. Då den föreslagne skolinspektoren naturligtvis måste antagas ega noggrann kännedom om skolornas angelägenheter och bör påräknas såsom företrädesvis verksam att arbeta för deras utveckling, har det synts komiterade vara i sin ordniög, att han, ehuru ej egande rösträtt, likväl tillerkännes yttranderätt lika med ledamöterna i öfverstyrelsen. Hvad förslaget innehål er om de egenskaper, hvilka företrädesvis böra vid skolinspektors tillsättande afses, är bemtadt från den af eders Kongl. Maj:t den 11 December 1857 nådigst fastställda folkskolestadga för staden Göteborg. 4 5. Rörande församlingsskolstyrelsernas sammanSättning hafva komiterade helt och hållet följt den allmänna folkskolestadgans föreskrifter, helst någon förändring härati icke varit ifrågasatt. För. öfrigt har, i afseende på dessa skolstyrelsers åligganden, socknestämmonämndens förslag blifvit noga iakttaget, med endast de smärre förändringar, som varit nödvändiga i följd af det i någon mån modifierade förslaget, angående lärares tillsättande, och hvarom komiterade här ofvan under 4 3 mom. c sig yttrat s7. Vid uppräknande af de läroämnen, som böre ingå i folkskolornas lärokurs, är: föreskriften i all ona folkskolestadgans 6:te 4 iakttagen, blott med

2 juni 1860, sida 3

Thumbnail