till och med fem särskilta utstakningar be-; höfts å 3000 rdr hvardera för att erhålla detta resultat, skulle kostnaden derför utgiort blott 15.000 rår. Återstår således ändå 553.000 rdr samt öfvertygelsen att det icke kunnat i blifva billigare. : Man har nedskrifvit detta sednare orimliga antagande af fem undersökta linier, endast för att ännu en gång rätt tydligt påpeka nödvändigheten af noggrannare undersökningar, särdeles då det beträffar så dyrbara arbeten. Men en sådan undersökning är icke gjord på fjorton dagar pr mil eller, som är detsamma. på sju veckor för väglängden emellan Stock hol n och Södertelje; och det sämsta har inträffat, nemligen att; utom partiela rättelser, ingen undersökning alls skett i någon amran riktning än den nu uppgångna. Det är ingalunda meningen att härmed kasta någon skugga på den förra komitåns ledamöter, af hvilka en redan är bortgången dit, hvarifrån ingen återkommer, och det torde derföre vara tillräckligt att hänvisa till hvad insändaren i början af denna uppsats yttrat rörande denna komitås verksamhet, bunden som den var af gifna föreskrifter om utförandet af undersökningarne samt dess plötsliga upplösning, Deremot kan det med bestämåhet uppgifvas, att ännu i sista stunden allc bemödanden gjordes från komitens sida för at genom iakttagelser på stället, dels af komitens egna ledamöter, dels af personer, som den egde till sitt förfogande, kunna beriktiga de gjorda undersökningarne, i den mån slarfvet upptäcktes; ett förhållande, hvarom de till regeringen inlemnade handlingarne för öfrigt vittna. Emellertid är linien nu nära färdigbygd i den utsedda riktningen, ehuru insändaren tviflar att det är den minst kostsamma. Som första grundsatsen i en kritisk uppsats måste vara att ej uttala klander af det gjorda utan bevis, eller, hvilket här är liktydigt, utan att visa huru det kunnat göras bättre, skola här anföras de skäl, hvarpå insändaren stöder sin förmodan. Vi måste dock bedja läsaren ihågkomma att en bestämd visshet härom blott kan åstadkommas genom noggranna undersökningar; och att här således blott är frågan -J om sannolikheten för eller emot möjligheten af en bättre linie. Dessa skäl äro i korthet följande: Från tunnelns södra ända framåt värdshuset Långpannan, hvilken lägenhet ligger straxt på sidan om den ofvannämnda räta grundlinien. är terrängen temligen jemn, och ehuru emellan Westberga-vägen och Långpannan grunden Tofta består af berg samt någon sprängning Talltid der blifvit nödig, hade den dock aldrig kunnat blifva jemförlig med de betydliga genomsprängningar, som nu måst ske söder om Westberga, och hvilka minst kosta etthundratusen rdr på den korta sträckan af cirka 1500 fot, utom de höga bankarne på båda sidorna om nämnda genomsprängning. Deremot kan rimligtvis icke ens en femtedel af denna summa komma i fråga, om linien drages förbi Långpannan. Nämnde trakt ligger omkring 120 fot öfver Mälaren, och afståndet tillåter således en lutning af minst 1 på 150, som är mer än behöfligt; således finnes i detta hänseende ingen omöjlighet, eller ens svårighet. Om jordarbetet äfven anses lika, ett antagande, som för den bygda linien är särdeles gynnande, uppstår en ungefärlig behållning af 80.000 rdr. Hela trakten bärifrån till en åttondedels mil nära Fittja gästgifv: regård bildar en platå med der och hvar mindre bergknallar, hvilka dels utan svåra krökningar kunna kringgås, dels I genomsprängas med jemförelsevis ringa kostnad, ett förhållande, hvarom hvem som helst kan öfvertyga sig genem att taga både den här omnämnda och den bygda linien i ögnasigte. Den nämnda platåen slutar med ett bergparti af 150 till 170 fots höjd öfver den nedanför liggande Albysjön. Men denna höjd uppgår närmast ofvan om Snickarkrogen på den punkt, der jernvägen I skulle läggas, blott till 120 å 123 fot, på ett Jafstånd af 4200 fot från Fittja bro. Om härifrån afdragas de 42 fot, som (efter en stigning af I på 100) linien får gå uppåt med den på nyssnämnda afstånd tillåtna lutningen: samt vidare 30 fot i höjd, som banken utan svårighet kan hafva öfver vattnet vid bron. enär sjelfva backens höjd på båda sidor om bron uppgår till 12 å 14 fot, så kunna sammanlagdt 72 fot fråndragag ofvannämnde 122 .Å fot, som utgör bankens högsta punkt på jernvägslinien, och lemna till rest 50 fot, som då blefve genomgräfningens största djup. Detta Åerfordrades likväl blott på en enda punkt, enär basen af det stycke, som behöfde sålunda genomgräfvas, är ganska kort och sluttningen åt södra sidan mycket stark. Vill man fördela bankens höjd och genomgräfningens djup så, att båda blefve lika eller motsvarade hvarandra, hvilket är det rättaste, så uppstår ett ändå förmånligare förhållande. Om nemligen markens medelhöjd öfver vattnet antages till 11 fot vid bron, återstå 111 fot, hvarifrån likväl först afgår ofvannämnde 42 fots stigning: och hälften af det återstående utgör således 34Y, fot, som då blefve genomgräfningens största djup. Banken blefve deremot nägra få fot högre på ett litet stycke, der strander -Å blott är 5 å 7 fot öfver vattnet. Detta är i alla fall en obetydlighet emot det hela. Banken för ändan af Tullinge-sjön har deremot enligt officiel uppgift sjuttio fots höjd öfver vattenytan. Skilnaden i kubikmassa mellan båda bankarne är temligen betydlig med afseende på den olika höjden, enär den för 100 alnar af bankens längd utgör för 34Y, fot: böjd omkring 2200 k. faranar, men för 70 fots höjd 5020 kub, famnar, eller en differens af i det närmaste 5700 kub.famnar, som i penningar efter 6 rdr famnen uppgår till 34.200 rdr för ofvannämnde längd. : (Forts, följer.) fo Till Redaktionen af Aftonbladet. OCarl XII:s genomskjutna hufvud har icke längesedan varit föremål för en förnyad be