berg. Den går från skånska gränsen fmed 7 mi igenom Kronobergs län och jemnt lika mycket ige nom Jönköpings län till Wetterns strand. Den fram Fu i nära rak riktning från Wisslanda till Tenhulj jemn mark, utan hinder af berg, med tillgång pi grus till terrasseringen, med lindrigare stigning är Naässjölinien och 2!V, mil kortare än densamma. Den går 1!, mil öster om Skillingaryds och !V, milveste: om Kronobergs heds mötesplatser. Ur ekonomisk synpunkt sedt, erbjuder Nydahlabanan en besparing af mera än 3 millioners anlägg niogskostnad samt tidsoch transportvinsten af 2,, mils kortare väg, jemte tillgången på ekoch furuskog från staten tillhörande flera boställen. Beträffande de statistiska kalkylerna, så måste dessa genom Nydahlalinien komma på ett medeltal, med afseende på jordens bördighet, som ock med en summa af 57,000 centner jern, enär komiten till grund för sina beräkningar tagit ett afstånd af 2 mil på hvardera sidan om sina alternativa linier, hvilka ingenstädes äro på 4 mil åtskilda från hvsrandra, och sålunda måste Nydahlalinien tillgodokomma de respektive gränsliniernas föroch nackdelar, till de förra hänförde Tabergs tackjernstillverkning, den komiten föga skattar af omvårdnad för skogen, utan att medel förordas, att för högre vinst och bättre ändamål fortskaffa samma skogs PaeOtOr men låtom oss tro att Taberg har en ättre framtid och ett jern, som genom blandning med de en gång slitna engelska rails kan gifva dem något värde. I sammanhang med hvad som i korthet blifvit antydt, tillåter sig insändaren en blick på komiters föreslagna jernvägslinie från Linköping till Nässjö, och frågar derföre om det är välbetänkt ätt koncertrera jernvägarne längs Wettern, lemnande landvidden af 11 mil från Nässjö till Östersjön utan jern bana, då kändt är, att enskilda uppoffringar vilj: bereda en sådan emellan Hvetlanda och Oscarshamr: Hvarföre icke då hellre utsträcka Falköping—Ten hultsbanan till Hvetlanda samt dit leda Östgötabanan öfver Eksjö, för att framdeles, när tillgånga medgifva, fortsättas till Karlskrona med vinkelban från Kalmar öfver Wexiö och Huseby till södra stam banan? ent Om enskilda intressen tillvitats att hvar i sin stad vilja hafva jernväg, så lärer icke heller jernvägskomiten kunna frigöra sig från en förkärlek för er linie, äfven om hon vore den längsta och dyraste. Skulle nu på landets midtellinie höja sig en intressenas röst med påstående att jernvägskomiten gjort ett misstag, när ej ginaste vägen till Jönköping väljes, för fortsättning af den del af södra stambanan, hvilken vunnit K. M:ts bifall från Finja till Salen, och hvars anläggning göres med 3 millioners bespa ring, så måste erkännas att de nämnde intressenas apspråk synas billiga, när de inskränka sig till bönfallande om en blott undersökning, emedan de ärc Bfvertygade att, om ej staten tagit om hand jern 7ägsförbindelson emellan Salen och Jönköping, der få enskild spekulation icke kommit att väljas annorunda än öfver Nydahla. ERE PRESTERAR