Article Image
MUSIK. s Hr Strandbergs konsert egde påskdagen rum å kongl. teatern enligt ett program, som icke med skäl kan tillvitas bristande omvexling, då detsamma upptog kompositioner af Händel och Donizetti, Mozart och Meyerbeer, Cherubini och Verdi. Konsertgifvaren sjöng ur Händels oratorium Messias en aria: Du skall dem nederslå af storartad och kraftfull karakter, och som, derigenom att sången var så att säga sammanvuxen till ett med ackompagnementet, tog i anspråk synnerlig rytmisk säkerhet och fasthet; vidare en aria ur Hugenotternan, deltog jemte fru Strandberg, mill Fundin, hrr Sandström, Dahlgren och Nordlund uti sextetten ur Lucie, samt utförde det ansträngande tenorpartiet, som sjunges utom scenen i den effektrika s. k. Scena del Miserere ur Verdis I1 Trovatore., hvari sopranstämman, som sjunses inne på scenen, återgafs af fru Strandberg, som i anseende till mll Michals samma. dag inträffade sjukdom, bade öfvertagit och i hast inöfvat denna svåra sångstämma, som af ångerskan föredrogs på ett ganska förtjenstfullt sätt och med ett lifligt dramatiskt uttryck, ehuru röstens resurser i vissa tonlägen icke voro tillräckliga. Hr Strandbergs omsorgsfulla föredrag denna afton vittnade icke blott om en särdeles gynsam disposition hvad beträffar sjelfva rösten, som gjorde sig väl ällande; men äfven om att sångaren uppmärksammat och vinnlagt sig om uppfyllandet af de olika kompositionernas skilda fordringar, hvilket äfven vann erkännande genom det ganska rikliga bifall, som egnades honom efter hvarje nummer. Ur Mozarts svanesång, hans odödliga Reqviemp, som tonsättaren skref, uppfyld af dödsaningar, och hvarpå han, just derföre att han ständigt kände sina krafter alltmera aftaga, med rastlös ifver både dag och natt arbetade, men som han likväl icke skulle hinna att alldeles fullborda — gafs qvartetten Tuba, mirum spargens sonum Per sepulchra regionum, Coget omnes ante thronump c. Då detta mästerverk för några år sedan, vid hr Thorsells konsert i Storkyrkan, utfördes i dess helhet, hade mar tillfälle iakttaga hurusom Mozart här icke allestädes följt den äldre kyrkostylens strängare fordringar, och måhända företrädesvis frigjort sig derifrån uti ifrågavarande qvartett, hvari mästaren snarare velat i toner på ett episkt sätt skildra de storartade och gripande taflor, som den vexlande texten upprullar, af de dödas återuppståndelse ur grifterna. vid domsbasunens ljud, för att samlas kring den Högstes tron och svara Honom; som dömer sistx, och hvilket gör det så mycket mera maktpåliggande för de sjungande att göra sig förtrogna med innehållet för att kunna blifva i stånd att deråt gifva dess sanna och rätta uttryck. Qvartetten utfördes af fru Strandberg, mll Fundin, hrr Nordlund och -Dahlgren på ett visserligen i åtskilliga delar rätt vårdadt sätt, men som med fseende på uppfattningen af andan och ka-!

27 april 1859, sida 3

Thumbnail