I ————— ——— K — --oe-——-XcX———O— — Husikaliska bref. I Bästa vän! Du har äskat höra mina tankar om musikens och operans tillstånd i vår hufvudstad, och gerna önskade jag villfara din begäran. Det enda jag fruktar är att mitt bref, med hänseende till den mängd af musikaliska tillställningar, som på sednare tider kommit oss till godo, kunde blifva något för långt, utan att ändock bli särdeles grundligt eller fullständigt. FL. Till en början vill jag tala om vår Kongl. teater och om den nyligen der åter upptagna genialiska operan Hugenotterna af Meyerbeer. som jag vet är en ibland dina favorit-kompositioner. I betraktande af testerns nuvarande krafter går operan -temligen väl De båda vikarierande primadonnorna mH:na Kn: drå och Röske alternerade i Valentins rol, och ehuru ingendera hvarken i såög eller spel möktade återgifva detta stora dramatiska parti hvilket ej allenast fordrar ett väl genomtänkt glödande spel, utan också en stor, omfångsrik röst och en utbildad dramatisk sångerska voro dock båda så lyckliga att åtminstone tillvinna sig vår publiks bifall: MILR. spelte och sjöng med mera värma, om också några af hennes gester, såsom då hon lutande hufvudet åt ena sidan håller den ena armen lågt den andra högt i luften, hvarigenom kroppe: intar en triangulär ställning, voro långt ifri plastiska. Mil A., som har en renare intona: tion och, Om jag så får säga. en mera pu! sad sång, arbetar mindre med . armarne, oc! deri gör hon rätt. Emellertid är det mörklig att vid detta korstinstitut ej finnes åtminstor en balettmästare, som kundo oifva våra sångart och sångerskor en tillstymmelse, om hvad attitader, gester soch mimik vill sica. MH Gelhs: sjöng med sin i de högre registren metall-Jö.a stämma Drottning Margaretas parti, och hal