Article Image
perioden kunna fullbordas, äro så talande skäl anförda, att vi vilja hoppas, att reservanternas åsigt i denna del må hos rikets ständer göra sig gällande. Derigenom vinnes icke blott den vigtiga fördelen, att de medel, som redan nu äro och ytterligare skulle blifva nedlagda på arbetena från Falköping mot sjön Stråken, icke behöfde under ytterligare 3 år ligga ofruktbara — enär någon synnerlig trafik å denna bandel icke är att förvänta förr än anknytningen fill Jönköping blifvit verkställd —, utan äfven den långt mera maktpåliggande, att både Stockholm och Göteborg redan vid slutet af nu förestående byggnadsperiod vore satta i omedelbar jernvägsförbindelse med den vigtiga centralpunkten i Jönköping... Fördelarne deraf synas oss vara så i ögonen fallande, att en minskning af en eller annan mils längd å den bana, som under den förestående perioden bygges söderifrån, i jemförelse dermed måste anses af helt och hållet underordnad betydelse. Mot utskottets förslag om Örebro—Halsbergsbanans utförande för statens räkning ha äfvenledes reserverationer blifvit anförda, i hvilka påyrkas, att utförandet af denna bana skulle öfverlemnas åt den enskilda företagsamheten och att staten dervid endast skulle biträda genom ett låneunderstöd. Då det emellertid lärer. vara alldeles visst att icke den allra ringaste utsigt förefinnes att något bolag för sådant ändamål. kan komma till stånd, men det för rörelsen å statens hufvudbanor otvifvelaktigt är af icke ringa vigt att de blifva satta i förbindelse med det mellersta inlandets hjertpunkt, Örebro, så synes det oss som om utskottet haft fullt skäl för sin tillstyrkan och att man måste åt densamma önska framgång hos ständerna. Synnerlig uppmärksamhet förtjenar slutligen den i hr Hjertas reservation föreslagna och i ett längre, utlåtandet bifogadt anförande utförligt motiverade framställningen om underrättelsers inhemtande angående sådana metoder såväl i afseende på byggnadssätt som driftmateriel, hvilka kunna leda till besparing vid. jernvägsarbetena, äfvensom skärskildt i hvad mån hastigheten af resor på jernvägar ban inverka på driftkostnaden m. m. Det är verkligen att befara, att de af utskottet föreslagna särskilta redovisningarne för inkomster och utgifter å hvar och en för trafik upplåten del af statens jernvägar, i sinom tid skola, kraftigare än alla argumenter, ådagalägga befogenheten af denna framställning, och det vore derföre att önska om redan nu församlade ständer deråt: egnade den uppmärksamhet den förtjenar och som de : deri yttrade åsigterna -otvifvelaktigt förr eller sednare tilltvinga sig.

24 april 1860, sida 2

Thumbnail