Article Image
under de 37 åren 1876—1912 med i medeltal 5,740.541 rdr årligen. Efter det förra skulle från 1870 räknadt inträda treåriga finansperioder, under en hvar af hvilka rörelsekapitalet skulle minskas med 21,600,000 rdr, och icke mindre än 9 sådana finansperioder skulle följa på hvarandra! Efter det senare skulle äfven, från 1876 räknadt, följa 7 sådana treårsperioder, som hvardera minskade rörelsekapitalet med 21,600,009 rdr. Efter det förra skulle under de 9 åren 1858—1866 de till utlandet gående årliga af-! betalningarne vara i tilltagande och tillhopa utgöra 32,400,000 rdr; under de 81 åren: 1867—1897 vara i maximum och utgå medi icke mindre än 7.200,000 rår under hvart och ett af dessa 31 år eller med tillhopa 223,200,000 I rdr; derefter aftagande under de 9 åren 1898: —1906 utgå med 32,400,000 rdr. samt med: det sistnimnda året upphöra. Efter det senare: skulle under de 15 åren 18583—1872 de till utlandet gående årliga afbetalningarne vara i tilltagande och tillhopa utgöra 54 millioner rdr; under de 25 åren 1873—1897 vara i msximum och utgå med 7.200,000 rdr rn der hvart och ett år eller med tillhopa 180 millioner rdr; derefter aftagande under de 15: åren 1898—1912 utgå med 54 millioner rdr, samt upphöra med det sistnämnda året. zEtter det förra skulle på 12 år eller till 869 -års slut jernvägarne vara färdigbyggda med upplånta 120 millioner rdr, hvarå dåre. dan skulle vara afbetaldt 54 millioner rdr (emot 36 millioner rdr afbetalning samtidigt efter det senare), och hvarå skulle återstå att betala 234 millioner rdr under påföljande 37 år (emot återstående 252 millioner rdr efter det senare). Efter det senare skulle samma jernvägar på 18 år eller vid 1875 års slut vara färdigbyggda med lika stor lånesumma, 120 millioner rdr, hvarå då skulle vara afbetaldt 75.600,000 rdr (emot 97,200,000 rår afbetalning samtidigt efter det förra) och hvarå skulle återstå att betala 212,400,000 rdr under påföljande 37 år (emot återstående 190,500,000 rdr efter det förra). Vi äro vid konklusionen. Om de båda finansplanerna,, grundade på upplåning af 120 millioner rdr med återbetalning af 288 millioner rår, äro på det hela lika antagliga, så äro de äfven lika oantagliga. Ty om man efter den sednare är belåten med att jernvägarne ej blifva färdiga förr än vid 1875 års slut, fastän genom dröjsmålet intet besparas af de Tabe

20 januari 1860, sida 2

Thumbnail