Article Image
torf från de nära jernvägen belägna lagren fortfa rande användes såsom brännmaterial. Om detta ma teriäl kommer att äfven på vårt lands stambanor be gagnas, är det af synnerlig fördel att en jernvägsli nie framgår i närheten af trakter, från hvilka bränn torfven till öfriga delar af banorna kan med lätthet spridas. Utskottet öfvergår nu till en öfversigt af de förhållanden,; som med afseende på jerntillverkningen skul!e uppstå genom valet af den ena eller andra-at de ifrågavarande väglinierna.. I afseende på, denna tillverkning och på den inflytelse, som de nämnda alternativa jernvägslinierna på densamma kunde utöfva, har kom ten anfört, att den nu befintliga jerntillverkningen omkring Taberg och vid Laga-ån, hvars belopp komiten uppgifver till 40,000 centnertackjern och 31,000 centrer stångjern, i anseende till den starka kolåtgången vid Tabergsmalmens tillgodogörande, åtminstone icke skulle, genom lättade transporter, kunna ökas med mer än 50 procent, och således af jernverken invid Liga-ån, äfven i framtiden, icke kunna beräknas större transportqvantitet för jernvägen än 50,000 centner. Tillika erinrar komitån, att de nuvarande bruken samtligen befinnas inom blott två till tre mils afstånd från Nässjö-linien och således i alla fall kunna draga fördel deraf för försäljning af effekter till Skåne. Deremot yttrar komiten att flera jernverk äro belägna öster om Nässjö-linien, dock ick2 å större afstånd, än att de med fördel af densammå kunna begagna sig. Efter anställd undersökning af de förhällanden, som i detta afsende äro för handen, har utskottet funnit sig böra anföra följande: Bland de jernverk, hvilka kunna öka trafiken på Lagalinien, böra otvifvelaktigt upptagas icke blott bruken invid sjelfva Lagaån och hyttorna omkring Taberg, utan äfven i öfrigt de verk, hvilka antingen söder eller: vester om Tabergstrakten äro belägna nog nära till jernvägen för att kunna af densamma draga nytta och åt densamma lemna trafik. Om man, såsom komiten, icke tager i betraktande tillverkningen vid åtskilliga såväl masugnar som stångjernsbruk, hvilka befinna sig inom 2 eller 3 mil från jernvägen, såsom Hörande till Lagalinien, men deremot beräknar att flera jernverk äro belägna öster om Nässjölinien och kunna med fördel: begagna sig af densamnia, då likväl dessa sednare bruk till större delen äro belägna på tre mils afstånd från jernvägen eller rhera, så har man icke vid begge linierna tillämpat samma grundsats. I utskottets tanke bör äfven här bestämmas ett visst afstånd från jernvägslinien, inom hvilket de verk, som kunna räknas till. dess trafikområde, antagas ligga, och detta beräkningssätt sedermera fortfarande tillämpas. I öfverensstämmelse med de af utskottet hittills följda grunder, synes äfven i detta fall ett afstånd af trenne mil på hvardera sidan om jernvägen kunna med skäl antagas såsom betecknande det område, af hvilket sådana verk innefattas. Efter denna beräkningsgrund falla inom Lagaliniens trafikområde samtliga de verk inom Jönköpings län, vid hvilka tackjern blåses af Tabergs malm, med en tillsammantagen tillverkning af 60,000 centner. Vidare Aminne och Ohs masugnar, belägna, den förra 1 mil, den sednare 2 mil från jernbanan, hvilka båda tillverka tackjern af sjömalm, till ett sammanlagdt belopp af 17,000 centner, samt inom Kronobergs län Delaryds bruk med 3000 centners och Diö med 1500 centners tillverkning — tillsammans en tackjernstillverkning af 81,500 centner. Af stångjernsverk ligga inom det sålunda bestämda trafikområdet dels bruken vid Lagaån, med ett sammanlagdt tillverkningsbelopp af 24,500 centner, dels flera bruk vester om linien med 17,900 centners tillverkning, samt öster om linien ett bruk med 2000 centner, och i Kroncbergs län tvenne jeroverk, Diö och Delaryd; med 1000 centners tillverkning — tillsammans 45,400 centner. Den sammanlagda jerntillverkningen vid de inom trafikområdet befintliga verk uppgår således till 81,500 centner tackjern och 45,400 centner stångjern, eller tillsammans 126,900 centner. Fl afseende på linien till Nässjö erinrar komiten, att de nuvarande bruken vid Lagaån samtlige befinnas inom 2 till 3 mils afstånd ifrån linien. Inom 2 mils afstånd vester om Nässjölinien befinner sig likväl i: fönköpings län endast ett enda bruk med en tillverkning af 7000 centner tackjern och 2000. centner stångjern. Tvenne andra. jernverk, tillverkande tillsammans 10,000 centner tackjern och 8000 centner stångjern, äro belägna mellan 2 och 3 mil från Nässjölinien. Trenne stångjernsbruk med tillsammans 16,500 centners tillverkning, belägna invid sjelfva Lagaån, befinnas på fullt 3 mils afstånd från Nässjölinien, men för öfrigt ligga ioga andra verk, som tillgodogöra Tabergsmalmer, densamma så nära. I öfrigt befinna sig inom samma afstånd från Nässjölinien 6 masugnar med 30,500centners tackjernstillverkning och 6 bruk med sammanräknadt 10,900 centners smide. Inom denna linies trafikområde falla sålunda verk med tillsammans 47,500 centner tackjern och 37,400 centner stångjern, eller tillsammans 84,900 centner. Med afseende på beloppet af den nuvarande jerntillverkningen eger således Lagalinien en öfvervigt af ungefärligen 50 procent. Härvid bör likväl anmärkas den betydligt olika inflytelse jernvägen utöfvar då den lemnar bruken på flera mils afstånd, emot då den framgår i hjertat af bruksorten och nära sjelfva hufvudkällan för bergverksrörelsen; hvarigenom i närvarande fall jernvägen, såsom komiten äfven anmärker, kan dels bidraga till en lättad transort af Tabergsmalmer nedåt Lagadalen, dels från Jönöping framföra rikare, sjöledes ankomna malnislag. Inom Tabergs bergslag anser man .nemligen, såsom komitån jemväl anfört, att en lättad tillförsel af Nora bergslags rikare malmer skulle derstädes genom bränslebesparing bidraga både till jernproduktionens utvidgande och skogsvärdets höjande, så att en mera omtänksam skogshushållning deraf borde blifva en följd, på samma gång som en derjemte vunnen billigare frakt å kalksten skulle nedsätta tillverkningskostnaden. Att ett stort behof förefinnes af lättad transport för effekterna från bruken visar sig deraf, att allmogen i Östbo, Surnerbo och Westbo härader nu vanligen uppköper jernet vid; bruken och försäljer eller utbyter det på till och med 20mils afstånd. Att en jernvägsanläggning, framförd genom en så betydande bruksort, måste framkalla en stor framtida utvidgning af bruksrörelsen, är ostridigt. Komitån beräknar likväl att tillverkningsbeloppet för jernverken invid Lagaån, som komitån upptager till 40,000 centner tackjern och 31,000 centner stångjern, icke skulle, för bristande koltillgång, kunna ökas med mer än 50 procent och således ej öfverstiga 50,000 centner stångjern. Denna beräkning synes dock påtagligen vara för lågt tilltagen, enär, såsom komitån sjelf angifver, för tillverkning af 1 centner stångjern af Tabergsmalm åtgår afkastningen af högst 2 tunnland. skog, och den areal af skogsmark, hvars afkastning kan vara för Tabergs bergslags jernverk att påräkna, är uppgifven till. mer än 350,000 tunnland. — Det öfriga beloppet af 41,500 centner tackjern och 14,400 centner stångjern, som inom Lagainiens trafikområde tillverkas, synes komiten äfven i denna fråga icke afsett. I. afseende på fabriker å landet, hvilkas tillverkningsvärde, enligt komitens uppgift, utgjorde i Westbo härad .. . rdr — 98,676 Östbo — dio 59.888 jWestra d:o — 22,027 Östrad:o . — 77,418 Norra och Södr 38,031 uTveta, Mo och Wista härader . 34571 Sunnerbo härad . 31,912 Allbo . 11,725

17 april 1860, sida 3

Thumbnail