enda mans kraft ovh ihöärdigket; ty utan hi Muråen skulle, det är allmänna meningeni orten och till och med inom sjelfva jernvägsstyrelsen, Gefle-Dala-jernvägen icke i detta be MESA vara fullbordad, måhända icke ens påbörjad. Från honom utgickden djerfva planen att, medan andra söderut belägna, folkTika orter ännu saknade detta förbindelsemedel, f det norra Sverges folkfattiga skogstrakter lägga en jernväg och dertill anskaffa medel genom aktieteckning. Det är ock han, som funnit utvägen att under de mest brydsamma omständigheter, under en allmän omstörtning ialla kreditförhållanden, !eda företaget till dess fullbordan. Det är sant att staten understödt detta företag med ett lån af 3 millioner rdr riksmynt, men det har derutöfver-kostat andra 3 millioner och för en del :af den försträckniog staten lemnat äro vilkoren ganska betungande. Den uppoffring stasten gör är i sjelfva verket ej stor, i jemförelse med fördelen för det allmänna af en :åtta mils lång jernvägsförbindelse emellan det inre af Dalarne och hafvet. Det vore önskvärdt, om andra jernvägsanhläggningnar icke komme att för -staten medföra större uppoffringar. 7 Tillåt mig att, innan jag nedlägger pennan, -med några ord gifva uttryck äfven åt de kän:slor af tacksamhet och högaktning, som allmänt gåfvo sig tillkänna öfver det sätt, hvarpå jernvägsarbetena blifvit utförda. Öfverallt spårade man ett lagom, som icke kan nog prisas. Då man färdas på jernvägen, ser det aut som inga svårigheter varit att öfvervinna. AIngenstädes röjer man spår till några svårare naturbinder. : De hafva nog mött, men man bar icke trotsat, utan kringgått dem; och häri ligger en stor förtjenst. Det är kapten Adelsköld, som i egenskap af arbetsehef ledt alla arbetena, och han har gjort det med lika mycket nit som skicklighet. Hvad trafiken angår, så synes äfven den ändamålsenligt ordnad. Jag är säker, att den beredvillighet och vänlighet, som utmärte alla tjenstemännen på invigningsdagen, alltid bli att päräkna. Det är friherre E. von Vegescis. som ordnat allt hvad som hör till trafiken, och bolaget har i honom en lika human som skicklig trafikchef. Jag vill.icke sysselsätta mig med några. beräkningar om den afkastning Gefle-Dala-jernvägen kan komma att gifva. Den må blifva gtor eller lite, så skall dock framtiden, som får skörda frukten af nutidens mödor och uppoffringår, välsigna dem som gifvit upphof till samt ledt och fullbordat ifrågavarande företag.