Sh AcH I uDppgland anvanda gatulaggningsmetod, ge nom hvilken största möjliga beqvämlighet, i förening med största möjliga varaktighet ernås. Då i London och andra större städer i Englanc en gata skall nyläggas, begagnas äfven der så kallat tuktad sten, men af en helt annan form än det små knotter som här användes. Hvarje sten är 12 ä 14 ytum. lång, har ungefär samma djup samt 3 å 3! tum i bredd. Stenarne, sålunda tillbhuggna, läggas tvärgående rader öfver gatans bredd, eller på sam ma sätt som Lilla Nygatan hos oss. Då nu eti stycke af några famnar är lagdt, fyllas icke, såsom här är brukligt, mellanrummen med torr sand, fö! att derigenom gifva fasthet åt stensättningen, utar ofvanpå. sjelfva stenläggningen tillblandas ett binde: ämne af lera, sand och vatten samt något kalk eller cement, och denna tunna mölja drages mel jern skrapor, fästade vid långa skaft, över gatans hels ytå, hvarigenom äfven de minsta mellanrum fyllas Ofvånpå detta strös fint grus, som med qvastar sopas hit och dit, f.r att fullkomligt jemnt utbreda det samma. Insändaren behöfver väl icke nämna, ati innan denca operation. företages, gatan förut fått sin förm och jemnhet, derigenom att hvarje sten, på samma sätt som här, blifvit nedstampad med träklubba; Emellan hvarje stenrad uppstår ett mellanrum af en tum, dels derigenom att hvarje sten är på öfverkanten litet affasad, äfvensom att stenarnes sidoricke tätt sammanpackas intill. hvarandra, men väl deras ändar. På detta sätt får man ett slags murad gata, som till alla delar motsvarar ändamålet: a) gatans bestånd, b) åkandes och gåendes beqvämlighet, ce) fördelen för lastdjuren att på en slät och jemn bana kunna. framdraga sina lass, med tillika ett säkert och godt fotfäste. Att sålunda lagda gator ega bestånd, det har erfarenheten fulleligen ådagalagt. Den resande, som besöst verldens folkrikaste stad, har väl icke kunnat undgå att anmärka hurusom i Londons City rörelsen fortgår. .i en oafbruten ström dag ut och dag in hela året om af såväl åkande som gående samt huruledes bland de otaliga fordonen framrulla sådana kolosser som Pickford komp. ofantliga lastvagnar, dragna af fyra elefanthästar, eller de enorma bryggarlassen, eller tidigt om .morgnarne de till andra våningen i höjd stigande grönsäkslässen, alla förspända med fyra, till och med sex elefanthästar. Hjulskenorna på dessa lastvagnar äro ett qvarter breda, och på dessa vagnar lastas ända till 800 svenska lisp. vigt, och det kan med säkerhet antagas, att hvart tionde åkdon är en lastvagn med större eller mindre vigtinnehåll... Dessa lastvagnar passera s undligen på dagen, i alla mjliga riktni gar på Londons gator, och oaktadt denna storartade rörelse, som hela året igenom på hjuldon fortfar, har jag af ingeniörerna vid gatuläggningen låtit mig berättas, att dessa gator ega bestånd uti 25 a 30 år, utan att behöfva grusas eller omputsas förr än gatan, till följd af total förslitning, behöfver formligen omläggas. Insändaren undrar hvilken af Stockholms gator skulle förmå att ferfaldiga gånger om dagen bära denna enorma tyngd, om också gatorna blifva belagda med tuktad sten efter det system man här börjat tillämpa. Mången föreställer sig kanske att denna stenläggning icke är användbar äfven i backar, äfvensom att dessa gator måste blifva ofantligt dyra och kostbara. Ins. vill i båda -dessa fall i korthet bevisa motsatsen. Ytan utaf Londons gator är i allmänhet slät och jemn; men har händelsevis någon promenerat förbi ewgate samt fortsatt Skinnes Street till Holborn Hill och dervid kastat ett öga på dessa tvenne mot hvarandra gående backar, så tror jag icke dessa gifva vår Götgatsbacke och Kungsbacke en hårsmån efter i höjd, till och med om dessa sednare vore i sitt förra tillstånd. Dessa backar äro äfven belagda med på ofvannämnde sätt formade stenar; men, som redan nämnt är, med ett mellanrum af 1 å 1!, tom emellan hvarje stenrad, så , att bästarne hafva ett alldeles tillräckligt rum att med framoch bakfötter få ett säkert fäste. På denna plats är en betydlig trafik af åkande: och isynnerhet. . ombibnsar, som fara fram . åt Holborn, och Oxford Street till. Dessa omnibusar äro endast förspända med tvenne hästar, icke af den så kallade elefantracen, utan af samma styrka och storlek som våra Norrlandshästar. Uti hvar och en af dessa, jag kan säga på hjul rullande hus, inrymmas 16 å 18 personer inuti vagnen, ett antal på taket, 2 på hvardera sidan om; kusken på kuskbocken, samt slutligen bakpå en fullväxt person såsom konduktör, således öfver 30 personer tillika med den betydliga tyngden af sjelfva vagnen. Frågas nu, huru kunna dessa djur draga ett sådant lass uppför en sådan med slät.sten belagd-backe, fullt: jemförlig med vår Götgatsbacke, om icke. beräknadt vore, att en på sådant. sätt stenlagd backe gör -vagnshjulen det rmin-: sta möjliga motstånd, men å andra sidan lemnar siragarne ett: säkert och tillräckligt fotfäste. Den kullersten, hvarmed våra backar äro belagda, ökar sanska betydligt motståndet då hjulen skola rulla uppföre, och dervid de slinta hit och dit, nedgräfvande sig mellan stenfogarne. Äfven en sak som icke får förbises är den, att alla gator i London om sommartiden flera gånger om dagen vattnas, och dels deraf; dels af den orenlighet och spillning, som alltid uppstår, blifva slippriga och hala, men det oaktadt gå lastdjuren med fullt samma säkerhet som på våra med kullrig sten belagda gator. Vid farten utföre sådana släta -backar plägar man så väl på omnibusarne : som på lastvagnarne fängsla ena bakhjulet med en tjock jernskena eller så kallad sko, med på sidorna uppvikta kanter, hvilken hänger uti en på sidan af. vagnen fasthakad ketting. Deraf uppkommer elt tillräckligt motstånd, så att vagnen icke med alltför stor hastighet kan rulla utföre en så beskaffad slät och jemn bäcke. Jag vill nu vidröra den andra punkten, nemliger den kostnad för hvilken sådan efter engelsk metod verkställd gatuläggning kan åstadkommas, jemförd med, kostnaden för våra med tuktad sten belagda gator. I första rummet torde dervid böra öfvervägas, om icke en sten, huggen efter engelsk form, något öfver två qvarter uti längd, något mindre djup samt 3 .å 3!,.tum i bredd, måste kosta mindre än de 3 eller nära 4 af-den.hos oss antagna form, som behöfvas för att ernå samma längd som en af de örre. Har. jag icke på de tre mindre stenarne 12 dor att hugga, då jag endast har 4 på den större. Jag beräknar. icke öfveroch underkant, som ungefärligen böra: bli af sammar ytinnehåll å den större som å de mindre. Men jag tror det kunna med visshet antagas, att det fordras mera arbete och mera tid och följaktligen mera kostnad för åstadkommande af de 3 mindre stenarne än af en större af samma ytipnehåll. För den händelse nu, ätt man en gång härstädes bestämde sig för att lägga våra mera: befarna gator med. tuktad sten; tror jag det vore allt skäl att tillegna sig det engelska förfaringssättet, synnerligast som vi hafva ett bindeämne så.nära till hands, och det inom Stockholms tullar; som vår hårda och fasta lera, hvilken i förening-med sand och vatten skulle blifva-för ändamålet särdeleslämplig.: Jag vågar tro, att man: derigenom skulle ernå det åsyftade ändamålet, goda gator, och äfven i längden bespara kommunen flera tusen rdr: På så sätt tror jag att:detta ömkliga lappverk, som dagligen gör mera förargelse och skam för samhället, men aldrig något godt, för. ändamålet åsyfjadt resultat, så småningom skulle. försvinna. Jag ir fulleligen säker och öfvertygad om, att om ett försök af gatuläggning efter. engelsk metod och på ofranbeskrifna sätt företogs med en af. de mest träfixerade gatorna, säsom . Drottninggatan, Skeppsbron eller någon annan, skulle ett det mest gynsamma resultat visa-sig, och stadens innevånare, samt isynnerhet de-som:ega hästar och fordon, -skulle hos dem, som makten håfva, stanna i den största förbind 1se.