Article Image
(Insändt.) Om trafiken med roddarbåtarne i Stockholm. Insändaren hemställer till vederbörande myndighet, hvilket troligen här är öfverståthållareembetet och handelskollegium, om det ej vore skäl bestämma en viss tid och ordning för roddarbåtarnes gång i allmånhet, och isynnerhet mellan staden och Skeppsholmen och mellan den sistnämnda och Djurgården, samt införa kungörelse härom till allmänhetens kännedom ett par gånger på året i Stozkholms -Dagblad. Nu lida de trafikerande mycket mehn af att denna rodd ej är bestämd, hvilket man med skäl kände fordra, då få arbeten betala sig så bra som att besörja rodden i båtar, åtminstone på denna linie, och skulle den upplåtas på entreprenad, torde man få både bättre båtar och roddare. Insändaren vågar föreslå följande bestämmelser, som jemte taxan borde vara uppspikade i hvarje båt. Från och med den 1 April till den 1 November ro 4 båtar; resten af året endast 2 såväl mellan staden oeh Skeppsholmen som mellan Skevpsholmen och Djurgården. Från och med den 1 April tilloch med den 30 September ro alla 4 båtarne mellan kl. 5 förmiddagen och kl. 10 eftermiddagen, och från den 1 Maj till den 31 Augusti ro 2 båtar mellan kl. 10 och 11 eftermiddagen. Under Oktober och Mars månader ro båtarne meltan kl. 6 f. m. till kl. 10 e. m., och under November, December, Januari och Februari mellan kl. 7 f. till kl. 6 e. m. Då så svår storm uppkommer att båtarne anses ej känna ro, bör bärom anmälan göras till hamnkapten ellef dess närmaste man, som derom bestämmer. Ordningen för rodden bestämmes så, att då föregående båt landat, bör den efterföljande sätta af — den dubbla betalningen som skyldighet bör afskaffas — äfvensom det förhöjda priset mellan Skeppsholmen och Djurgården, bvarest trafiken är störst och förtjensten ganska stor.

11 april 1860, sida 4

Thumbnail