Tenhult endast 4 procent, och att af den odlade jor den belöper sig vid Nässjö-linien ett tunnland på per son, och vid tiälen Finjasjön-Tenhult endast 0,7 tunn land, hvilket skulle gifva ett öfverskott till den för ras fördel af 30 hundradedels tunnland för hvarj person. Men denna uppgift grundar sig, enligt hva den ledamot af komiten, som insamlat och uppställ de statistiska upplysningarne i ämnet, i skrifvelse til utskottet gifvit tillkänna, på ett förbiseende vid betän kandets redaktion, så att det öfverskott af odlad jorc på hvarje person, som rätteligen hade bordt upptagas til Nässjö-liniens fördel, blifver, i stället för de i betänkan det uppgifne 30 hundradedels, endast 12 hundradedel: tunnland för person. Jin motsvarande förändring må ste vidtagas i afseende på det nyss angifna förhål landet emellan den odlade jordens vidd och hela area len, hvilket förhållande omkring Nässjö-linien rätte ligen bör upptagas till 4,6 procent och omkring Laga. linien till 4,0 procent. Om detta öfverskott, hvilket antyder förhållandet emellan befolkningens antaloch vidden af den jord, hvars afkastning skall gifva den näring, är af komitn afsedt att utgöra tn ledning för omdömet i afseende på det jemförelsevis större eller mindre förråd äl spanmål, som hvardera trakten kunde hafva att för trafik på jernvägen aflåta faller tydligt i ögonen huru ringa Naässjö-liniens företräde i detta hänseende måste blifva. Äfven detta ringa öfverskott, eller föga mer än !,,:dels tunnland odlad jord för person, är likväl icke af beskaffenhet att komma den östliga linien odeladt till godo, enär en stor del! af de orter, om hvilka här är fråga, hafva fördelaktigare afsättningstillfällen för sin öfverskottsspanmål än de, som genom jernvägen skulle erbjudas. Den hastighet åter, med hvilken befolkningen tillvuxit, och hvilken har en afgörande betydenhet såsom varande ett uttryck af odlingens mer eller mindre hastiga framsteg, finnes inom den vestliga liniens trafikområde vara starkare än kring den östra. Afser man det förut antagna trafikområdet af. 3 mil på hvardera sidwa om jernvägen, så finnes att, i det vidsträckta Sunnerbo härad, hvilket helt och hållet faller inom den vestliga liniens trafikområde, om man följer de af jernvägskomitn uppgjorda tabeller, befolkningens tillväxt under 25 år, från och med 1831 till och med 1855, hafva utgjort 37 procent, en tillväxt, som är större än öfverhufvud i något af de län, hvilka inom södra och mellersta Sverge visat den största folktillökningen. Den vestliga liniers trafikområde innefattar vidare en större del af Allbo härad; der folkmängden under samma tid ökats med 20 procent), och inom Jönköpings län: Östbo härad, hvars tillökning i folkmängd under nämnda tid utgjort 19 procent; ungefär hälften af Westbo härad, der förhållandet varit enahanda; större delen af Westra härad, der folktillökningen utgjort 30 procent, samt hela Mo och större delen af Tveta härader, der den utgjort 16 procent. Den östliga linien åter går inom Kronobergs län ungefär midt igenom Allbo härad med 20 procent, och dess trafikområde omfattar vidare en betydlig del af Sunnerbo samt nästan hela Kinnevalds. och Norrvidinge härader, der tillökningen utgjort 32 procent, och endast en ringa del af Konga härad med 40 procents ; tillökning. Den genomskär vidare Westra härad, omfattar hela detta härad, hvars folkökning under nämnde tid uppgått till 30 procent, samt en stor del af Östbo och Östra härader, hvilka båda äro upptagna till 19, och en del af Tveta och Södra Wedbo, af hvilka det förras befolkning upptågits med en tillökning af 16 och det sednare af 14 procent. Häraf synes att öfvervigten med afseende å befolkningens tillväxt måste anses tillhöra Laga-linien. Detta förhållande ådagalägges äfven tydligen om man tager i betraktande folkökningen inom ett område på mindre afstånd på ömse sidor om hvardera linien. En beräkning af folkmängden i de socknar, som helt och hållet eller till någon — icke alldeles obetydlig — del ligga inom en mils omkrets från. någondera linien, utvisar, enligt statistiska centralbyråns berättelse för åren 1851—1855, att då folkmängden omkring Naässjö-linien under 25 år, från och med 1831 till och med 1855, tillväxt med 24!,, procent, har den omkring Laga-linien under samma tid ökats med 26 procent. (Forts följer. ) Efter anställd noggrannare beräkning, grundad derpå, att, vid jemförelsen, häradet bör upptagas till lika område år 1855, som år 1830, visar sig att verkliga tillväxten inom de socknar, som för år 1830 blifvit räknade till Allbo härad, intill 1855 års slut utgjort 29 procent. ) Bör vara 33 procent. Se föregående not.