nare 1,198,397 rdr. Med anledning deraf förordar komiten den kortare, men obeqvämare linien, utan att taga i ringaste beräkning den större trafiken på den längre sträckningen, hvilken för öfrigt icke alls hindrar att farleden i elfven till Forshufvud kan göras segelbar. Till fördel för komitens åsigt talas om den odlade och folkrika Tunaslätten, men då det var fråga om Korsnäs-linien kom denna omständighet alls icke i betraktande. På grund af anförda skäl har komiten förordat Upsala-bolagets begäran om understöd och deremot afstyrkt Stockholms-Sagå bolagets begäran i samma syfte; men sedan vi ofvanföre med komitens egna siffror och uppställda grunder bevisat, att så väl de tekniska som de kommerciella skälen tala för motsaten, af komitåns åsigt, följer deraf att förordet måste tillkomma linien vester om Sigtunafjärden, och afstyrkan gälla östra linien, om annars matematisk och logisk följdriktighet skall kunna ega rum. Uppgiftens riktighet sid. 99 att lokalen emellan Almarestäk och norra stambanan är ganska svårarbetad, beror, likasom den omtalta förökningen i väglängd, i hög grad af den riktning man vill välja. (Forts.)