scherzando, ur en sonat för altviol, samt tvenne andra ur den så kallade ?Bouquet amåricain?, hvaraf. det första utgjordes af den bekanta vackra balladmelodien till ?Last rose of summer?, och det sednare, S:t Patricks day?. kunde antagas vara en i raska och lifliga drag utförd skildring af ett brokigt yankeelif. Efter de många bifallsyttringarna och framropningarna öfverraskade hr Vieuxtemps med att utöfver programmet spela Le Carnaval de Venise, denna märkvärdiga komposition, som för de torra formalisterna torde gå och gälla endast för ett vanligt bravurstycke utan någon djupare betydelse, och i hvars utförande äfven af de mest berömda virtuoser Paganinis intentioner ofta blifvit antingen missförstådda eller: ock. erhållit. endast. en ensidig utveckling? Hr Visizxtemps öfverlägsna teknik, artistiska uppfattning och så att säga objektiva förmåga i utförandet af. denna måhända för öfrigt med-hbans egentliga konstnärslynne icke så alldeles öfverensstämmande komposition, vextande. emellan den djupaste glöd och den mest sprittan.!e humor, skänkte deråt ett stort intresse och belönades med förnyade stormande bifallsyttringar. MI Julia Lachner vann tfven nu för sitt anspråkslösa och-talangfulla ut-förande af Mendelssöhns H-mollcapriccio mycket och v lförtjent erkännande. — Hr Aug. Eethins konsert. i söndags afton i Katarina kyrka bjöd på åtskilliga vackra folkvisor och-sänger, förtjenstfullt sjungna i kör af amatörer. Konsertgifvaren föredrog Qssiahs Lied af Schubert, en aria ur Paulusm. m. Hr Lethins goda röst gjorde sig väl gällande, men är utan tvifvel ännu i behof. af ytterligare utveckling i hvad tonernas sammanbindande samt smak i det deklamatoriska uttrycket vidkommer. Densamme amatör,. som på hr, Lethins förra konsert utförde Stradellaarian, sjöng nu en aria ur Elias på ett sådant sitt, att man måste beklaga atttillfälle så sällan ypv s att få höra hans vackra röst. och föredras. Af hr Höijer spelades på ett ganska förtjer Ht sätt preludium och fuga af Seb. Bach ten lyckad improvisation för orgel: j