lighet. Uti sjelfva riksförsamlingen hafva grundlagsstiftarne ansett nödigt att lemna hvarje enskilt ledamot rättigheten att fordra ett väckt förslags bordläggning och att föreskrifva en sådan för utskottens utlåtanden utan särskilt påyrkande. I sockenstämman deremot gälla icke ens de mest talande skäl till uppskof, om ej majoriteten förenar sig derom. I afseende på omfånget af tiden, för hvilken beskattning kan af sockenstämma åläggas, visar erfarenheten, att utgifter kunnat på nyss anförda sätt, emot talrika församlingsmedlemmars yrkande på uppskof, det vill säga utan något rådrum för megnare öfverläggning, beslutas samma dag då förslaget blifvit framställdt, hvilka ådragit församlingen en beskattning ej blott för det året, utan för många kommande, särdeles i fall företaget erfordrat ett större låns anskaffande, till: hvars återbetalning sockenstämman förpligtat äfven en kommande generation. Farån af det förhållande jag här påpekat och af det fält, som derigenom är öppet för förslagsmakeriet, visar sig än mera ögonskenligt, om man hesinnar, att-i följd af det i allmänhet rådande röstberäkningssättet i sockenstimma och af den myndighets organisation, som förvaltar församlingens angelägenheter, fiertalet af församlingsboerna vanligen är frånvarande, emedan de anse sig derstädes ingenting kunna uträtta. Men äfven för de förmögnaste kan den ordning, som nuvarande författning stadgar, medföra betänkliga följder, om en sådan församlingsledamot råkar vara frånvarande under några få veckor, och en annan ledamot wunder tiden framkommer med och,lyckas genom öfverraskning genomdrifva något favoritprojekt, hvars kostnad den frånvarande sedan kan få till större delen vidkännas i den mån som han har en större andel i egendom inom församlingen, äfvensom denna hans egendom kan blifva för lång tid graverad i och för sådan utgift, äfven om den genom försäljning öfvergåri andra bänder. Det må kunna invändas, att den församlingsledamot, som ej passär på sockenstämman, får skylla sig sjelf. Men det måste alltid vara illa ställdt med ordningen inom ett samhälle, större eller mindre, der hvarje -medlem skall nödgas oupphörligt vara på sin vakt, för att icke snart sagdt genom öfverrumpling när som helst blifva, utsatt för oväntade tillökningar i sina utskyider, måhända ofta nog till bekostande af föremål, hvilkas nytta kan vara åtminstone tvifvelaktig; och vådan är så mycket större, som författningen: icke ens lagt något uttryckligt hinder för en församling att genom ett sådant Knapphändigt beslut, som nyss beskrifvits, skuldsätta ent. efterkommande generation för återbetalning af ett lån, som en i sockenstämman tillstädesvarande röstpluralitet beslutar upptaga, förut-i satt att församlingen eger nog kredit för dess erhållande. På grund af nu anförda skäl föreslås bärmed vördsamt en sådan. omarbetning af kongl.1 förordningen om . sockenstämmor och kyrko-4: råd, hvarigenom följande försigtighetsmått der4 uti måtte varda iakttagna: 1:o0 Att med undantag af sådana årliga val. eller andra kuranta ärender, som enligt författningen skola å vissa bestämda tider 1 soc-å kenstämma företagas, intet mål må slutligtå afgöras å samma dag då det första gången der föredrages, såvida icke minst två tredjedelar af de närvarande, så väl efter perso-1 nernas antal som röstetal räknadt, förklara saken vara af beskaffenhet att ej kunna uppskjutas, hvaröfver dock besvär i allt fall .må kunna inom lämplig tid anföras hos konungehs befal ningshafvande, som, i fall han finner klaganderna hafva haft skäl för sig, ege återförvisa målet till ny och lagenlig behandling; Rn Att då ärendet nästa gången förekommer, möd en mellantid af minst två veckor, hvarunder förslaget skall hållas tillgängligtÅ för hvarje församlingsledamot, som önskar deraf taga kännedom, må uppskof än en gång I kunna äga rum med det slutlga afgörandet, såvida minst en tredjedel af det närvarande röstetalet eller minst hälften af de närvarande personerna sädant yrkö; 3:o Att någon beskattning för mer än ett är ifrån den did då beslutet fattas eller derpå följande kalenderår icke må af sockenstämma Näggas. församlingsledamöter, med mindre än tt Kohgl. Maj:ts nådiga tillstånd dertill sökes, med uppgift såväl om titeh för beskattningens fortfarande, som angående beloppet samt föremålet, hvartill medlen skola användas; kunnande dock församling genom förnyadt medgifvande för ett år i sender åtaga sig sådan beskättning under flera påföljande år, utan ihhemtande af konungens tillstånd; men att i ihtet fall beskattning för mer än tio år må Kunna på en gång beslutas; 4:o Att uti författningen må närmare be-J stämmas för hvilka slägs föremål sockenstämmha må knonna ålägga beskattning, så att icke hvilka företag som helst må der komma i fråga under namn af församlingens angelägenheter, och minst sådana, som äfse att, medelst ett emot församlingens skuldförbindelse på framtida återbetalning anskaftadt förla8skapital, åstadkomma produkter till afsättning emot betalning. och en deraf uppkommande brist, eller med andra ord, sådana spekulationer, hvilka äro underkästade konjunktur och täflan med det enskilda industrien samt följaktligen känna misslyckas, då likväl förbindelsen qvarstår. Jag anhåller om rtemiss häraf till allmänna besvärsoch ekonomiutskottet. Skulle utskottåt gilla de. här föreslagna grunderna. tillen förändring, så lärer utskottet antingen sjelf föreslå ordalageri eller tillstyrka en :underdånig anhållan hos Kongl. Maj:t att låta utarbeta en ny författning, med iakttagande af de förändringar, som de nu föreslagna lakttagelser påkalla... I båda fallen torde således ett utarbetadt redaktionsförslag vara för sakens framgång obehöfligt att här framställa. pre FILER TORREES RE on RA et NR fr Pr an och dd frå igar AR RR sf. I fr RN ÄR ön Yonnd. fö nt Jon