Article Image
(Insändt.) Granskning af jornvägskomitens betänkande. (Forts. från n:r 31.) Sid. 90 yttras, att Örsundsbroeller Girista linien passerar en nästan kringfluten trakt. högst V,-å 1 mil aflägsen från segelled, och åberopar som bevis derför kartan. Just med densamma framför oss blir det ögonrskenligt att ingen punkt af linien öster om Sigtunafjärden ligger ens en mil från segelleden. Komitens uppgift härutinnan medför således icke ringaste bevisning till fördel för öst a Hnien. Såsom motskäl anföres, satt banans riktning vester om Sigtunafjärden icke på något s tt kan gagna det öster om samma fjärd belägna landet emellan Stockholm och Upsala,. Precis detsamma måste sägas om östra linien me. hänseende till trakten öester om vattendraget. med det tillägg, att som linien är kortare än den vestra och trafiken till någon del beror af längden, blir den östra linien sämre för kringboende än den vestra. Detsäges, atttrafiken öfver Stäke uppfångar all trafiken från så väl Sala som Ekolsund, men man glömmer. att från Sala är ingen trafik på Stockholm landvägen och lika litet på Upsala för närvarande. Denna trafik till Stockholm uppkommer först: i: den mån jernvägen blir färdig. och då kan med skäl frågas, om trafiken till och från Sala bör belast s med onödig kaostnad för nära 114 mils krok. Då sid. 88 uppgifves, att väglängden är lika stor för banan fill Örsundsbro som till Upsala, synes komiten alldeles hafva glömt sina sidd. 86: och 87 lemnade uppgifter öfver båda banornas längd, af hvilka inhbemtas, att Upsalalinien är 5,840 fot längre än Örsundsbrolinien, båda räknade från Stockholm, och at: skilnåden i anläggningskostnad uppgår till icke mindre än 673.976 rdr, oberäknadt ökad driftoch underbållskostnad för den längre linien. allt till fördel: för Örsundsbrobanan. Om nu denna :drift-och underhållskostnad (för 5.840 fot omkring 4,000 rdr årligen) kapitaliseras efter 4 procen, gör detta ett grundkapital af 100,000 rdr, hvilket, sammanlagdt med ofvannämnde skilnad i anläggningskostnad, gör 773,976 rdr, som linien till Örsundsbro blir billigare än den till Upsala. Detta sywes dock ej vara ett kapital att obesedt kasta bort. Med anledning deraf kan den fråga framställas: är det sannolikt att den såsom bufvudsakligt: skäl för östra linien åberopade, i tro och hopp föresedda persontrafik emellan Stockholm ct Upsala kan komma att betäcka kostnaden för den längre linien, eller med andra ord betala räntan å ofvannämnda 773,976 rdr, eller cirka 31,000 riksdaler årligen? Troligen icke. Än mindre kan denna inkomst anses möjlig, om man derifrån rättvisligen afdrager den möjligen blifvande persontrafiken på linien Upsala-Gi:ista-Stockholm. Det är nemligen tydligt, att det är skilnaden ewe.lan trafiken å vestra eller östra linien som skall betala den ökade anläggningskostnaden. De afkomitens yttranden dragna slutsatser hålla således icke treck, som man säger. Yt tri det, att landsvägarne från Sala och Westeråg först mot ändpunkten träffa vestra Jinien, är oriktig enär kartan visar att desen landsvägar, som sednare förenas vester om Grans kyrka, redan träffa jernvägslinien nära 6 mil ifrån Stockholm ch ungefär hka långt från Westeråg eller Sala. Sid. 91 påstås att den utstekade linien ifrån Upsala: till. Sala går midt igenorn ett distrikt, som producerar spanmål til afsalu. Här måste en förvexling af linier skett, ty Örsundsbrolinien går hela vägen genom ett distrikt, som säljer betydligt spanmål -— något som deremot måste köpas i Ålands, Jerlåsa och Hvittinge socknar, genom hvilka linier Upsala-—Sala är utstakad. Ytterligare anföres såsom skäl för banans dragande öfver Up

9 februari 1860, sida 4

Thumbnail