ämne till 35,000 tegel förarbetas. Med et antal af 800 cisterner hinner torkningen s fortgå under loppet af 10 till 11 dygn, at cisterner kunna jemt tömmas och på nyt a ivändas. Man har äfven med framgång begagnat et mindre antal djupare cisterner, uppbyggde öfver marken af tegelsten, med stenrännor. och nedunder försedda med rör, men upptill med tapphål. I dessa låter man toifslammet sätta sig, och urtappar. största delen af vaättnet uppifrån, medan den mindre delen drager sig nedåt ch lätt aflägsnas genom underdikning. Ko På detta sätt fås ett fast torfbränsle, som kan begagnas både till lokomotiver och metallurgiska ändamål. Dess värmeförmåga är mest lika stor som stenkols, dess täthet sådan, att 38 kubikfot väga 1650 till 2350 skålpund. Det är egentligen Challetons bolagsman, den nyligen aflidne och af sin son efterträdde br KEoy, som uttänkt metodens andra och visst icke mindre vigtiga afdelning, det på ofvannämnda sätt beredda torfkolets förkolning till kokes, under tillvaratagande af de dervid utvecklade biprodukterna. Kolningen sker i en hvälfd tegelugn, så hög att plåteylindrar kunna deri införas på små vagnar, som framskjutas på en skenväg, anbringad på vagnens botten. Cylindrarne! fyllas med på förutnämnda sätt förtätad torf, och få i ugnen sin plats framför två eldstäder, i hvilka elden underbålles med torf, och der de upphettäs tills gas börjar utveeklas ur det i dem inlagda torfbränslet. — Gasen inledes i en gasometer, och när gasutvecklingen börjat ske i tillräckligt omfång, ledes gasen tillbaka i ugnen, der den, påtänd uti gasbrännare, kastar lågan emot cylindrarne och sälunda fortsätter förkolningen, som kan på detta vis fortgå oafbrutet, natt och dag, samt underhålla sig sjelf, utan annan bränsleåtgång än af den genom sjelfva kolningen utvecklade asen. Vid utdrifningen ur förkolningscylindrarne medtager gasen tjära, hvilken afsätter sig i härtill anordnade kondensatorer, innan gasen ingår i gasometern. HAf tjäran fås genom särskilda operationer andra biprodukter, såsom ammoniak (kaustik eller svafvelsyrad) benzin, parofin och parafinolja; der god afsättning fås för tjäran, afskiljer man ofta endast ammoniak och benzin, hvilka äro lätt och med förmån afsättliga varor. KöDen i artikeln III omnämnda berättelsen af hr A. Grill, från S:t Jean i Schweiz,innehåller äfven en beräkning öfver kostnad och vinst, efter der gällande priser. Man finner deraf, att när arbetslöner, renta och amortering på anläggningskapitalet, kostnaden för slitningen på maskinerna, förvaltningskostnad m. m. sammanläggas, så kan 1 ton (5,878 skeppund v. v.) förtätad torf antagas kosta i tillverkning 10 francs (7 rår rmt), med vilkor att 16 tons (motsvarande 240 tunnor trädkol) frambringas om dagen. : ; Förkolningen till kokes, af 2500 skålp:d förtätad torf, ger, i medeltal räknadt, 1200 skålp:d kokes, 50 skålp:d ammoniak, 10 skålp:d benzin, 6 skålp:d paraffin, 8 skålp:d paraffinolje och 70 skålp:d tjära; hvilka produkter tillsammans uppskattas vid S:t Jean till ett försäljningsvärde, på stället, af 76, francs. Härifrån afgå: torfvens värde 12 francs, kolningskostnaden 12 fr. och distillationerna af tjäran 7 fr. Upptagas oförutsedda utgifter till 31, fr., eller hela det sammanlagda kostnadsbeloppet till 34!, fr., så återstår, såsom nettobehållning på försäljningsvärdet, 42 francs, ft Dessa siffror tala tillräckligt för den. nya fabrikationens utsigter; äfven med förtutsättning af de olikheter i kostnader och priser, som kunra äga rum i de olika länder, hvarest den vigtiga naturprodukten efter den här ifrågavarande metoden tillgodogörs.